Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker

Goophy

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke helt at det er lovlig.

Tenk om en mann har, la oss si, 64 poeng, en kvinne har 63. De søker begge på samme studieretning, og kvinnen får 1 bonuspoeng for at hun er nettopp det, kvinne. Og med lik poengsum så velges kvinnen, fordi hun er kvinne.

Kjedelig.

Vet ikke hvor realistisk en sånn situasjon er, siden jeg ikke kjenner til rutiner under opptak til utdanning. Men det er vel muligens sånn det ville foregått med dagens regler? :shrug:

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg forstår ikke helt at det er lovlig.

Tenk om en mann har, la oss si, 64 poeng, en kvinne har 63. De søker begge på samme studieretning, og kvinnen får 1 bonuspoeng for at hun er nettopp det, kvinne. Og med lik poengsum så velges kvinnen, fordi hun er kvinne.

Kjedelig.

Vet ikke hvor realistisk en sånn situasjon er, siden jeg ikke kjenner til rutiner under opptak til utdanning. Men det er vel muligens sånn det ville foregått med dagens regler? :shrug:

5113878[/snapback]

Loven i Norge sier jo at forskjellsbehandling er lovlig hvis det fremmer likestilling!

Lenke til kommentar

Og det er jo faktisk sånn at FLERE kvinner enn menn tar høyere utdanning, så om det skulle bli gitt et kjønnspoeng, burde det vært til menn! Men nok om det, vi er på deppetråden...

Men, for å være helt ærlig, har jeg aldri før hørt om kjønnspoenget. Hvor har du fått det fra, Ernie? Det er jo sånn at f.eks. til vernepleierskolen e.l, så har vel mannen førsterett foran kvinner, og motsatt i mannsdominerte yrker, men hvorfor skulle kvinnen gis ett poeng ekstra på generell basis?

Kilde ønskes! (men som sagt dette er deppetråden...)

Lenke til kommentar
Og det er jo faktisk sånn at FLERE kvinner enn menn tar høyere utdanning, så om det skulle bli gitt et kjønnspoeng, burde det vært til menn! Men nok om det, vi er på deppetråden...

Men, for å være helt ærlig, har jeg aldri før hørt om kjønnspoenget. Hvor har du fått det fra, Ernie? Det er jo sånn at f.eks. til vernepleierskolen e.l, så har vel mannen førsterett foran kvinner, og motsatt i mannsdominerte yrker, men hvorfor skulle kvinnen gis ett poeng ekstra på generell basis?

Kilde ønskes! (men som sagt dette er deppetråden...)

5114053[/snapback]

Det gis kjønnspoeng for bestemte studier, og kan faktisk også være på 2p (ikke bare 1p). Regnet litt på det og lar man den diffen. gå utover et fag vil altså en kvinne kunne ha 3,4 i et fag og 6 i alle andre, og fortsatt stille "likt" med menn som har rene 6'ere.

Det er egentlig bare å søke på google etter kjønnspoeng så får du plenty resultater.

Raskt søk:

http://www.studieguiden.no/?page=poengberegning#kjonnspoeng

Tror riktig nok det er mer enn det som listes opp der, men skal ikke være helt sikker på det.

Lenke til kommentar

Uff, føler meg totalt mislykket :no:

Kjærligheten går rett til helvete. Ho liker meg bare som en venn (hvis hun gjør det i det hele tatt :ermm: ) og jeg er ekstremt forelsket i henne... Tenker på henne nesten vært minutt.

Føler på meg at jeg kommer til å leve dette livet helt alene, uten noen å dele det med :cry:! Helt jævlig følelse!

En annen utrolig negativ ting, er at jeg klarte å ødelegge kamera mitt i dag!

Var vel det som fikk elendigheten til å flyte over :hmm:.

Syklet meg en tur for å få tatt noen gode bilder. Kommer da til en bru, som jeg tenkte meg det kunne være ett litt tøft motiv i den riktige vinkelen.

Så jeg gikk litt lengere ned i elva, og fant den perfekte vinkelen. Akkuratt i det jeg skulle ta bildet, klarer jeg å gli, og mister kamera i elva. Og vips, så var kamera ødelagt. Utrolig dumt for min del, siden jeg er ekstremt glad i å ta bilder.

Så nå er jeg uten kamera på en god stund. Vurderer å kjøpe meg ett speilreflekskamera, men allikevell er det for dyrt for meg :no:

Og til slutt så er det det forbanna brannsåret jeg har klart å pådra meg :mad.

Det er over 3 uker siden jeg ble antent, og allikevell så har såret ikke begynt å gro skikkelig. Det er selvfølgelig ikke like hvit lengere, og du har noen røde prikker midt inni, man allikevel. Hadde håpet på å fått skorpe på nå. Mulig fjernet bandasjen.

