Jimstar Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Er et eller annet med leger ja, av en eller annen grunn klarer jeg ikke tanken på leger med div utstyr som de har på legekontoret, og går ikke "raskt" til legen hvis jeg blir syk.. jeg var hos øre-nese-hals. det er det verste av de, men jeg syntes det var ganske morsomt, med untak fra når han stakk en lang spiss metaldims i nesen og øret mitt. men gikk relativt greit; skal fjerne mandlene med lokalbedøvelse! noen andre her som skal det? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 (endret) Er et eller annet med leger ja, av en eller annen grunn klarer jeg ikke tanken på leger med div utstyr som de har på legekontoret, og går ikke "raskt" til legen hvis jeg blir syk.. Ja, det er noe skummelt med leger. De kan liksom se på deg, studere deg og si DET er det du lider av, DET feiler deg. Ikke minst er det veldig lett å tenke "Jamen føler jeg meg ikke litt bedre idag da? Jo, prøver en dag til før jeg ringer legen". Neste dag: "Jamen føler jeg meg ikke litt bedre idag da? Jo, prøver en dag til før jeg ringer legen". Realiteten er riktig nok at man ikke blir bedre. Fint å høre at du kan få behandling. Og, det er MANGE som er redde for å gå til lege, så å være nervøs er helt naturlig. Joa, det er jo vell og bra at det skjer noe, men ting tar forferdelig lang tid i velferdsstaten Norge. Første psykologtime kan jeg i verste fall få om en 3-4 månder. Da har jeg ventet et halvt år på hjelp. Det er selvsagt naturlig å være litt nervøs for leger, men jeg vil påstå at jeg nok var mer nervøs enn Kari og Ola Nordmann er når de skal til legen. Leger er den mest skummle typen mennesker man har. De kan, som jeg sa litt lenger opp i innlegget, se på deg og si hva som feiler deg ganske raskt. Det er nesten ene og alene grunnen til at folk isolerer seg. Man er redd og tror at folk rundt kan se på deg og tenke at du er rar, kanskje at du har de og de feilene og sliter med det og det. Da blir leger spesielt skummle personer. Ironisk nok er det kanskje det at man isolerer seg som gjør at folk ser rart på en person... Endret 4. juli 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Ja, du var nok mer nervøs enn andre, men det er i hvert fall ingenting galt i å være det. Trist at ting skal ta så lang tid. Det er kjedelig å høre om at mennesker ikke har det bra, men kan få det om de bare får hjelp, men det tar så altfor lang tid i Norge. I sånne stunder jeg skulle ønske jeg kunne bidratt med noe. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Ja, du var nok mer nervøs enn andre, men det er i hvert fall ingenting galt i å være det. Sant nok Trist at ting skal ta så lang tid. Det er kjedelig å høre om at mennesker ikke har det bra, men kan få det om de bare får hjelp, men det tar så altfor lang tid i Norge.Ja, men slik er velferdsstaten Norge. Har man et medisinsk problem tar ting tid, veldig lang tid. Ventelistegaranti er bare tull i grunn. Blir brudt daglig. I sånne stunder jeg skulle ønske jeg kunne bidratt med noe.Er ikke lett å bidra selv om man kjenner til tingene selv heller faktisk, og uannsett er det jeg som må stå for utviklingen. Det hele ligger mentalt. Selvsagt hjelper det om folk drar meg ut, finner på ting, osv, men til syvende og sist er det jeg som må sto for endringene mentalt, ikke alle de rundt meg. Tchernobog: Dette er en deppetråd ikke en whinetråd. Har du ikke noen seriøse problemer du vil dele med andre eller vil bidra og hjelpe andre så poster du ikke her. Så lett er det Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Er et eller annet med leger ja, av en eller annen grunn klarer jeg ikke tanken på leger med div utstyr som de har på legekontoret, og går ikke "raskt" til legen hvis jeg blir syk.. jeg var hos øre-nese-hals. det er det verste av de, men jeg syntes det var ganske morsomt, med untak fra når han stakk en lang spiss metaldims i nesen og øret mitt. men gikk relativt greit; skal fjerne mandlene med lokalbedøvelse! noen andre her som skal det? Det er rutine.. Alle e små barna blir bært ut på oppvoknings rommet. Siklende med et rør i halsen. