Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker

Goophy

Anbefalte innlegg

I en annen tråd skriver chills:

"Det flertallet gjør er alltid rett... slik er det."

Så det er rett hvis flertallet i klassen mobber og/eller fryser ut eller ignorerer en enkeltperson så han ikke får noen venner? Hvis han må sitte og skrive i et forum på nettet om hvordan han aldri får seg kjæreste?

(Og var det f.eks. rett av nazistene i Tyskland å utrydde jøder?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke helt hva chills mener med det. Men jeg er delvis enig.

Hvis du ser på hva som er rett og galt som noe helt individuelt. Som filmsmak. Hvis jeg f.eks liker Ole Brum og du liker Nekromantik, så har ikke noen av oss 'bedre' filmsmak enn den andre. Det går på smak og behag, det er individuelt.

Hva jeg ser på som rett og galt er mest sannsynlig forskjellig på hva du ser på som rett og galt. Men ingen av oss har mer rett enn den andre om hva som er rett og galt (:hmm:).

Så for å bedømme hva som er mest riktig (kommer ikke noe godt ut av det, men er litt morro å tenke på) kan man bruke flertallet. Flertallet av verden, flertallet av en tilfeldig gruppe eller f.eks flertallet av advokater hvis det virker som den beste løsningen for deg.

Jeg ser på Ben-Hur som en bedre film enn Point Break fordi flertallet av filmsynsere mener det. Men helt personlig så liker jeg Point Break best.

Lenke til kommentar
I en annen tråd skriver chills:

"Det flertallet gjør er alltid rett... slik er det."

Så det er rett hvis flertallet i klassen mobber og/eller fryser ut eller ignorerer en enkeltperson så han ikke får noen venner? Hvis han må sitte og skrive i et forum på nettet om hvordan han aldri får seg kjæreste?

(Og var det f.eks. rett av nazistene i Tyskland å utrydde jøder?)

5126816[/snapback]

Veit du hva? Jeg enig i utsagnet jeg ... Dine meninger og verdiere behøver da faen meg ikke å være de riktige. For noen ER det faktisk rett å drepe, utrydde osv. Det er jo derfor det skjer! At du da kan sitte som en "wanabe perfektsjonist" og si at det er feil og galt er en typisk menneskelig greie. Vi tror en selv har så fordømt rett. Hvis jeg ber deg oppgi en grunn til ikke å drepe så vil du garantert si "fordi det er galt" eller "fordi et ikke er riktig". Hvem har sagt det er galt? Hvem har så sagt til vedkommende det er galt? osv. Tror du raskt finner ut at det er en mening som har blitt "arvet" og pushet på deg.

Når et flertall mener noe så er det en svært sterk indikasjon på at noe er korrekt, og det samme om det gjelder brutale mord eller om cola er bedre enn pepsi. At flertallet har rett behøver forsåvidt ikke å bety at mindretallet ikke har rett, for faktum er at rett og galt defineres utifra det en selv mener. Men man kan ikke sitte og definere hva som er rett og galt utifra individet. Rett og galt defineres ut ifra samfunnets meninger. Er det et flertall for at mord er lovlig, ja så er det da ingen stopper for at det blir lovlig. Dette er helt basic demokrati.

PS: Ja, jeg veit hva chills egentlig mente, men skal du tolke det så bokstavlig så tolker jeg det også bokstavlig. Det er i det heltatt latterlig at det ble en så lang diskusjon rundt det der i den tråden. Viser hvor lite folk veit om et par ting ...

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

I dag mener flertallet at det ikke var riktig å utrydde jødene. Hvem har egentlig rett? Flertallet den gang eller flertallet i dag?

For lenge siden trodde flertallet at jorda var flat. Viste det seg å være riktig?

Når det gjelder hvorfor det er galt å drepe andre, så er dette selvsagt et moralsk spørsmål. Men det er også slik at mennesket vel er det eneste dyret som slakter ned sin egen art på denne måten. Det er til og med slik at mennesker hvis jobb er å drepe andre ikke takler dette uten videre. Under andre verdenskrig skjøt bare to prosent av soldatene i retning fienden. Bare halvparten av disse skjøt for å drepe. Det viste seg at denne halvparten for det meste besto av psykotiske individer som hadde menneskelige mangler (psykopater/sosiopater).

I dag trenes soldater opp til å takle det å drepe, men det er ikke noe som ligger naturlig for de fleste.

