Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker

Goophy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Wow, det greide du jammen meg med å komme opp med en god formulering på "det". Kanskje folk som ikke "lider" av samme "sykdom" forstår den...

5012368[/snapback]

Ja, får da håper det. Det er iallfall intensjonen :)

For å dra den litt videre så blir det egentlig det samme som å ha en eller annen skrekk og måtte møte den hver bidige dag. Det kan være høydeskrekk, sprøyter, slanger, eddekopper, trange rom, åpne plasser, hva som helst så lenge den aldri helt går bort fordi skrekken blir bekreftet av og til. Tror de fleste med en eller annen skrekk skjønner hva greia går ut på. For "oss" er det mennesker.

... og det er helt merkelig hvordan det kan være. Finnes foretningsfolk som snakker som en foss om foretningsmessige ting, men tier helt stille sosialt. Det er helt merkelig hvordan man kan snakke om enkelte ting og så tie helt stille sosialt. Det sier litt om hva som har skjedd. Man er så skremt at man rett og slett ikke tør å utfolde seg sosialt.

Jeg er litt sånn, og det irriterer vettet av meg. Jeg VEIT jeg kan. Jeg beviser det jo i gruppearbeid. Er det noen som tar lederansvaret så er det nesten meg, men klarer jeg å gjøre det i sosiale sammenhenger? Snakker jeg da som en foss? Neeeeeida :ermm:

Edit: Litt redigering her og der.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

@ Ernie: Du må prate om alt du prater om. Om du for eksempel vil si til noen at du så en kjendis på bussen, kan du trekke inn at du bruker å løpe for å rekke bussen hver dag, at du bruker å sove på bussen (hva vet jeg), legg til din holdning til kjendisen du har sett, og inviter de andre i samtalen til å si sin mening om kjendisen. Prøv å legge inn litt action-scener der du for eksempel imiterer deg selv eller kjendisen under episoden, etc..

Prøv å bak ut episoden litt! Blir bare svada, men mye mer underholdende, og tar mye lenger tid å si. Du kan høre stor forskjell på de "sosiale" menneskene og de som ikke er vant til å prate så mye.

EDIT: Det kommer til å ta tid å endre seg sosialt, og hvis du prøver å endre samtaleteknikk kommer det sikkert til å ta litt tid før det faller naturlig, men det er ikke noe i veien for å prøve...

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
@ Ernie: Du må prate om alt du prater om. Om du for eksempel vil si til noen at du så en kjendis på bussen, kan du trekke inn at du bruker å løpe for å rekke bussen hver dag, at du bruker å sove på bussen (hva vet jeg), legg til din holdning til kjendisen du har sett, og inviter de andre i samtalen til å si sin mening om kjendisen. Prøv å legge inn litt action-scener der du for eksempel imiterer deg selv eller kjendisen under episoden, etc..

5012467[/snapback]

Det høres veldig lett ut, og for de fleste antar jeg det føles ganske naturlig ut, men for meg er det utrolig vanskelig å gjennomføre det selv om jeg aldri så mye prøver. Forsøker i det minste å korrigere feiloppfattningene jeg har. Det har iallfall hjulpet litt, og det er bedre en utgangspunktet jeg hadde, men det er ikke nok.

Prøv å bak ut episoden litt! Blir bare svada, men mye mer underholdende, og tar mye lenger tid å si. Du kan høre stor forskjell på de "sosiale" menneskene og de som ikke er vant til å prate så mye.

5012467[/snapback]

Nei, mulig det bare er meg, men min oppfattning er at folk overhode ikke ser den forskjellen. Stille personer har ikke noe sosialt problem, de er bare tilbakeholdne og ønsker å være i fred. Det er det jeg oppfatter at andre tror. JEG derimot ser dessverre lekende lett forskjellen.

EDIT: Det kommer til å ta tid å endre seg sosialt, og hvis du prøver å endre samtaleteknikk kommer det sikkert til å ta litt tid før det faller naturlig, men det er ikke noe i veien for å prøve...

5012467[/snapback]

At det tar tid har jeg vel innsett nå snart. Lurer egentlig veldig på om jeg noen sinne vil anse det som naturlig å være vesentlig mer sosial enn jeg er nå. Uansett må jeg gjøre en del forsøk ja :yes:
Lenke til kommentar

Var hos legen nå og skal dit igjen på tirsdag for å skifte bandasje.

