Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker

Goophy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg nettopp har innsett hvor ille det faktisk blir å leve ut resten av livet. Jeg blir aldri i verden kvitt mine sosiale problemer samme hva jeg måtte gjøre. Det vil alltid oppstå en stiuasjon som får man til å gå litt tilbake i gamle spor. For ikke å snakke om at jeg hele resten av livet mitt må være på offensiven sosialt sett. Ja, for gjør jeg ikke det så vil jeg ganske sikkert bli oppfattet som arogant som ikke deltar aktivt i samtalen. Noen vil sikkert oppfatte det som at jeg ikke liker dem.

En eller annen suppegjøk har ødelagt en stor del mitt liv. Det er vel strengt tatt faktumet ... Kan vel prise meg lykkelig over at jeg i det minste ikke er åpenbart sjenert.

Det som er mest ergelig er at dette har jeg måtte så og si finne ut selv. Bare TO personer har sagt til MEG at jeg burde bli mer sosial eller ser at jeg er sjenert. TO person ut av en gruppe på mange hundre mennesker. Hvorfor er det så få som har sagt noe? Det inkluderer jo pedagogisk utdannede personer. Hvorfor har ikke noen av lærerene jeg har hatt sagt noe? Klarer man ikke så en person inn i øynene så er sjansen for at man har med en person med sosiale problemer svært store. Nei, faktisk vil jeg våge å si at man faktisk har med en person med sosiale problemer å gjøre ... Tror den personene jeg har sett lengst inn i øynene er psykologen, og vi teller sekunder her. Så hvorfor er det da bare TO personer som har klart å "gjennomskue" meg? Nei, her det noe ufattelig galt ...

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Ernie det kommer bedre tider!

jeg vet det ikke kan se slik ut nå men det gjør det

har hatt mye sosiale problemer selv de siste 6-7 åra men det siste halvåret har jeg kommet meg

det gjør det sansynligvis for deg oxo!

Er vel lov å håpe iallfall.

Ja, er bare så superduper optimistisk akkurat nå :ermm:

Dette har pågått i over 10 år og bare 2 personer har sagt noe, og det er først nå jeg har innsett at mine sosiale kunnskaper ikke er normale/riktige. Kanskje den mest elementere feilen jeg gjør er at jeg i en sosial situasjon tenker ene og alene på meg selv, og ikke på den eller de jeg snakker med. Det er et kjent faktum at folk vil gjerne bli kjent med folk som er lette å snakke med. Jeg er ingen lett person å snakke med. Jeg kan snakke om stort sett det meste, men er bokstavlig talt ikke lett å snakke med i betydningen at det er vanskelig å holde en samtale over lengre tid.

Akkurat nå føles det veldig nytteløst å komme seg opp fra graven noen gravde for meg. Må si det er en smule fristende å lukke graven selv om det nok er en smule for tidlig ...

Huff ... jeg klarer bare ikke å være optimistisk akkurat nå. Det her vil ta år, og det liker jeg ikke.

Lenke til kommentar

Uff ikke lett dette her Ernie. Har noe av de samme problemen mht å holde en samtale i livet siden jeg svarer kort og konsist så samtalen liksom stopper. Så blir det langt stillhet til personen jeg snakker med kommer med ny setning. Plager meg :(

Det skal noe til å se på noen at de har det vanskelig, med unntak av de som er superduper åpne og utadgående. Folk tenker vel mest på seg selv og ser/kjenner ikke smaken av den virkelige verden som foregår rett utenfor vinduet.

Lykke til videre, og ikke gjør noe dumt :)

Endret av kverna
Lenke til kommentar
Uff ikke lett dette her Ernie. Har noe av de samme problemen mht å holde en samtale i livet siden jeg svarer kort og konsist så samtalen liksom stopper. Så blir det langt stillhet til personen jeg snakker med kommer med ny setning. Plager meg :(

Plagsomt og folk gidder, iallfall i mitt tilfelle, ikke å snakke med meg så veldig mye og tilslutt ebber det bare ut. Har fått den hundre-og-ørten ganger. Man kan jo fortelle personen man snakker med at man faktisk sliter med å være sosial. Det hjelper jo selvsagt litt, men i det lange løp ønsker folk gjensidige forhold, ikke et hvor en selv må bidra med 80% av samtalen og den andre bare bidrar med maks 10% ...

Det skal noe til å se på noen at de har det vanskelig, med unntak av de som er superduper åpne og utadgående.

Det er overhode ikke vanskelig å se at folk sliter. Det forutsetter riktig nok at man faktisk er klar over signalene da :p

Folk tenker vel mest på seg selv og ser/kjenner ikke smaken av den virkelige

verden som foregår rett utenfor vinduet.

