Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker

Goophy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vet det. Men det forandrer ikke at man kan ikke leve på luftslott :)

Det finnes alltids en eller annen jobb du kan få, om du bare leter lenge og hardt nok (vel, det er jo en fordel å duge til noe også, men det kan vi enes om å ta for antatt i denne sammenhengen). Om ikke annet trenger forskjellige telefonselgerselskaper alltid ansatte, det er kanskje ikke drømmejobben, men det er vesentlig bedre enn å ikke ha noen jobb. Samtidig som en får inn litt penger vil det alltid være positivt for andre arbeidsgivere du søker til å se at du faktisk har en jobb når du søker.

Ta initiativ heller enn å henfalle til apati og passivitet, det finnes alltids muligheter om en bare leter lenge og hardt nok og er villig til å stå på litt. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Poenget er i hvert fall:

Det du ikke dør av fysisk, gjør deg sterkere mentalt.

Dette stemmer ikke alltid i praksis.

Si du utsettes for en stygg bilulykke,

du overlever så vidt men blir lam fra halsen og ned.

Tror ikke man blir særlig sterkere mentalt av dette!

Edit: manglet et mellomrom

Endret av Vt-iversen
Lenke til kommentar

Jeg har mine mistanker om at jeg ikke ville ha gjort en så god telefonselger-jobb. Lønnen ville vel ha blitt deretter. Men jeg skjønner at det ikke var BARE en slik jobb du siktet til.

Forhåpentlivis vil det dukke opp flere ledige jobber i nærmeste fremtid, men akkurat nå virker det som det er ganske så tørke hos aetat. Jeg fant som sagt ikke en eneste heltidsjobb jeg var kvalifisert for.

Vt-iversen: Det tror jeg :)

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Du oppfattet meg riktig, poenget er å se muligheter, ikke begrensninger. Om du ikke finner en heltidsjobb akkurat nå finnes det kanskje en deltidsjobb du kan ta midlertidig, utnytt det du måtte ha av nettverk for alt det er verdt, du bør ikke kjenne en eneste person som ikke er klar over at du er ute etter jobb. En deltidsjobb er kanskje ikke drømmen, men livet er ikke alltid en drøm. Det sentrale er å ha drømmen i bakhodet og å i mellomtiden jobbe som pokker, ellers er man i alle fall sikker på å ikke oppnå den!

Lenke til kommentar

Jupp. Men jeg har desverre ikke så stort nettverk i Hønefoss. Dog, de jeg kjenner vet om det. Jeg prøver virkelig så godt jeg kan. Jeg har proklamert det her, på msn, på en annen webside, på IRC. Jeg har søkt på jobber som er utslyst, jeg har søkt på jobber som ikke er utlyst. Håper ikke dere tror jeg ikke har prøvd. Jeg har ikke gitt opp heller.. men som rikstjukkas Andreas sa så fint: "Det er ikke så lett. Alltid".

Lenke til kommentar
Jupp. Men jeg har desverre ikke så stort nettverk i Hønefoss. Dog, de jeg kjenner vet om det. Jeg prøver virkelig så godt jeg kan. Jeg har proklamert det her, på msn, på en annen webside, på IRC. Jeg har søkt på jobber som er utslyst, jeg har søkt på jobber som ikke er utlyst. Håper ikke dere tror jeg ikke har prøvd. Jeg har ikke gitt opp heller.. men som rikstjukkas Andreas sa så fint: "Det er ikke så lett. Alltid".

har du tenkt på å begynne å freelance? hva er du flink i?

er sykt mange muligheter der ute, tror det ordner seg :yes:

Lenke til kommentar
Så mente hu at selvmord var teit. Jeg tente jo selfølgelig alle plugger, for dette synes jeg er teit sagt. Når noen tar selvmord har de som oftest en grunn til det. Ikke faen om jeg vil være lekedokke for alle andre lenger. Så sier de "men det er feigt gjort". Hvordan i helvette kan de si dette?

Når noen tar selvmord er det som oftest fordi de vil skåne seg selv fra videre smerte.

Ja, er ikke dette en feig måte å gjøre det på da?

Hva er det som er "modig" med å bare kutte ut alt sammen og kapitulere?

Så kan de også si. Tenk på alle de som bli sittende igjen.

Ja hva med de? Nå ha de brukt mesteparten av fritiden for å lage et helvette for deg. Så sier at de bli lei seg osv.

Lager de et helvete for deg med vilje eller er det du som ikke klarer å sende ut riktige signaler? Du kan ikke forvente deg at folk skal lese tankene dine, vet du.

Den som tok selvmordet fikk ihvertfall sin frihet....

Eller feiga ut, alt etter som...

Jeg vil ikke ha hjelp, jeg vil ha jobb!

Kassa på Rimi? Vaskejobb?

Lenke til kommentar

Dette er holdninger som ikke gjør at du får deg jobb. Arbeidsgivere vil ha noen med tak i, og som ikke sitter på ræva og venter på at toppjobben skal banke på døra uten videre. Arbeidserfaring kan ofte være mye viktigere enn utdannelse (det viser at du kan jobbe, og at du ikke bare har teoretisk kunnskap). Selv om jobben ikke er direkte relatert til det som er drømmejobben din så er det fortsatt arbeidserfaring.

Ikke bare er det arbeidserfaring, men du møter nye mennesker, og det er nettopp gjennom kontaktnett at de fleste finner drømmejobben. For alt du vet kan drømmejobben være gjennom en kollega på Rimi som har en bekjent som er på utkikk etter nettopp noen som deg.

Hvis du bare sitter hjemme og sturer i et forum så knytter du ingen nye kontakter, og drømmejobben forblir langt unna.

