Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker

Goophy

Anbefalte innlegg

nesten enda mer deprimerende for en småtass som meg som skal ut på nesten samme utdanning som darkness| her og bor i "omegenet". Får ikke jobb jeg vet jeg nå og alikevel skal jeg krype gjennom 2-3 år til med utdanning.

Hater skolen for øyeblikket. Er så kjipt når man må jobbe mer på skolen en man noen gang kommer til å gjøre i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det verste, bugbear, er at du i løpet av skolen antakelig kommer til å bli forvandlet til en arbeidssnobb som forakter "drittjobber" (og ser ned på de som jobber med slikt), og som forventer deg toppjobb med superlønn når du er nyutdannet ;)

For enkelte tar det mange år å skjønne at man ikke er verdensmester når man bare har noen år med studier på ryggen.

Lenke til kommentar
Og det verste, bugbear, er at du i løpet av skolen antakelig kommer til å bli forvandlet til en arbeidssnobb som forakter "drittjobber" (og ser ned på de som jobber med slikt), og som forventer deg toppjobb med superlønn når du er nyutdannet ;)

For enkelte tar det mange år å skjønne at man ikke er verdensmester når man bare har noen år med studier på ryggen.

Det og, akkurat nå hadde jeg vært fornøyd med hva som helst og holde meg i kjellern hjemme hos mamma hvertfall ut året. Og det er sinnsykt lite motiverende at jeg ville vært så fornøyd med det når jeg ikke liker skolen så godt fra før av. :S

WoW har ødlagt skolegangen min de siste åra:S

Lenke til kommentar
https://www.aetat.no/sbl/as/stillingssok/st...se.do?id=980296

https://www.aetat.no/sbl/as/stillingssok/st...se.do?id=979947

Denne hørtes jo faktisk litt spennende ut (se på arbeidsstedet f.eks.):

https://www.aetat.no/sbl/as/stillingssok/st...se.do?id=982674

Det står større respekt av noen som har vaskejobb og faktisk tar et tak enn noen som sitter på baken og venter på at toppjobbene skal strømme på når man er nyutdannet ;)

Men det var jo tross alt ditt eget valg. Hvis du er nyutdannet innenfor IT så er det jo dessuten et marked der det er veldig mye bra arbeidskraft å ta av allerede.

Hvilket gjør at vi kommer tilbake til mitt poeng om "nettverk". De bra jobbene får man ofte gjennom venner og bekjente. Men du kan til og med bevege deg innenfor samme bedrift. Hvis du starter med å vaske toalettskåla med tannbørste i en bedrift, så skal du se at du får nye oppgaver hvis de ser at du gjør en bra jobb. På den måten kan du bevege deg oppover i systemet, og til tider til og med flytte deg til en annen avdeling. (Plutselig ble det en ledig IT-relatert stilling i bedriften, og de vet at du kan slikt, og vips så er du inne.)

Jeg er kanskje rar, men jeg har klart å se det positive i jobbene jeg har hatt. Selv om de ikke alltid har vært høystatusjobber så har det noe med innstillingen å gjøre, tror jeg: Hvis man er opptatt av å gjøre en bra jobb, og hvis man evner å se at jobben faktisk er til nytte for noen, så går det bra. Enda bedre er det jo hvis man har gode kolleger og skaffer seg nye venner.

Kan det være at du rett og slett er litt for "fisefin" på det og tror at du er for god til visse jobber fordi du har en spesiell utdannelse? :)

De stillingene der så jeg faktisk ikke :dontgetit: Men jeg har forresten ikke lappen.

At det står større respekt ut av de som heller ta vaskejobber enn å sitte på ræven, det er jeg enig med. Men jeg føler faktisk at jeg har evner til mer enn å ta en vaskejobb.

Rjxon: Du jobber ikke fulltid med dette. Det er noe annet å ha en jobb på si.

Ja, det var mitt valg å utdanne meg innen IT, og arbeidsmarkedet er tøft. Poenget mitt er at flere bedrifter ansette folk som kommer rett fra skolebenken, uten erfaring eller kunnskaper innen mitt fagfelt i heletatt. Det er jævlig provoserende. For det første så innehar jeg erfaring og kompetanse innen noe programmerer-gnomer ikke har. For det andre så vil de som oftest måtte betale skolegnomer mye mye mer i lønn.