På torsdag skal jeg til en ortoped til vurdering. Blir det en opperasjon, blir det bare mest sannsynelig at jeg fjerner den lille hvite huden som er i såret!

Så det blir nok ikke noe Haukeland på meg nei

Mulig Ringerike, men det får vi se på. Det var i allefall ikke så ille (var på grensen mellom andre og tredje. Enten sterk andre eller svak tredje!) :):w00t:

Lenke til kommentar
Har aldri drukket... har aldri hatt dame, har aldri egentlig hatt det gøy.....

Det er bare å sette i gang og drikke, det. Hvis du er 18 altså.

Ikke drikk deg dritings, men ta f.eks. to-tre øl og kjenn hvordan det er. Når man drikker blir man ofte mer avslappet og mer "sosial". Bare ikke overdriv drikkingen :)

Sikkert mange som kaster seg over meg og sier at det er teit å drikke og at det bare blir tull av det. Nei, sier jeg da. Hvis man ikke synes livet er noe kult, hvis man ikke er sosial, hvis man henger igjen på denne måten, da kan en skvett alkohol løse opp litt og få en på glid.

Bare man ikke baserer hele livet sitt på det. Helgekos, husk det!

Lenke til kommentar

Bra eg fikk med meg nederste linje... :!:

Ja, pappa har vel også sagt noe slikt og...

Men så er det då... at jeg har ingen venner grunnet at jeg har sittet inne på rommet mitt de siste 4,5 - 5 åra...

Kombiner det med og ikke ha noen som helst sosial skills så sitter eg egentlig litt fast?

Så skal eg på fest må vel eg ha litt social skills får å få venner som vet om fest sant? :hrm:

Lenke til kommentar
Sikkert mange som kaster seg over meg og sier at det er teit å drikke og at det bare blir tull av det. Nei, sier jeg da. Hvis man ikke synes livet er noe kult, hvis man ikke er sosial, hvis man henger igjen på denne måten, da kan en skvett alkohol løse opp litt og få en på glid.

5014011[/snapback]

Ja, nå kaster jeg meg over deg her :green: Neida, er vel enig med deg, MEN man har veldig lett for å drikke vekk problemene. Man tar seg 2-3 øl for å slappe av og resten er for å drikke vekk de forbanna irriterende tankene. Når det er sagt så er jeg vel enig i at man "slipper seg litt mer løs" etter litt alkohol.
Kombiner det med og ikke ha noen som helst sosial skills så sitter eg egentlig litt fast?

Så skal eg på fest må vel eg ha litt social skills får å få venner som vet om fest sant? :hrm:

5014250[/snapback]

Ha litt tro på deg selv nå. Du HAR sosiale antenner, du bare bruker de ikke. Dessuten så gjør du deg forstått her, så helt social n00b kan du jo umulig være. Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Det e godt mulig at folk blir avslappet... men jeg har et helt sykt temperamang når jeg e edru... altså då mener jeg brukbart altså.... viss jeg e på skolen og noen prøver seg.. så løper eg glatt rett "igjennom", alle pultene og mot den personen gjerne slenger noen stoler etter og.....

Hev et lite mål etter en fyr i gymmen.... traff ikke men det knakk og eg måtte ned på mekanisk og spørre pent om de kunne sveise det for meg :blush:

EDIT:

Du har et poeng ernie.....

Men her har eg litt mer tid på å tenke ut en setning før den må "sies".....

Og jeg slipper og se folk rett i øyna.....

Hmmm oki la oss si eg liksom skal finne meg noen venner, akkurat nå hvordan går jeg frem?

Endret av chills
Lenke til kommentar
Du har et poeng ernie.....

Men her har eg litt mer tid på å tenke ut en setning før den må "sies".....

Og jeg slipper og se folk rett i øyna.....

Hmmm oki la oss si eg liksom skal finne meg noen venner, akkurat nå hvordan går jeg frem?

