Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker

Goophy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har på følelsen at svært mange som er inne i denne tråden sliter med det man kaller sosialfobi eller sosial angst i større eller mindre grad. Isolering går blant annet under det der btw...

oh yes, jeg leste en artikel på helsenytt.no i går om sosialfobi å jeg kjente meg igjen på hver forbanna linje som sto skrevet :(

Lenke til kommentar
Har på følelsen at svært mange som er inne i denne tråden sliter med det man kaller sosialfobi eller sosial angst i større eller mindre grad. Isolering går blant annet under det der btw...

oh yes, jeg leste en artikel på helsenytt.no i går om sosialfobi å jeg kjente meg igjen på hver forbanna linje som sto skrevet :(

Vel, jeg ser jo ganske raskt om folk lider av det eller ei for tiden. Skummelt egentlig. Veit liksom ikke hva jeg skal gjøre ut av det.

men det jeg ikke skjønner er hvordan jeg kan endre på det? ja jeg vet jeg må gjøre no, men skjønner ikke hva jeg kan gjøre før VGS?
Er uhyre vanskelig å gi tips på det her. Først og fremst er det veldig avhengig av hvorfor man er der man er. Jeg har rett og slett ikke peiling på hvorfor jeg selv er der jeg er idag mentalt. Finner man grunnen så gjelder det jo å endre den tankegangen. Høyst sannsynligvis så vil det nok være frykt for at andre tenker negativt eller nedvergende om deg. Problemet er at folk faktisk ikke gjør det, og om de faktisk gjør det så er det ironisk nok fordi du isolerer deg. Cluet er da å få seg selv til å slutte med den tankegangen. How? Aner ikke.

Edit: Profesjonell hjelp er stort sett den eneste ruten man har hvis det er av alvorlig grad. Det eller en god venn med peiling. Eventuellt kan man kanskje klare det alene med litt flaks, men jeg tviler. Stikkordet er at man trenger hjelp. Punktum.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Å bruke en venn som drahjelp kan nok fungerere veldig bra. Tenker på en måte at man gjør det samme ganske mye av tida.

Vel, bare drahjelp funker ikke alene. Blir som å taue en bil med håndbrekket og bremsene på. Personen man drar er nødt til å mentalt være med på greia. Det er han/hun som må gjøre de mentale endringene, ikke personen som drar, og det er ikke så rent få endringene heller. Man må i og for seg endre synet på mennesker totalt. Uannsett, en slik prosess tar tid, veldig mye tid. Det er liksom ikke gjordt på en helg for å si det slik.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Å bruke en venn som drahjelp kan nok fungerere veldig bra. Tenker på en måte at man gjør det samme ganske mye av tida.

Vel, bare drahjelp funker ikke alene. Blir som å taue en bil med håndbrekket og bremsene på. Personen man drar er nødt til å mentalt være med på greia. Det er han/hun som må gjøre de mentale endringene, ikke personen som drar, og det er ikke så rent få endringene heller. Man må i og for seg endre synet på mennesker totalt. Uannsett, en slik prosess tar tid, veldig mye tid. Det er liksom ikke gjordt på en helg for å si det slik.

Vel, nå har ikke jeg noen veldig gode venner. Som nevnt tidligere har jeg hatt noen overnattinger med en i gamleklassen...

Og jeg føler at det ikke nytter å prøve å bli venn emd noen uansett siden jeg mangler sosiale antenner (negativ tankegang som har bygd seg opp og ikke snus over natta...)

Lenke til kommentar
Vel, nå har ikke jeg noen veldig gode venner. Som nevnt tidligere har jeg hatt noen overnattinger med en i gamleklassen...

Og jeg føler at det ikke nytter å prøve å bli venn emd noen uansett siden jeg mangler sosiale antenner (negativ tankegang som har bygd seg opp og ikke snus over natta...)