Mulig jeg er for fisefin. Ja, jeg har faktisk tatt utdannelsen min for en grunn. Ikke for å vaske toaletter.

Bugbear: Dette stedet suger. Du burde ha advart meg :p Hvilken utdannelse har du igjen?

Lenke til kommentar

Livet er hardt, tungt, vanskelig, uforståelig, merkelig, TRIST ,ubegripelig...

Det kommer ikke mange gode stunder hvor du virkelig føler at livet ikke kunne vært bedre...

Ta var på de øyeblikkende, når det står på som verst... en dag du er nedfor eller skuffet... tenk på det gode og gøye noe som virkelig varmer deg...

Vel handler livet om der og da, men ikke la en en situsjon, som akkurat der og da ødelegge det hele bildet, livet er mer enn det!

Lenke til kommentar
nesten enda mer deprimerende for en småtass som meg som skal ut på nesten samme utdanning som darkness| her og bor i "omegenet". Får ikke jobb jeg vet jeg nå og alikevel skal jeg krype gjennom 2-3 år til med utdanning.

Hater skolen for øyeblikket. Er så kjipt når man må jobbe mer på skolen en man noen gang kommer til å gjøre i arbeidslivet.

Det vel på nyhetene for en stund siden av at alt som påpakkes og kreves av elever etter skolen er ferdig bryter med FNs menneskerettighets konvensjon!

Dette går så mye utover det som går under kategorien fritid at det ødelegger for personer... du kan tenke deg hva som hadde sjedd viss en bedrift påla ansatte og jobbe 2-3 timer ut på kvelden etter en 8 timers dag... og på toppen av alt IKKE få betalt for det!

Nei skolens posisjon i samfunnet i dag er ikke helt god. Den lider av økonomiske og mangel på "lidenskap". Poenget i dag er vel det samme som med en mp3 spiller som produserers i Kina.. få ferdig flest mulig, billigst og på kort tid mulig...

Også at dette då skal være grunnlaget for hva du skal jobbe med resten av livet? :dontgetit:

Nei læreplanene i Norge burde få en skikkelig gjennomgang...

Kravet til lærere burde økes KRAFTIG!

Mer frihet hvor elever kan slappe av, lekser og prøver henger som en mørk skygge over fritiden!

Hvordan karakterer settes i dag er jo helt på jorde... la oss si viss en person har problemer med gym, liker det ikke. Grunnet psykiske problemer blir denne personen så svekket psykisk av gym at det går ut over alle andre fag, noe som igjen fører til et liv på trygd... i værste fall då....

HELT GREIT, folk må holde seg i form. Dette er helt flott, jogge en time går helt greit... men hvor helvete står det skrevet at en person som lider av sosial angst må være god i ball spill for å bli en god forsker på universitet...

Tenk viss det var slik at når du kom på jobb om morningen så var det 2 timer gym, og du får julebonusen avhengig av hva du presterer der... HALLO

Folk klarer vel og holde seg i noen lunde god form... selv...

Det bør bli lagt om slik at elever blir verdsatt for det de er flink i, og ikke DIREKTE STRAFFET for å være i dårlig form...

Folk som driver med idrett på fritid har et syklig forsprang... for i dag går det ikke an å få en sekser på gymnas viss du ikke er en JÆVLA marinejeger...

Jeg kan vel bli en god Lege eller advokat... selv om jeg ikke løper så og så fort eller hopper så og så langt...

*tanke eksemepl!

Viss det faktisk er slik at det står og vipper og jeg ikke hadde kommet inn på medisin på grunn av den dårlig gym karakter... då hadde eg :mad:

Endret av chills
Lenke til kommentar
Hvordan karakterer settes i dag er jo helt på jorde... la oss si viss en person har problemer med gym, liker det ikke. Grunnet psykiske problemer blir denne personen så svekket psykisk av gym at det går ut over alle andre fag, noe som igjen fører til et liv på trygd... i værste fall då....