Men neida, det blir i allefall 3 uker til med bandasje, mulig lengeren.

Det vil si over 3 uker til uten trening :(. Gruer meg virkelig til å ta opp igjen den gode formen jeg hadde for litt siden :no:

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

Ustedalen, føler med deg.

Utrolig vondt å lese om dette, og håper det går bedre med deg. Jeg syntes det var lurt av deg å skrive det ned her. Selv så blir jeg mye bedre til sinns når jeg får skrevet ned ting som irriterer meg eller gjør meg lei. Pluss at du får masser av gode tilbakemeldinger.

Jeg skjønner du er i en utrolig vond og vanskelig periode nå. Men se det positive i det, du kommer til å lære av det. Når du kommer deg over denne kneiken så vil du ha vokst utrolig mye på dette! Det er nå du virkelig lærer hvordan du selv tar ting, og hvor slemme mennesker egentelig kan være mot hverandre.

Jeg syntes du skal prøve å fylle dagen din med litt mer positive tanker. Gled deg over alle de små gledene du har iløpet av dagen. Jeg skal vedde for at hvis du tenker etter så er det ikke få.

Tenk på dem du er sammens med på skolen. Tenk hvor mye de bryr seg om deg. Selv om de kanskje ikke viser det der og da, så hadde de lagt utrolig stor merke til det om du ikke hadde kommet en dag.

Jeg har en følelse av at du er i u.skole kneika. Det er en vond alder jeg ikke unner noen. Selv dyrket jeg data-party genet i den perioden, og kom meg faktisk veldig greit gjennom den tiden. Hadde heldigvis ingen kjærester, og heller ikke de alt for store forelskelsene.

Så ta det med ro, det ordner seg. Det kan bare gå en vei nå.

Og ang. det kameraet ditt, snakk med dine foreldre om det da vettu ;) de kan sikkert spytte inn noen penger til et nytt kamera. Det er jo tross alt hobbyen din ;)

Lenke til kommentar

Ustedalen (egentlig til alle sammen, men spesielt til deg ;)):

En del folk er ganske merkelige. Når man kan data, selv om det ikke er mye, så blir du raskt stemplet som geek. Du er noe usosialt og skulle du virkelig ha en samtale ville det gått i 0'ere og 1'ere. Slik tror faktisk en del "utenforstående" at datafolk er. Det er kanskje en av det mest ødeleggende mytene vi har i den vestlige verden. Kan du data så blir du straks assosiert med at du er usosial og sitter inne foran skjermen 24/7 om det hadde vært opp til "deg", og ikke minst, du kan alt om data. Tror en del support folk kan bekrefte den der. Når du sier "jeg vet ikke" og det er snakk om noe innen data så er det som et lynnedslag fra klar og åpen himmel for enkelte. Kommentarer som "Jamen er du ikke datamann da?" er ikke sjeldenheter.

Det jeg egentlig vil frem til her er at når du sa at du ikke kunne fikse den TVen, så er det ikke overraskende om de trodde at du ikke ville det. I deres øyne hadde du tid til det siden du sitter inn 24/7 foran skjermen. Altså ville du heller sitte der og være et geek enn å hjelpe dem. Mulig jeg tenker feil her, men det er min teori iallfall.

På skolen går det ikke så veldig bra.. Har nesten ingen venner i klassen. De fleste ser meg vel som en nerd tror jeg, siden jeg lager filmer, tar bilder og vet litt om data.. Men er det virkelig sånn at jeg er såpass farlig å bli kjent med? Kan folk ikke være venner med meg uten å bli sett som tapere?

Det virker som jeg blir på en måte fryst ut!

Dette er heldigvis feil :) Jada, mange vil anse deg som en geek og alt det der, men heldigvis ikke alle. Min tanke her er at du ikke er sosial selv og viser at du faktisk er et menneske som "alle andre".

Det jeg da lurer på er om du er sosial selv og ikke ungår sosiale "events" som fester o.l. Dette vil nemlig bidra til et kroppsspråk som tilsier at du vil være i fred og dermed bekrefter myten. Tenk litt på det der. Når du sitter i en samtale, har du et kroppsspåk som man vil kunne anse som avvisende?

At du blir fryst ut og er en taper er iallfall aldeles tull så lenge de rundt er normale, friske mennesker. Så enkelt er det :)

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Jeg har kommet meg igjennom hele u.skolen og hele 1.klasse vgs med å bare være på en enseste fest. Og jeg er ikke stemplet som geek eller usosial fordet ;) så fest er ikke noe must.

