Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker

Goophy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

huff, nå er jeg litt lei meg...

var å bada med foreldrene (huff), som jeg er grusomt flau over, men jeg ble tvunget. Men vi kom til et badested som pleier å være kun en eller 2 gamle folk, men nå var det 4 ungdommer. Men jeg kjempet en psykisk kamp og klarte å ta av meg t skjorta og vise fram min mage (som IKKE er 6-pack). Og fikk kjempet meg ut i vannet. Jeg svømte et lite stykke bort bare for å holde meg unna foreldrene (psykisk barriere), og når jeg så bortover så pekte de ungdommene mot meg og snakka med hverandre, og lo litt. Så jeg vaka litt i overflaten og til slutt gikk jeg opp, dro med meg håndkleet og kasta det rundt meg og gikk fort derifra, mamma måtte såklart skrike: Går du allerede? Kjenner du oss ikke? (mens hun "var morsom"). Da gikk jeg enda fortere og gråt i dusjen når jeg kom hjem....

*sukk*

Lenke til kommentar

uff...

er gjerne slik med ungdom (ikke ment mot deg)...

Minnes ungdomsskolen. Jeg oppfattet sjelden sosiale normer (bagatell normer) om å ikke bli sett med foreldre osv. Jeg kunne ikke se hensikten med dem.

Visstnok var dette et veldig obs! blant de andre.

Hva skyldes at du er redd for å ta av deg t-skjorta? (om jeg kan spørre)

Har ikke 6-pack heller, men men...kanke få alt :)

det med moren din har også jeg hørt (mener å huske det), som regel hjelper det å ta en diskusjon på det senere. Si at du ønsker ikke slike kommentarer og hvorfor....

Lenke til kommentar

Men du må ikke tenke det verste. Folk kan være tette, kanskje de bare lurte på hvem du var, hadde sett deg før: "hei er ikke det han.Hvor? der borte. ja kanskje det er han". Folk har større ting å le av en litt fedme eller hva det måtte være (flere som har litt mer enn de burde hatt enn som har 6-pack, langt flere så det er ikke noe grunnlag og mobbe folk på syns jeg)

Lenke til kommentar

Chokke. jeg har heller ikke six pack for å si det sånn. og jeg missliker veldig mye å ta av meg t-skjorta i det heletatt.

men da får jeg bare "skal du ikke ta av det t-skjorta å sole deg da? du er så bleik på kroppen" kinda ting. irriterer meg litt.

Og foreldre er ikke stort morsomme når det gjelder sånt.

Forstår meg litt på deg, og det er kjipt :\

Er ganske vanskelig å få bort litt fett, selv om folk som er tynne ville sagt noe annet.

Lenke til kommentar

vel, nå er ikke jeg den som oppfatter de sosiale reglene helt, kanmskje fordi jeg har vært mer eller mindre alene i 3 år. og etter 3 år på ungdomskolen med "du er feit" "æsj" i dusjen i gymmen gjør det noe med selvtilliten. Og et "sexy" grr (eller hva nå jeg skal si) og så le mens de ser på magen min, som er en god del større enn sixpack.

edit: er vel ca 1.80 høy og veier 72-73 utrent (som ligger på magen)...

Endret av chokke
Lenke til kommentar
huff, nå er jeg litt lei meg...

var å bada med foreldrene (huff), som jeg er grusomt flau over, men jeg ble tvunget. Men vi kom til et badested som pleier å være kun en eller 2 gamle folk, men nå var det 4 ungdommer. Men jeg kjempet en psykisk kamp og klarte å ta av meg t skjorta og vise fram min mage (som IKKE er 6-pack). Og fikk kjempet meg ut i vannet. Jeg svømte et lite stykke bort bare for å holde meg unna foreldrene (psykisk barriere), og når jeg så bortover så pekte de ungdommene mot meg og snakka med hverandre, og lo litt. Så jeg vaka litt i overflaten og til slutt gikk jeg opp, dro med meg håndkleet og kasta det rundt meg og gikk fort derifra, mamma måtte såklart skrike: Går du allerede? Kjenner du oss ikke? (mens hun "var morsom"). Da gikk jeg enda fortere og gråt i dusjen når jeg kom hjem....

*sukk*

Dette KAN være mer seriøst enn det gis ut for

Du forklarer veldig bra følelsene dine, og jeg kjenner meg igjen i det.

Det du må lære er at det er ingen som bryr seg, f eks at du tar av deg skjorta, det går såpass langt når du "ser" at de andre peker og ler på deg(noe jeg kan garantere 100% faktisk ikke skjedde).

Det virker som du har veldig lav selvfølelse angående kroppen din, noe som er vanlig blandt ungdom.