Så når du spør hvorfor det er feil å drepe, så kan man svare mye og langt på det, men faktum er at mennesket ikke er skapt for å slakte ned sine egne, og i tillegg er det lite hensiktsmessig for artens overlevelse dersom vi skal kunne drepe hvem som helst når som helst. Dessuten ønsker jeg selv å overleve, og da er det for meg en fordel at man forbyr drap av andre mennesker.

Det er forøvrig merkelig at enkelte her som på mange måter er utenfor samfunnet og normal sosial omgang (og derfor depper om det her), er så ihuga tilhengere av flertallets diktatur.

Endret av howzer
Lenke til kommentar
Det er forøvrig merkelig at enkelte her som på mange måter er utenfor samfunnet og normal sosial omgang (og derfor depper om det her), er så ihuga tilhengere av flertallets diktatur.

5127124[/snapback]

Her tar du ikke overraskende særdeles feil. Det at du sier det er merkelig sier nok om din kunnskap (rettere sagt mangel på det) rundt det psykologiske hos mennesker med nedsatt selvbilde.

Man ønsker å være normal, flertallet i samfunnet er normal.

Normal = rett

Flertall = normal

Flertall = rett

Lenke til kommentar

På en måte så er det ikke snakk om hva som er rett og galt...

Viss flertallet gjør det, så lider ikke du av det i fremtiden.

Det som stikker seg ut blir slått hardt ned på, men det alle gjør blir liksom akseptert.

Når du er på jobb eller skole, spesielt skole, så gjør du det som flertallet gjør uansett.

Viss ikke risikerer du og bli fryst ut, muligens til og med mobbet.

Anngående det med jødene. Det var på ingen måte rett og ta liv av jødene det sier jeg heller ikke.....

Flertallet hadde RETT, resten av jorden syntes det var feil. Tyskland syntes det var riktig, de var i mindre tall og tapte til slutt krigen.

Lenke til kommentar

NEEEEEEEI :cry: Ikke nå for faen :cry:

5-7meter unna sitter "the girl for last year". Hadde glemt hvor lekker hu så ut. De dyyyype møøøørke øynene, ansiktet når hu ler osv. Alt det der hadde jeg glemt, men nå dukket det opp igjen :cry: Føler meg crapy. Først og fremst fordi jeg igjen ikke gjorde en drit.

Lenke til kommentar
Normal = rett

Det er normalt at noen mobbes eller føler seg utenfor. Betyr det at det er rett?

Hvorfor er det flertallet bestemmer rett? Du har ikke kommet med noen begrunnelse, og du ignorerer også totalt det faktum at mennesket, som andre dyr, i utgangspunktet ikke er skapt for å drepe sin egen art.

Når du først kommer med noe svada om at jeg ikke kan begrunne hvorfor det er feil å drepe andre, så må du kunne begrunne hvorfor flertallet alltid skal ha rett.

At et flertall kan overkjøre de som er færre er en selvfølge, men du har ikke klart å forklare hvorfor dette er rett og riktig.

Prøv igjen, lille venn.

Lenke til kommentar
Normal = rett

Det er normalt at noen mobbes eller føler seg utenfor. Betyr det at det er rett?

Hvorfor er det flertallet bestemmer rett? Du har ikke kommet med noen begrunnelse, og du ignorerer også totalt det faktum at mennesket, som andre dyr, i utgangspunktet ikke er skapt for å drepe sin egen art.

Når du først kommer med noe svada om at jeg ikke kan begrunne hvorfor det er feil å drepe andre, så må du kunne begrunne hvorfor flertallet alltid skal ha rett.

At et flertall kan overkjøre de som er færre er en selvfølge, men du har ikke klart å forklare hvorfor dette er rett og riktig.

Prøv igjen, lille venn.

5128233[/snapback]

1. Jeg må si du feilsiterer meg så utrolig bra. Jeg har ikke engang giddet å kommentere noe annet enn det jeg siterte.

2. Hvis du så absolutt må ha et svar på det der. Det er helt vanlig demokrati at et flertall har rett, og at et flertalls mening er rett der og da.

3. Dette har ingenting med det orginale utsagnet å gjøre

4. De svada linjene jeg skrev er som oftest logikken hos folk med dårlig selvbilde. Man ønsker å være normal, men føler av div. årsaker seg unormal. Derav normal = rett. Alle som er tilnærmet normale er personer som har rett. Så kort oppsummert har altså "flertall = rett" i utsagnet sannsynligvis overhode ikke noe med at flertallet bokstavlig talt har rett.