Ta deg sammen og få deg en jobb. Om det er i kassa på Rimi eller en vaskejobb så får det være. Du kan gjøre nytte for deg akkurat nå ved å ta jobber som er ledige, og som gir deg verdifulle erfaringer for fremtiden.

Jeg angrer ikke på en eneste av jobbene jeg har hatt gjennom årene, og det inkluderer postbud i en meter snø på en liten sykkel, og bæring av digre paller frem og tilbake på et lager.

Lenke til kommentar
Alt han sa.

Helt enig. Selv om ikke mulighetene ligger der akkurat nå, må du ta en fillejobb som kan holde deg oppe mentalt og økonomisk i mellomtiden, slik at du ikke stagnerer. Så kan du kanskje kjøpe lærebøker i 2MX og 2FY, og finne noen som kan hjelpe deg (du kjenner sikkert noen som fikk ålreite karakterer i dette), så du kan ta eksamen i disse fagene til våren f.eks... Da er du et langt steg videre, og du holder hodet over vannet økonomisk.

Lenke til kommentar

Faktumet er at det ikke er ledige jobber. Jeg har trålet igjennom finn.no, zett.no og aetat.no

Jeg har sett gjennom hele Buskerud og Oslo.

Det finnes ikke engang vaskejobber. Ikke det at den lille talen din forandret meningen min angående akkurat den typen jobb. Det finnes grenser for hvor langt jeg gidder å synke.

Det er jævlig provoserende å se at et fagbrev faktisk har så liten betydning som dette. Jeg har brukt fire år av livet mitt på dette.

Jeg vet ikke hvor du er i livet ditt i dag, men jeg vet med meg selv at jeg må trives i jobben for å ha det bra.

Edit:

Jeg kjenner ingen som kan hjelpe meg i matte og fysikk. Hadde det vært tilfelle, så hadde jeg sikkert holdt ut dette året på forkurs. Det hjelper heller ikke om jeg tar matte og fysikk. Jeg må likevel ha generell studiekompetanse (allmenn påbygg).

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Skal bryte litt regler jeg har i "mine bøker". Dette er ubrukelig depp, men jeg depper uansett.

Lærerne hadde møte i klasserommet vårt. de glemte å lukke vinduet. vips så var sidenmannen min sin pc borte, og musen min. Jeg får sikkert ikke forsikring på det siden det var åpent inn her...*SINNA*

Lenke til kommentar
Faktumet er at det ikke er ledige jobber. Jeg har trålet igjennom finn.no, zett.no og aetat.no

Huh? Eksempler:

https://www.aetat.no/sbl/as/stillingssok/st...se.do?id=980296

https://www.aetat.no/sbl/as/stillingssok/st...se.do?id=979947

Denne hørtes jo faktisk litt spennende ut (se på arbeidsstedet f.eks.):

https://www.aetat.no/sbl/as/stillingssok/st...se.do?id=982674

Det finnes ikke engang vaskejobber. Ikke det at den lille talen din forandret meningen min angående akkurat den typen jobb. Det finnes grenser for hvor langt jeg gidder å synke.

Det står større respekt av noen som har vaskejobb og faktisk tar et tak enn noen som sitter på baken og venter på at toppjobbene skal strømme på når man er nyutdannet ;)

Det er jævlig provoserende å se at et fagbrev faktisk har så liten betydning som dette. Jeg har brukt fire år av livet mitt på dette.

Men det var jo tross alt ditt eget valg. Hvis du er nyutdannet innenfor IT så er det jo dessuten et marked der det er veldig mye bra arbeidskraft å ta av allerede.

Hvilket gjør at vi kommer tilbake til mitt poeng om "nettverk". De bra jobbene får man ofte gjennom venner og bekjente. Men du kan til og med bevege deg innenfor samme bedrift. Hvis du starter med å vaske toalettskåla med tannbørste i en bedrift, så skal du se at du får nye oppgaver hvis de ser at du gjør en bra jobb. På den måten kan du bevege deg oppover i systemet, og til tider til og med flytte deg til en annen avdeling. (Plutselig ble det en ledig IT-relatert stilling i bedriften, og de vet at du kan slikt, og vips så er du inne.)

Jeg vet ikke hvor du er i livet ditt i dag, men jeg vet med meg selv at jeg må trives i jobben for å ha det bra.

Jeg er kanskje rar, men jeg har klart å se det positive i jobbene jeg har hatt. Selv om de ikke alltid har vært høystatusjobber så har det noe med innstillingen å gjøre, tror jeg: Hvis man er opptatt av å gjøre en bra jobb, og hvis man evner å se at jobben faktisk er til nytte for noen, så går det bra. Enda bedre er det jo hvis man har gode kolleger og skaffer seg nye venner.

Kan det være at du rett og slett er litt for "fisefin" på det og tror at du er for god til visse jobber fordi du har en spesiell utdannelse? :)

Lenke til kommentar

Edit:

Jeg kjenner ingen som kan hjelpe meg i matte og fysikk. Hadde det vært tilfelle, så hadde jeg sikkert holdt ut dette året på forkurs. Det hjelper heller ikke om jeg tar matte og fysikk. Jeg må likevel ha generell studiekompetanse (allmenn påbygg).

Gjør sånn som meg. Jeg fant ut hvor jeg ville jobbe, undersøkte hvor mange av de butikkene som jeg ville jobbe på lå i nærområdet. Skrev en orginal søknad, og kjørte rundt og leverte dem. Alle sa at de ikke trengte folk nå, men tro det eller ei, fikk intervju samme dag. Og jeg fikk jobben!

Det at du møter opp personelig i butikken og leverer søknaden, og kanskje snakker litt med daglig leder har VELDIG mye og si, for da får sjefen et førsteinntrykk av deg, det får han ikke over mail eller telefon!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...