Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker


Goophy

Anbefalte innlegg

Koster det noe å gå til psykiater? Er det skummelt? Jeg er pysete når det gjelder å gjøre nye ting skjønner dere :(

 

Nå skal jeg fortelle dere noe som ingen andre vet....;

Jeg er grinete :blush: Og jeg er 16 :no: Jeg vet ikke hvorfor jeg er det heller. Får lett tåre i øynene når jeg ser filmer og sånt... Har faktisk lyst til å trille noen tårer nå :blush:

 

Er dette normalt?

5165507[/snapback]

Det varierer veldig hvor mye det koster å gå til en psykolog. Jeg "betaler" vel 260kr eller noe slikt, mens på det privatet markedet er fort en dobbling og verre. Det er overhode ikke noe farlig å gå til en psykolog. Det er helt vanlige mennesker som du kan snakke ut om hva du måtte ha på hjertet, og det selv om det ikke skulle være relevant i forhold til problemet.

 

Tror ikke det er så unormalt å ville gråte. Greit nok, det er ikke bra å gråte over alt mulig, men jeg anser det som sunt å kunne gråte litt nå og da. Er veldig sur på meg selv for at jeg ikke klarer å gjøre det selv. Blir veldig mye "nesten".

 

Det er samme egenandel på offentlige psykiatere og psykologer som det er hos lege. Sånn ca 160 kr per gang, til du kommer opp til egenandelsgrensa, og etter det er det gratis ut året (lege, psykolog, 'blå-resept'-medikamenter, osv..)

5165541[/snapback]

Tja, mulig det bare er meg, men min koster 260kr omtrent ...

 

Okei, men har de sånn "seng-stol" der? Slik som i filmer?

Hvordan er det der?

Men jeg vil ikke fortelle mamma om det heller :ermm:

5165560[/snapback]

Tja, hos mos min psykolog så er både en seng og en dyp lenestol. I tillegg er det overhode ikke noe kontor-stil over det. Dog tror jeg det der varierer veldig. Uannsett, det er et veldig avslappende rom egentlig. Kan sitte i lenestolen og se ut på fugler blant annet ...

Du er 16, right? I såfall er det bare å skjule det så mye du vil. Mamma har ingen rett til å vite noe ;)

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag har jeg hatt en forferdelig dag.

En stund før jeg la meg i går sa damen som jeg egentlig ikke var sammen med men rotet med hver dag at vi bare skulle vere venner. Vi hadde sankket om å bli sammen men hun sa vi skulle vente.

Så når jeg voknet hadde jeg forsovet meg og gadd dermed ikke å stikke på skolen. Tar meg senere en busstur til clasern for å kjøpe nettverkskabel og blekkpatron. Når jeg står i kassa på clasern oppdager jeg at den lille tingen som jeg har kortene mine i er borte. Roper da ut: "FAEN e he mista bankkortet mitt!!". Den stakkars forskremte jenta som satt i kassen så på meg og sa hun kunne legge tilside tingene mine så jeg kunne hente dem senere og det var greitt.

 

Det var jo selfølgelig ikke bare bankkortet mitt som lå i den kortboksen men også busskortet mitt. Jeg kom ingen veg. Men etter 1/2 time med vandring kom min reddende engel Henri Lied forbi og jeg fikk låne penger med han så jeg kunne komme meg hjem. :)

Lenke til kommentar

Huff akkurat nå er jeg ensom, og jeg veit inderlig godt hvorfor. Jeg lar frykten stoppe meg. Det hjelper lite å kunne snakke mer enn før når ingen er der jeg er eller er online på MSN o.l. Skjønner ikke helt hvordan dette skal gå. Riktig nok ser jeg muligheten til å "komme meg ut av det", men akkurat nå virker det alt for tungt.

Lenke til kommentar

Det er en lærer på skolen som går meg så til de grader på nervene. Lykkepilla kaller vi henne ,siden hun konstant er dopa på det. Hun gliser konstant, men ikke på en vennlig måte. Mot meg smiler hun mer sadistisk, når hun gliser og forteller meg hvor dårlig arbeidet mitt er. Hun kritiserer meg så til de grader mer enn alle andre, og slik har det vært siden den første timen jeg hadde henne. Hun oppfører seg utrolig nedlatende mot meg. Det går til det punktet hvor jeg har lyst til å rope til henne, men da risikerer jeg å stryke i faget, noe jeg såklart ikke vil. Jeg takler ganske enkelt ikke å være i samme rom som henne, og det må jeg være ganske mange ganger i uka. Hva i helvete skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Prøv å ta det opp med henne. Hun er lærer, og det er jobben hennes å takle det at du ikke trives med slik hun oppfører seg mot deg. Skulle ikke dette funke er det bare å ta det med videre lenger opp i systemet. Det finnes sikkert også non sånne sosial lærere på skolen som du kan ta kontakt med.

 

Men du gjør lurt i å ikke rope tilbake til henne ja. Oppfør deg slik du vil at hun skal være mot deg, så er det mye lettere å bli forstått når du klager på henne;)

 

I mellomtiden kan du jo prøve å fokusere på faget istedet for henne :)

Lenke til kommentar
Det er en lærer på skolen som går meg så til de grader på nervene. Lykkepilla kaller vi henne ,siden hun konstant er dopa på det. Hun gliser konstant, men ikke på en vennlig måte. Mot meg smiler hun mer sadistisk, når hun gliser og forteller meg hvor dårlig arbeidet mitt er. Hun kritiserer meg så til de grader mer enn alle andre, og slik har det vært siden den første timen jeg hadde henne.  Hun oppfører seg utrolig nedlatende mot meg. Det går til det punktet hvor jeg har lyst til å rope til henne, men da risikerer jeg å stryke i faget, noe jeg såklart ikke vil. Jeg takler ganske enkelt ikke å være i samme rom som henne, og det må jeg være ganske mange ganger i uka. Hva i helvete skal jeg gjøre?

5169857[/snapback]

Hvis du har sinne mot henne (som jeg trur du har ettersom jeg har lest teksten) så prøv å "konventer" slik at du gjør flere oppgaver i faget.... Dårligt forklart kanskje, men poenget er at hvis du er fortere ferdig med oppgaver og slik så kan du evt. snu deg vekk fra henne eller drive med andre ting som hjelper deg med å få henne vekk fra konsentrasjonen :)

Lenke til kommentar

Men prøv å skille mellom at hun gir deg konstruktiv kritikk og at hun faktisk henger deg ut.

 

Jeg har en naturfagslærer som stadigvekk tar folk frem til tavla og griller dem forran resten av klassen. Skal ha de til å løse en reaksjonslikning, og pirker så til de grader. Til og med vi som ser på blir frustrerte av han. Men jeg vet at han gjør det bare for å forbrede oss til en evt. muntlig eksamen. Han er nok ikke ute etter å hakke på noen. kanskje det også er slik i ditt tilfelle? At hun bare prøver å hjelpe deg til å forbedre ting, men i tillegg er dårlig til å gi positive tilbakemeldinger?

 

Men hvis det er slik at hun rett og slett driter deg ut, og bevisst snakker stygt til deg, da burte du gjøre noe med det. Hvis du føler at du gruer deg til timene med henne, pga henne og ikke faget eller lekser, da burte noe gjøres. Ta det opp med henne. Hun er lærer og jobben hennes er å få dere til å trives. Klarer hun ikke det, må en annen ta plassen hennes...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...