Du mangler overhode ikke antennene, du har bare deaktivert de og trukket de inn ;) Hvordan få de ut igjen? Ikke godt å si. Har du prøvd psykolog har du egentlig prøvd en av de få løsningene som finnes. Har vel sagt det før, men kan godt gjenta meg selv. Selvhjelpsgrupper kan også funke hvis det er noen i nærheten av deg. Ellers er jeg rett og slett nå 100% rådløs :hmm:

magubrothers: Ja. Vi poster faktisk seriøse problemer i denne tråden. Les det første innlegget i tråden og enten hold deg unna, post noe konstruktivt eller noe du vil få ut som er av litt mer betydelig grad enn noe så materiellt som det der.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Ja, ikke sant? I velferdsstaten Norge tar det for prioriterte ikke-akkutt-personer opptil et halvt år å få hjelp. Orker ikke å tenke på hva personer uten prioritering må igjennom. Er vel drøyt et år eller noe i de rettninger.

Lenke til kommentar

woohoo, fikk brev fra BUP idag og skjønte ikke helt hva de mente:

(mittnavn) er henvist til poliklinikk syd, disktikr nordstrand fra nedre bekkelaget lege kontor ved (doktor). Henvisningen bø mottatt 09.06.05

Inntaksteamet ved poliklinikk syd, nordstran har foretatt en fagli vurdering 23.06.05 med grunnlag i de opplysninger som foreligger har vi funnet det er riktig å ta imot (mitt navn) for polikliniske undersøkelse og behandling.

ihht pasienterettighetsloven § 2-1 har (mitt navn) rett til nødvendig helsehjelp.

etter vurdering av informasjonen i henvisningen har (mitt navn) krav på tilbud om oppstart av yndersøkelse/behandling innen 15.09.05. Vi vil imidertid gi tilbud om en vurderingssamtale sp sbart det er mulig. Nærmere beskjed om tidspunkt vil bli gitt i eget brev eller på telefon.

(blablabla)

Betyr dette at jeg vil bli innkalt før 15. september til psykolog?

Lenke til kommentar

Det er merkelig hvordan ting kan påvirke og endre følelser/steminger. Sitter og hører på "Cardigans - My Favorite Game". Det får meg på sett og vis til å midlertidig føle meg bra :huh:

Anyway, legen fikk meg til å tenke litt egentlig...på hvor isolert jeg er. En gjennomsnittlig dag de siste ukene har jeg vært ute kanskje 1 time, maks, og ser man bort fra nettet har jeg ikke hatt noen kontakt med omverdnen what so ever. Tror hele deppe-greia for min del ligger mye i den setningen der. Jeg er isolert, ønsker endringer og ser andre personer som har det myyyye bedre enn meg. Jeg blir på sett og vis missunlig :ermm: "Alle andre" har et greit nok liv mens jeg ligger nede og har det kjipt nesten hele døgnet.

Edit: Dette er faktisk mitt innlegg nr. 100 i denne tråden :scared:

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

ernie, har også holdt meg nesten utelukkende bare inne, mamma tvang meg med på stranda, men jeg tørte ikke gå ut der "de kule" er fordi jeg var redd for at de skulle se meg, og baksnakke "se han der 'a, han gikk jeg i klasse med og han er NØRD, og han må være med foreldrene på stranda" så... Men jeg så faktisk 2 stykker jeg møtte på trafikalt grunnkurs, men håper de ikke kjente meg igjen... har klippa håret ned til 10% av det det var den gang

men OT: hvordan sjekker man hvor mange innlegg man har her?

Lenke til kommentar

jeg har vært sammen med kjærsten min i nesten en uke bare, og jeg er helt sykt forelsket. overnattet igår; best night of my life :blush: Men jeg forstår ikke hvorfor alle må bort i ferien!! får ikke sett henne på en uke. Savner henne allerede. Alt jeg gjør minner meg om henne..

jeg vet at jeg høres ut som en forvirret fjorten åring, men det er jeg vel også :) Men forelsket er jeg uansett!

Lenke til kommentar
jeg har vært sammen med kjærsten min i nesten en uke bare, og jeg er helt sykt forelsket. overnattet igår; best night of my life :blush: Men jeg forstår ikke hvorfor alle må bort i ferien!! får ikke sett henne på en uke. Savner henne allerede. Alt jeg gjør minner meg om henne..

jeg vet at jeg høres ut som en forvirret fjorten åring, men det er jeg vel også :) Men forelsket er jeg uansett!

forelskelse, the best drug there is :yes:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...