Edit: Det her er sånn passelig bra off topic.

Edit2:

5. Nei, det er ikke normalt å bli mobbet. Såvidt jeg vet blir en gjennomsnittlig person ikke mobbet.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
QUOTE(howzer @ 09/11-2005 : 15:42)

QUOTE(Ernie @ 09/11-2005 : 12:40)

Normal = rett

Prøv igjen, lille venn.

*

1. Jeg må si du feilsiterer meg så utrolig bra. Jeg har ikke engang giddet å kommentere noe annet enn det jeg siterte.

2. Hvis du så absolutt må ha et svar på det der. Det er helt vanlig demokrati at et flertall har rett, og at et flertalls mening er rett der og da.

3. Dette har ingenting med det orginale utsagnet å gjøre

4. De svada linjene jeg skrev er som oftest logikken hos folk med dårlig selvbilde. Man ønsker å være normal, men føler av div. årsaker seg unormal. Derav normal = rett. Alle som er tilnærmet normale er personer som har rett. Så kort oppsummert har altså "flertall = rett" i utsagnet sannsynligvis overhode ikke noe med at flertallet bokstavlig talt har rett.

Edit: Det her er sånn passelig bra off topic.

Edit2:

5. Nei, det er ikke normalt å bli mobbet. Såvidt jeg vet blir en gjennomsnittlig person ikke mobbet.

Ernie... Kanskje du hadde vært litt mer populær hvis du ikke hadde vært så vanvittig påståelig og kritisert alt og alle...? Folk som er deprimerte er ofte de som er misfornøyde med alt, se litt lysere på ting og ikke kritiser hele tiden. Nå får jeg sikkert et sviende svar, men jeg tar meg heldigvis ikke nær av det =) Prøver ikke å rakke ned på deg, er bare et lite tips...

Lenke til kommentar

For første gang på lenge kan jeg forstå folk som hopper over bruer og skyter seg i hode.. greit nok på vei ned mot vannflaten kan det mulig virke som en dum ide men i lengden.. er det ypperlig.

Husker de to franske jentene som hoppet sammen ut vindue de var vel 14-15 år eller noe slikt... de stakkers guttene som vitnet til det så at de jentene smilte og lo sammen.

På en lapp fant etter eller annet om at livet ikke er verd å leve...

Jeg har ikke selvmordstanker.. men viss jeg først skulle bli påkjørt daue i en ulykke så hadde ikke det vært så dumt i utgangspunkte...

Endret av chills
Lenke til kommentar
Ernie... Kanskje du hadde vært litt mer populær hvis du ikke hadde vært så vanvittig påståelig og kritisert alt og alle...? Folk som er deprimerte er ofte de som er misfornøyde med alt, se litt lysere på ting og ikke kritiser hele tiden. Nå får jeg sikkert et sviende svar, men jeg tar meg heldigvis ikke nær av det =) Prøver ikke å rakke ned på deg, er bare et lite tips...

5130915[/snapback]

Vel, nå er jeg ikke SÅ deprimert at det gjør noe da, men jeg skal ikke utelukke at du har rett i det du sier. Jeg har ikke akkurat det mest positive fokuset kan man si :whistle:
Lenke til kommentar

Jeg var litt deppa i dag.. men nå e eg så urolig.. GLAD

Jenter er akkurat som gutter, sett bort i fra fysiske forskjeller selvfølgelig, eneste forskjellen er at de har kontrollen.. we play by there rules..

Setter du spørsmål ved det kan du like godt prøve og finne ut hvor mange barnåler det er i verden...

:D og muligens litt => :love:

Lenke til kommentar
Jeg var litt deppa i dag.. men nå e eg så urolig.. GLAD

Jenter er akkurat som gutter, sett bort i fra fysiske forskjeller selvfølgelig, eneste forskjellen er at de har kontrollen.. we play by there rules..

Setter du spørsmål ved det kan du like godt prøve og finne ut hvor mange barnåler det er i verden...

:D og muligens litt => :love:

5131680[/snapback]

Noen oppmuntrende ord fra en jente er det eneste som skal til for at en gutt blir glad.. Sånn er verden. Sykt, men herlig på samme tid.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...