HELT GREIT, folk må holde seg i form. Dette er helt flott, jogge en time går helt greit... men hvor helvete står det skrevet at en person som lider av sosial angst må være god i ball spill for å bli en god forsker på universitet...

Tenk viss det var slik at når du kom på jobb om morningen så var det 2 timer gym, og du får julebonusen avhengig av hva du presterer der... HALLO

Folk klarer vel og holde seg i noen lunde god form... selv...

Det bør bli lagt om slik at elever blir verdsatt for det de er flink i, og ikke DIREKTE STRAFFET for å være i dårlig form...

Folk som driver med idrett på fritid har et syklig forsprang... for i dag går det ikke an å få en sekser på gymnas viss du ikke er en JÆVLA marinejeger...

Jeg kan vel bli en god Lege eller advokat... selv om jeg ikke løper så og så fort eller hopper så og så langt...

*tanke eksemepl!

Viss det faktisk er slik at det står og vipper og jeg ikke hadde kommet inn på medisin på grunn av den dårlig gym karakter... då hadde eg  :mad:

Oki, la oss bare ta det med en gang da... Skolen fram til du tar et valg om en utdanning, er en institusjon der du skal få en viss basiskunnskap om alt. Det er viktig at elevene ikke blir hengende etter i ett spesielt fag, da vil man etterhvert få store samfunnsproblemer.

I tillegg er gym et viktig fag, du har tross alt 10-15 fag som går på de mentale ferdighetene(hjernen), mens du har bare ett - 1 - fag som går på resten av kroppen din. Det vil jeg si er nesten urettferdig.

Når det er sagt, mener jeg at inntaket til universiteter og høyskoler lages på helt feil grunnlag. Skal du f.eks ta medisin - så mener jeg at det burde legges ekstra vekt på fag som matte, fysikk, kjemi, norsk, engelsk og eventuelt biologi. Er helt totalt mongo at en med 6 i gym og 4 i matte skal komme inn på medisin på bekostning av en som har 4 i gym og 5 i matte.

Uansett er prinsippet offisielt sett at det er fremgangen fysisk som skal måles, ikke prestasjonene. Om det blir etterfulgt, er antakelig sjelden.

EDIT: Arne-Torstein på besøk.. (dette uttrykket her blir bare mer og mer farfetch'd..)

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
Det er en teoretisk del, men jeg tenker på det fysiske.

Om det er mulig å få en sekser på innsats? Det vil jeg tro er teoretisk mulig, men hvis man legger inn en så stor innsats så blir man vel flink uansett :)

Ta deg en bolle da. Det er for mange fysisk umulig å få en sekser i gym, uavhengig av innsats eller ikke innsats.

Lenke til kommentar

Vi har blitt fortalt at det innsats og ferdighet er likestilt som kriterier til karakter, mens kunnskaper og evnen til og omsette teori til praksis teller like mye som de to jeg først nevnte.

Har selv ikke noen problemer med gym siden jeg spiller fotball i gjennomsnitt to timer hver dag. Ja, jeg er fotballnerd :p

Lenke til kommentar

Sånn i teorien så er det vel opp og ned i forhold til hvilken type lærer du får. Jeg hadde en altfor snill gymlærer, som målte mye etter teori og innsats. Den andre gymlæreren ved skolen målte derimot karakterene etter resultater fra f.eks coopertest, svømming, annen løping osv. Karaktersystemet hans var ganske så strengt. For meg hadde det vært fysisk umulig å få en sekser i hans timer.

Tror du skal være jevnt over ganske god i de fleste aktiviteter (ikke bare fotball), og vise skikkelig god innsats for å få 6'er i gym.

Lenke til kommentar
Tror du skal være jevnt over ganske god i de fleste aktiviteter (ikke bare fotball), og vise skikkelig god innsats for å få 6'er i gym.

Vanlige jenter(Marit Bjørgen teller selvsagt ikke) fortjener ikke karakteren 6. Utrolig få som faktisk fortjener karakterer over 3.

Hvorfor? De er fysisk underlegne.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...