Ja, og ironisk sett så gjør jeg det der for mye til tider.

Lykke til videre, og ikke gjør noe dumt :)

Har vel ikke akkurat tenkt å gjøre noe dumt :whistle:

Lenke til kommentar
Erine: må si at du svarer på en veldig bra måte, og er vel kanskje en av de siste jeg kunne tenkt meg hadde sosiale problemer.. Du svarer alltid sakelig og fyldige svar.

men stå på, jeg har tro på deg!

Seriøst: :eek:

Det der var egentlig ganske uventet kommentar som varmer veldig :)

mR_cRaZy: Folk med f.eks. sosial fobi eller lignende problemer klarer som regel å uttrykke seg helt utmerket skriftlig. Ja, de er kanskje ofte bedre enn "normale" mennesker til dette.
Du er vel ikke så langt unna sannheten med det der. Det man ikke sier tar man igjen i hodet. Er vel kanskje derfor det som først kommer ut faktisk er så veluttenkt og velforumlert.

mR_cRaZy: Folk med f.eks. sosial fobi eller lignende problemer klarer som regel å uttrykke seg helt utmerket skriftlig. Ja, de er kanskje ofte bedre enn "normale" mennesker til dette.

ikke dra Ernie ned i gjørma igjen da...

Hmm ... Hvorfor skal den kommentaren dra meg ned i gjørma egentlig? Ærlig talt så tar jeg det faktisk som et kompliment at noen mener jeg kanskje kan uttrykke meg bedre skriftlige enn "normalen" :)

Akkurat nå tror jeg at jeg bare må innse at ting kommer til å gå opp og ned. Nedtrykt den ene dagen, og kanskje full av energi den neste.

Til de som måtte slite sosialt (og forsåvidt de som måtte ha interesse av å lese dette):

Det er vel kanskje ikke så sjokkerende at kjente personer som Albert Einstein, Abraham Lincoln, Orville Wright og Thomas Edison hadde sosiale problemer. Da er det mer overraskende at personer som Tom Hanks, David Letterman, Bob Dylan, Courteney Cox Arquette, Elvis, Jim Carrey, Neil Armstrong, Tom Cruise, Michelle Pfeiffer, Julia Roberts og Brad Pitt også gjør/gjorde det ...

... og etter dette ble selvmordstankene lagt på hylla :p

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Ernie, et lite tips er at du kan lage noen standard-spørsmål som du bruker, og varierer etter alderen på den du snakker med. Jeg er 16 og går på skole, og snakker ofte med jevnaldrene om det, med de litt større snakker jeg jobb, interesser og slike ting.

Nesten ingen spørsmål er for dumme. Det viktige er å holde samtalen i gang.

-Liker du å se på film? (Favoritt-film?)

-Hva slags musikk liker du?

-Hva jobber du med?

osv..

Dette er dog for folk du ikke har møtt før, eller kjenner så godt.

For de du kjenner godt fra før kan du spørre om:

-Hvordan går det med deg, da? (kan virke unaturlig, men tro meg, det er et fint spørsmål å få. Den du spør kan da nevne hvordan det går, og hvis det er noe spesielt som skjer, kan dere diskutere det.)

-Har du sett [Film] \hørt [Musikk]?

-Har du hørt [noe som har skjedd]?

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Er ikke deppa, savner bare dama noe forferdelig. Hun dro til Japan som utvekslingsstudent for 3 uker siden...her sitter jeg og hører på romantisk musikk, og stearinlyset brennet i vinduet, ved siden av bildene av oss.

Det eneste jeg har i vinduet, er en hybelkanin som jeg aldri får meg til å vaske bort... Du har iallefall en eller annen (var hun finske, ikke sant?)

Lenke til kommentar
Er ikke deppa, savner bare dama noe forferdelig. Hun dro til Japan som utvekslingsstudent for 3 uker siden...her sitter jeg og hører på romantisk musikk, og stearinlyset brennet i vinduet, ved siden av bildene av oss.

Det eneste jeg har i vinduet, er en hybelkanin som jeg aldri får meg til å vaske bort... Du har iallefall en eller annen (var hun finske, ikke sant?)

Det stemmer :) Hvem er du?

Lenke til kommentar

Det stemmer :) Hvem er du?

:p Du tror jeg kjenner deg?

Har bare lest litt rundt på forumet, og av en eller annen grunn husket jeg at du fortalte den historien et sted...

EDIT: sjekk siggen :ohmy:

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...