Prøv å sett deg inn i de andres situasjon, hvis du ser en eller annen fyr ta av seg skjorta, tenker du noe på det i mer enn 2 sekunder etterpå?

Det gjør ingen andre heller.

Du kan trygt vise bar overkropp uansett hvor tjukk den er uten at noen tenker over det noe særlig.

Hvis det er slik at du er overvektig, kanskje du kan begynne å trene litt?

Hvis du begynner åtrene og merker at du ser bedre ut, går selvfølelsen din opp også.

Anyway good luck videre, prøv å ikke tenk så mye på hva foreldrene dine eller jevnaldrende tenker, for du kommer aldri til å finne ut hva de tenker uansett.

Lenke til kommentar
vel, nå er ikke jeg den som oppfatter de sosiale reglene helt, kanmskje fordi jeg har vært mer eller mindre alene i 3 år. og etter 3 år på ungdomskolen med "du er feit" "æsj" i dusjen i gymmen gjør det noe med selvtilliten. Og et "sexy" grr (eller hva nå jeg skal si) og så le mens de ser på magen min, som er en god del større enn sixpack.

Dette er veldig leit for meg å høre, for jeg veit akkurat hvordan det er.

Det du kan tenke på som kanskje hjelper litt er at ingen mennesker er perfekte, og de som plager deg slik, gjør det fordi de selv har problemer med selvitilliten, de har sine ting som de plages med og gjennom å heve seg over deg med og mobbe deg så får de m,er selvfølelse.

Bare spør en psykolog så kommer nok han til å si det samme.

Når du blir litt eldre kommer du til å lære å være stolt av den du er, og ikke bry deg om hva andre sier.

Lenke til kommentar

Det du kan tenke på som kanskje hjelper litt er at ingen mennesker er perfekte, og de som plager deg slik, gjør det fordi de selv har problemer med selvitilliten, de har sine ting som de plages med og gjennom å heve seg over deg med og mobbe deg så får de m,er selvfølelse.

Når du blir litt eldre kommer du til å lære å være stolt av den du er, og ikke bry deg om hva andre sier.

jeg kan ihvertfall si at de har lykkes.... :cry:

Lenke til kommentar

chokke. jeg prøver å trene litt selv, men jeg trur ikke det hjelper å bare ta pushups og situps, prøv å ta deg en tur ut å jogge. det har jeg gjort noen ganger på kvelden nå. fordi jeg liker ikke å jogge ute så mange andre ser det i grunn.

Lenke til kommentar
chokke. jeg prøver å trene litt selv, men jeg trur ikke det hjelper å bare ta pushups og situps, prøv å ta deg en tur ut å jogge. det har jeg gjort noen ganger på kvelden nå. fordi jeg liker ikke å jogge ute så mange andre ser det i grunn.

vel, tror jeg begynner med sykling da... kan sikkert jogge 100 meter før jeg må snu.

og en annen ting er det at jeg tror jeg mangler noen sosiale oppfatninger, og dette har jeg nevn for mamma, men da kommer det bare, "neinei, du har nok for mye" :roll: . Da vet man jo at det er sånn mammaer skal si...

Lenke til kommentar

Vel, noen ganger så spøker folk også fordi de ikke tenker over hva den andre føler, igjen da særlig ungdommer som ikke har så mye erfaring.

Det beste rådet jeg kan tenke meg er og enten begynne å trene(gjerne gå å få hjelp av en psykolog eller en fysioterapeut på trenings senteret).

Jeg er selv litt overvektig men though har aldri hatt dårlig selvfølelse pga det, men føler at jeg burde gå ned i vekt pga hjertesykdommer etc når jeg blir eldre.

Jeg har hittil gått ned 10 kilo på 4 måneder, etter å ha sluttet med cola og mye annet usunn mat.

Det er IKKE umulig uansett hvor umulig du tror det er.

Eller så kan du prøve å tenke at (vet det er nesten umulig for deg akkurat nå) folk egentlig ikke tenker på at DU er tjukk, de sier heller spøker for å heve sin egen selvtillit eller ut av ignoranse for dine følelser.

Jeg kunne ønske jeg kjente deg irl, så kunne vi hatt prater om ting fordi det blir ikke det samme over internett.

Men håper det blir bedre videre for deg.

Lenke til kommentar

Vel, noen ganger så spøker folk også fordi de ikke tenker over hva den andre føler, igjen da særlig ungdommer som ikke har så mye erfaring.

Det beste rådet jeg kan tenke meg er og enten begynne å trene(gjerne gå å få hjelp av en psykolog eller en fysioterapeut på trenings senteret).

Jeg er selv litt overvektig men though har aldri hatt dårlig selvfølelse pga det, men føler at jeg burde gå ned i vekt pga hjertesykdommer etc når jeg blir eldre.