5014274[/snapback]

Joda, det er jo klart, men du gjør deg forstått uannsett. Grunnen til at du bruker litt mer tid er for å få den mest mulig perfekt og feilfri. Folk bryr seg ikke så mye om det. Så lenge setningen er lesbare og man skjønner poenget så driter folk pent i hva som står der og om det kanskje var en skrivefeil med. Det sier vel litt når du sknjøner ord skvreet litt rotete. Plenty av skrivefeil, men du ser lett hva som står der, ikke sant?

Uannsett, det finnes ingen fasit på hvordan man skaffer seg venner, og ikke minst er jeg elendig på det her. Først må man plukke ut et "offer", og starte en samtale. Eventuelt hvis du er heldig så plukker noen ut deg som sitt "offer" og starter en samtale. Dette er vel egentig ikke så alt for vanskelig selv om jeg vet det nok er det. Det som faktisk ER verre er å holde den fordømte samtalen igang, og her har jeg noen tips. Snakk om alt fra været til din favoritthobby. NEI, det er ikke dumt å snakke om været. Været er en ting alle kan snakke om, og snakker man over MSN eller lignende kommunikasjonsmiddler er det overhode ikke dumt å spørre om hvordan været er. F.eks "Hva synes du om været idag?" eller "Hvordan er været hos deg idag?". Høres sikkert veldig teit ut, men som sagt over, folk driter i hvordan det fremstilles. En annen ting du kan snakke om er filmer og musikk. Her er det strengt tatt bare å bruke hodet og ikke tenke på at det er dumt eller teit.

Et annet godt tips er å spørre tilbake. Jeg oppdaget til min store forskrekkelse at det overhode ikke er dumt. Faktum er at ting folk spør om har de en mening om og ønsker om snakke om akkurat det. Spør noen om du liker en bestemt film, eller om du har sett den, ja så kan du banne på at vedkommende har sett akkurat den filmen eller ønsker å se den. Derfor, spør vedkommende om han eller hun har sett den filmen og liker den.

Det her kommer du overraskende langt med. Faktisk så er den en stor mulighet for at du har blitt så komfortabel med vedkommende at du kan snakke mer eller mindre fritt om hva det nå måtte være. Det høres dumt og teit ut, men her er det DU som bestemmer. Så her kan du trygt valse, tråkke ned og ellers trakasere kroppens meninger om det.

Edit:

Ps: Jeg har akkurat det samme problemet som du og tar som oftest god tid når jeg skriver. Det som står over her har jeg skrevet nesten sammenhengende uten å egentlig tenke på om ting ble skrevet riktig ;)

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Ja..... :cool:

Du har igjen et veldig godt poeng :yes:

Jeg har vel egentlig ikke så mye problemer med gutter sånt sett... klarer å holde en samtale gående... men å faktisk være med noen etter skolen er litt tiltak syns nå jeg da...

Det som er MYE VERRE er å liksom få snakket med akkurat den jenta som eg liker.....

Hun er omringet av folk hele tiden, og vi har langt i fra de samme interessene..

Er litt vanskelig med de i klassen, for driter eg meg ut der møter eg samme person dagen etter... kanskje litt enklere med andre folk som eg møter andre steder..

Men det som er litt irriterende er at jeg ikke klarer å få kontakt med jenter.... jeg hater og atter hater det... blod trykket øker..jeg hører hjerte banke i øret.... og alt det derre..

Faen ass. ... eg skulle "drept" for en samtale med en fin jente som jeg ikke går på skolen med etter skolen...

Men men ... får fortsette å fortrenge de tankene viss ikke får jeg ikke en dritt gjort....

Satt og tenkte på dette under oppkjøringen.... jeg skulle rygge inn i et kryss og rygget rett over i motgående felt.. klarte faen ikke og rygge rett bak over....

Resten av turen overkonsentrerte jeg meg om trafikk og tenkte på en tom svart boks... viss jeg absolutt hadde behov for å la tankene flyte litt....¨

Problemet oppstår når jeg tyr til det på skolen ... karakterene stuper og folk blir irritert på meg!

Lenke til kommentar
Men så er det då... at jeg har ingen venner grunnet at jeg har sittet inne på rommet mitt de siste 4,5 - 5 åra...

5014250[/snapback]

Tja.