Men jeg tror også det har litt med at man ofte setter seg mål på hvem man vil være venn med. Husker på u.skolen da jeg følte meg så og så høyt på venne-rangstigen da jeg snakket med de "kule". Ikke prøv å bli venn med noen fordi de er så kule. Vær deg selv, og se at det er flere på skolen som har akkuratt de samme interesene som deg, nemmelig data! Min erfaring er faktisk at de såkalte "kule" blir veldig god venn med deg så fort de ser at du klarer å endre navnet på CS. (fordi CS er tøft, og det er den eneste kontakten de har med PCen) Og de beskriver de veldig godt. De er flinke i å være kule, men det er det;)

Så ikke bekymre deg så mye. Hvis du tenker litt etter så har du nok flere venner du bare har glemt fordi du tenker så mye på at du ikke har noen venner ;)

Lenke til kommentar

Argh.

For noen måneder siden flyttet jeg til ny by for å gå på skole.

Greit nok.

Fikk meg jobb.

Greit nok.

Folka der er helt topp, super arbeidsplass, og mange pene jenter :cool:

Dessverre falt jeg pladask for ei der, og såklart har ho type.

Men når vi to er på jobb samtidig får jeg en følelse av at det er noe øyekontakt greier der, dere skjønner hva jeg mener...

Nå er jeg forvirra :ermm:

Lenke til kommentar

Woo! En stund siden jeg har skrevet her nå.

Følte at jobbintervjuene gikk ganske bra. Jobbintervjuet på Rimi gikk vel egentlig best, da jeg følte at sjefen der og jeg hadde ganske like meninger om ting. (kundeservice, ryddighet osv osv)

Jobbintervjuet på Skeidar gikk vel greit, men jeg håper på jobben på Rimi.

MEN (!!), jeg føler at jeg er sinnsykt lei av Ski nå. (byen) Har stort sett bodd her i 20 år, og føler at jeg trenger å se/oppleve nye ting. Har 2 kamerater som har hatt dame en god stund nå, den ene kuttet ut kontakten tvert, mens den andre fortsatt har litt kontakt. Irriterer meg at man bare kutter ut kontakten på den måten. (Tro meg, jeg vet hvordan det er når man får seg dame osv, men man klarer alltid å sette av litt tid til kamerater.)

Har vel 2 kamerater jeg er sammen med nå, holder for meg, men allikevel så er det noe som mangler. Jeg har ikke jobb, ikke utdannelse, og jeg er sulten på å oppleve noe nytt. Har vurdert å jobbe et år i Australia eller USA faktisk, men vet ikke hva det blir av de planene. Er kjipt å være alene mesteparten av tiden, da man merker at man ser mindre og mindre til kameratene sine. Jeg ville aldri ofret kameratene mine for en dame, uansett.

Np: Insane Clown Posse - Homies

Post_Mortem: Hadde det sånn før jeg også. Trodde at det begynte å skje ting etterhvert mellom henne og meg. Men det ble med det, (u)heldigvis.

Endret av Volcov
Lenke til kommentar

oi, det hørtes alvorelig ut. Forklar...

Edit:

Skulle ønske at ting holdt seg stabil. Akkurat no føles det ut som med en gang eg har fått orden på en ting så raser det andre fra hverandre. Og det er alltid de tingene som betyr mest for meg som forsvinner raskest og med det største braket.

Agreed.

Endret av mR_cRaZy
Lenke til kommentar

Er enig der, til en viss grad. Men for meg er det de tingene som virkelig betyr noe som aldri blir helt borte.

Det er som om de store tingene henger i en fiskesnor en meter under fiskebåten din, og du drar og drar for å få de opp i båten, men det virker som om linen aldri tar slutt, og de store tingene henger hele tiden bare 1 meter under båten.

Det som er litt kjipt, er at jeg ikke ønsker å bli våt. Jeg vil ikke stikke armen ned i vannet og dra de store problemene opp. Kanskje er jeg redd for den store haien som kanskje kan komme, kanskje er jeg egentlig bare redd for å bli våt. Og jeg vet med meg selv at hvis jeg ikke tør å bli våt en eneste gang, kommer "fisken" til å slippe til slutt...

Og det eneste jeg får igjen er fiskehistorier som de fleste andre vil kalle skrøner.

Håper dere skjønte denne lignelsen, selv om den kanskje var litt vanskelig å ta sånn med en gang. Jeg snakker selvfølgelig om følelseslivet mitt og den jenta jeg kanskje aldri får taket på...

Lenke til kommentar

Dagen idag kan kokes ned til et ord:

R Å !

Jeg har nå spilt kortspill med ei jente nesten sammenhengende i 8-9 timer :w00t: Klarer ikke å ordlegge hvor stolt jeg faktisk er over meg selv. Det er rett og slett utrolig, og jeg hadde det morsomt, kort sagt så kan jeg med meget god samvittighet si jeg hadde noen hyggelige 8-9 timer.

Greit nok, det var ingen samtale gående hele tiden, men jeg var da i det minste sosial av meg og fortsetter jeg å oppleve slike ting som det her så ... vel sosialfobiet svekkes kort sagt strekt av slike ting.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...