Jeg har hittil gått ned 10 kilo på 4 måneder, etter å ha sluttet med cola og mye annet usunn mat.

Eller så kan du prøve å tenke at (vet det er nesten umulig for deg akkurat nå) folk egentlig ikke tenker på at DU er tjukk, de sier heller spøker for å heve sin egen selvtillit eller ut av ignoranse for dine følelser.

Jeg kunne ønske jeg kjente deg irl, så kunne vi hatt prater om ting fordi det blir ikke det samme over internett.

men min tankegang har jo vært retta med at folk er fiendtlige mot de svake (les: meg) pga kommentarer på ungdomskolen, så JEG føler automatisk når jeg handler klær at hvis buksa er i størrelse 32, og den ikke passer så føler jeg at kassamannen tar det som, oj du er tjukk... så det har faktisk hendt jeg har kjøpt en bukse for liten bare pga det... :( .

så eneste måte jeg har kommet i kontakt med mennesker er via internett og chatting, men de kommer jeg høyst sannsynlig til aldri å treffe i virkeligheten.

Men jeg har blitt lovt av BUP til å få psykolog før 15.09

Og jeg håper virkelig tingene bedrer seg på VGS, skal be spesifikt skolen om å komme i en klasse uten noen fra gamleskolen (hvis det går).

Lenke til kommentar

men min tankegang har jo vært retta med at folk er fiendtlige mot de svake (les: meg) pga kommentarer på ungdomskolen, så JEG føler automatisk når jeg handler klær at hvis buksa er i størrelse 32, og den ikke passer så føler jeg at kassamannen tar det som, oj du er tjukk... så det har faktisk hendt jeg har kjøpt en bukse for liten bare pga det... :( .

så eneste måte jeg har kommet i kontakt med mennesker er via internett og chatting, men de kommer jeg høyst sannsynlig til aldri å treffe i virkeligheten.

Men jeg har blitt lovt av BUP til å få psykolog før 15.09

Og jeg håper virkelig tingene bedrer seg på VGS, skal be spesifikt skolen om å komme i en klasse uten noen fra gamleskolen (hvis det går).

Det er leit ja.

Men tenk på det på denne måten, en person som plager de har problemer med at han har for små muskler, han står og ser seg i speilet hver dag og syntes han er altfor tynn.

Så en dag merker han at du er på skolen, så uten å tenke over det, begynner han å plage en overvektig, fordi han selv er for tynn.

Dette handler da om to personer, en som er for tynn, og en som er for overvektig, resten av gruppene på skolen( altså de andre) tenker ikke så mye over at den ene er verken overvektig eller tynn.

Alt handler om synspunkt på situasjonen.

For det andre, det som er vanskelig i denne situasjonen er at det er lite jeg kan gjøre over internett ved å bare snakke med deg, du må selv oppleve det jeg prøver å fortelle.

Og det jeg kan fortelle deg er at kassamannen absolutt ikke tenker "oi du er tjukk", og at du må kjøpe en for liten bukse ligger bare i ditt hodet, og ikke i andres.

Prøv å sett deg inn i andres situasjon, hvis en fyr står foran speilet og sier "uff jeg har så små muskler de andre må tro jeg er pyse..", så tenker du til deg selv "hæ? det er jo helt på jordet jeg tenkte aldri det."

Akkurat det samme i din situasjon, sannheten er at folk sjelden tenker over "uff han er tjukk", de registrerer jo selvfølgelig at man er overvektig, men de tenker ikke noe mere over det slikt sett.

Lenke til kommentar

chokke: Du kan umulig være feit. Jeg veier 70-71kg og er 1.70, og det hele er så og si utrent. Jeg er ikke feit, og relativt veier jeg mer enn deg... Trust me, du er ikke feit. JEG havner normalt rundt 33-34 når det kommer til bukser og tenker ikke på det. Det er helt normale størrelser som svært mange menn i Norge benytter. Folk bak kassa tenker ikke på at du er feit i det heltatt hvis 32 ikke passer. Derimot bør du ikke gå med klær som er for trangt. Det vil gjøre at du faktisk ser feit ut selv om du overhode ikke er det. Sier folk at du er feit så er de komplett idioter og har null peiling på når man faktisk ER feit. Hvis du hadde veid over 80kg så skulle vært enig i at du kanskje kan være noe overvektig, men 73kg? Umulig. Du må faktisk opp i over 95kg før du teknisk sett virkelig er feit såfremt du er utrent (muskler veier jo som kjent mer enn fett). Tenk litt på det ;)

Men jeg kjempet en psykisk kamp og klarte å ta av meg t skjorta og vise fram min mage (som IKKE er 6-pack).

Bra du overvinner egne frykt og fordommer. At du ikke har noen 6-pack ingen merke til. Absolutt ingen tenker på slikt.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...