Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker

Goophy

Anbefalte innlegg

Ja, men synes det blir for dumt. Hvorfor i h***** skal man måtte drive med elevråd og alt annet tull for å få opp poengsummen?

La oss si at jeg bare har 6'ere og to, tre 5'ere, men ingen andre poeng. Også er det en annen som har dårligere karakterer enn meg som har drevet med elevråd og sånt som gjør at snittet øker. Blir han en bedre lege enn meg da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
62.3 poeng

5113262[/snapback]

Nei, tilbake til yrkeskolen eller ut i lære som elektriker for meg...

Det er så sykt... jeg hater det... lege forblir en drøm hos meg.

Dere er helt utrolige dere der ute som klarer og bli lege :cry:

5113278[/snapback]

Er vel ikke problem å studerer til å bli lege i utlandet. Der er det bare en sykt enkel opptaksprøve som du står på uansett siden du er fra Norge :thumbup:

Lenke til kommentar
Får man ekstrapoeng for å være jente?

Likestilling er så flott noen ganger.

5113646[/snapback]

Jepp, så langt har vi kommet i Norge ...

On topic:

Noen som veit hvordan man skaffer seg et helt nytt liv og får en fresh start? Føler alt for mye for en nå. Lever og ånder egentlig for august 2008 akkurat nå ... Føler av en eller annen grunn at det ikke burde være slik ... men men.

Lenke til kommentar
Ja, men synes det blir for dumt. Hvorfor i h***** skal man måtte drive med elevråd og alt annet tull for å få opp poengsummen?

La oss si at jeg bare har 6'ere og to, tre 5'ere, men ingen andre poeng. Også er det en annen som har dårligere karakterer enn meg som har drevet med elevråd og sånt som gjør at snittet øker. Blir han en bedre lege enn meg da?

5113248[/snapback]

For å kunne ta medisin i Norge trenger man matte, fysikk og kjemi, som tilsammen blir 3 ekstrapoeng. I tillegg får man 4 studieretningspoeng hvis man velger disse tre fagene i to år. Dvs, man trenger et snitt på 5,53 for å bli lege i Oslo. (Yay! jeg kan bli lege!) I Bergen og Trondheim er det lettere, ned mot 5,3 i snitt, så det er absolutt muligheter. Om du jobber ett år på universitetssykehus (haukeland eller ullevaal), får du noen ekstrapoeng, du får alderspoeng (dette kan chills benytte seg av, tror det er 2 poeng per år du er over 20), og du kan få vekttall fra andre studier. Men sistnevnte poenger går på en annen poengsum, som er atskillig høyere.

EDIT: hva med å gå tilbake on-topic?

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
62.3 poeng

5113262[/snapback]

Nei, tilbake til yrkeskolen eller ut i lære som elektriker for meg...

Det er så sykt... jeg hater det... lege forblir en drøm hos meg.

Dere er helt utrolige dere der ute som klarer og bli lege :cry:

5113278[/snapback]

Er vel ikke problem å studerer til å bli lege i utlandet. Der er det bare en sykt enkel opptaksprøve som du står på uansett siden du er fra Norge :thumbup:

5113348[/snapback]

Høres ikke videre betryggende ut

Lenke til kommentar

5113646[/snapback]

5113732[/snapback]

Det er jo litt merkelig. Likestillingen har altså kommet for langt. Snart må jo menn vernes i enkelte ting. Synes det er helt absurd at kvinner favoriseres på studier, som da de får penger for å starte på en studieretning og slikt. Det er utrolig dårlig gjort.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

5113646[/snapback]

5113732[/snapback]

Det er jo litt merkelig. Likestillingen har altså kommet for langt. Snart må jo menn vernes i enkelte ting. Synes det er helt absurd at kvinner favoriseres på studier, som da de får penger for å starte på en studieretning og slikt. Det er utrolig dårlig gjort.

5113803[/snapback]

For å si det slik, det er veldig merkelig likestilling når man gir et kjønn flere poeng bare pga kjønnet. Hadde man derimot holdt seg til "velg kvinnen over mannen i situasjoner hvor de stiller likt hvis det er "mangel" på kvinner", men neeeeeeida, 1p ekstra trenger de (pluss en hel del andre ting da) :roll:
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...