Øv deg litt hjemme først. Ta et par-tre øl og se hvordan det påvirker deg. Forhåpentligvis blir du ikke bare enda mer sinna når du drikker ;) Det kan jo gå litt opp og ned. På dårlige dager er det ikke alltid så lurt å drikke.

Men uansett, eksperimenter med alkohol for deg selv først. Og en eller annen gang kommer det til å være anledning til å være sosial. F.eks. russekro o.l. når/hvis det blir aktuelt.

Og hvis du bare har en kamerat så kan dere drikke sammen og stikke ut på byen bare dere. Ofte møter man mange kjente der, og praten sitter mye løsere når alle har litt alkohol i seg :)

MEN man har veldig lett for å drikke vekk problemene. Man tar seg 2-3 øl for å slappe av og resten er for å drikke vekk de forbanna irriterende tankene.

5014252[/snapback]

Det blir selvsagt helt feil. Hvis man drikker for å glemme problemer så må man passe på.

Holdningen skal være at man skal drikke og slappe av og ha det gøy. Man kan tenke på at det "løser opp", og ting kan ofte gli litt lettere.

Lenke til kommentar
Jeg har vel egentlig ikke så mye problemer med gutter sånt sett... klarer å holde en samtale gående... men å faktisk være med noen etter skolen er litt tiltak syns nå jeg da...

5014487[/snapback]

Ja, sliter en del med det der selv. Tror greia er at man må dra igang tingene litt selv noen gang, så skjer det litt mer automatisk fra "begge sider".

Det som er MYE VERRE er å liksom få snakket med akkurat den jenta som eg liker.....

Hun er omringet av folk hele tiden, og vi har langt i fra de samme interessene..

5014487[/snapback]

Det er overhode ikke mye verre å snakke med jenter. Tvert imot er det mye enklere å bable i vei straks du blir litt komfortable med de ;) Jenter er ikke skumle vesner og er ei heller så alt for ulikt fra gutter. Bare fordi personen tilveldigvis har innovertiss og pupper betyr da ikke at det er noe helt annet enn gutter? Du i likhet med meg og mange andre har rett og slett bare litt fordommer mot jenter. "Vi" forestiller oss noe helt annet enn virkeligheten.

At dere har forskjellige interesser er ikke noen stopper. Å snakket om været, film og musikk funker fett på jenter også serru ;)

Men joa, er nok litt enig i at det iallfall føles litt verre ut ja :p

Er litt vanskelig med de i klassen, for driter eg meg ut der møter eg samme person dagen etter... kanskje litt enklere med andre folk som eg møter andre steder..

5014487[/snapback]

Drite deg ut? Du driter deg ikke ut om du forsøker å holde en samtale. Vel og merke med mindre du skulle spørre om noe veldig intimt og privat, og ikke minst snakke veldig høyt. DA driter du deg ut, men når du snakker om noe helt hverdagslig? Nei.
Men det som er litt irriterende er at jeg ikke klarer å få kontakt med jenter.... jeg hater og atter hater det... blod trykket øker..jeg hører hjerte banke i øret.... og alt det derre..

5014487[/snapback]

Skal si deg en ting, det der er alt for normalt. Selv veldig sosiale personer kan slite når det kommer til det motsatte kjønn. Det er gjerne litt sånn når to kjønn skal forsøke seg litt, men som sagt. Jenter er helt ufarlig greier.

Faen ass. ... eg skulle "drept" for en samtale med en fin jente som jeg ikke går på skolen med etter skolen...

5014487[/snapback]

Det tror jeg vi alle vil :thumbup:

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
MEN man har veldig lett for å drikke vekk problemene. Man tar seg 2-3 øl for å slappe av og resten er for å drikke vekk de forbanna irriterende tankene.

5014252[/snapback]

Det blir selvsagt helt feil. Hvis man drikker for å glemme problemer så må man passe på.

Holdningen skal være at man skal drikke og slappe av og ha det gøy. Man kan tenke på at det "løser opp", og ting kan ofte gli litt lettere.

5014687[/snapback]

Vel, depper man er alkohold svært farlig. Derfor har jeg kort og godt kuttet det ut. Jeg vet hva som skjer når jeg starter å drikke, men det vet dessverre ikke alle andre. Det hender også dessverre at jeg lar fristelsen bli for stor ...
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...