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 jeg aner ikke hvorfor, men av en eller annen grunn er jeg så forbanna deppa nå.. jeg føler at jeg ikke har noe liv eller venner eller noe jeg føler jeg har tapt alt jeg klarer nesten ikke si noe positivt til noen lengre å jeg føler meg best når jeg er alene å ikke ha folk rundt meg, kansje det faktis er best? med tanke på at folk rund meg bare får høre bullshit fra meg humøret mitt er helt for jævli jeg inser stadig at jeg ikke har noe å leve for og at alt inni meg er tomt hva gjør jeg i verden? alt jeg gjør er å sitte foran dataen å kjeder meg jeg har aldrig hatt noen å snakke skikelig ut med om mine problemer osv, jeg er redd alt faenskapet jeg burde ha snakket om har samlet sammen inni meg og har på et vis blitt så mye at det har eksplodert inni meg jeg vet ikke helt hva som skjer med meg men alt jeg klarer å tenke på er å komme meg langt vekk herfra å starte et nytt liv... men hva skal jeg gjøre i mitt nye liv? hvorfor lever jeg? hva er meningen med livet? bare sitte foran dataen å råtne til jeg dør? jeg føler jeg har brukt opp all gleden jeg har og har ingen glede igjen, bare sorg og sinne vet ikke hvem jeg skal snakke med eller si dette til så jeg posta det like godt her... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Så kjent, så kjent. Tror du hadde hatt godt av å snakke med noen ja. Psykolog er jo en måte Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 hmm Psykolog ja.... koster ike slik masse peng da? har bare just sovit penger igjen for ferien uansett liker jeg det ikke pga jeg er så forbanna sjenert og har noen problemer med det sosiale osv... men det skal uansett vurderes Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 (endret) Vel, slik du fremstiller det er du en god kandidat til å få en henvisning til psykolog dekket gjennom folketrygden. Det vil i praksis si at egenandelen teller på frikortet sammen med andre ting som legetimer, undersøkelser osv. Altså 1800kr (eller hva grensen nå var) og ting vil være gratis såfremt de har avatale med folketrygden. Gå til legen, forklar problemet og han/hun vil sette igang mølla. Det tar tid, men som legen min sa idag, det er bra jeg kom nå og ikke om 10 år. Da vil problemet være så inngrodd i meg at jeg vil slite veldig med å komme meg unna. Desto tidligere man tar tak i problemet desto bedre er det. Vær riktig nok forbredt på at det tar tid, veldig lang tid før du får en time hos psykolog. Legetimen koster forøvrig sannsynligvis noe rundt 150-250kr. Edit: Å fikse det privat eller få en psykolog som ikke har avatale med folketrygden er derimot svindyrt. 4 til 5 ganger mer enn egenandelen hos de som som har avatale... Ja, for ikke å snakke om at køen i verste fall kan være opptil et år hvis du ikke får prioritet (les: hendvisning). Endret 5. juli 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 hmm jaja jeg skal tenke på det... når jeg tenker meg om så er jo broren til stefaren min psykolog.. men det blir vel kansje ikke det helt samme når det er noen man kjenner... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Vel, jeg hadde nok ikke satser på noen jeg kjenner, men det er nå meg. Det kommer jo veldig an på hva slags forhold du har til vedkommende. Uannsett, det er dyrt hvis man ikke har henvisning og psykolog som dekkes. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 firesky, jeg føler nesten samme som deg, sitter her og råtner. ALLE i nærområdet føler jeg hater meg, så det lokker meg ikke akkurat ut, og mamma tror de gjør alt det riktige. "slutt å spill og kom ut", "imorgen får du ikke slå på datan". "du blir med oss på stranda"... osv osv. Som om det løser så mange problemer... er ikke akkurat godt for selvtilliten og gå på stranda med mamma og pappa alene forbi alle du har gått i klasse med og ikke sier hei til deg... og jeg får kanskje pressa ut et pip før stemmen har låst seg og jeg vil bare forsvinne fra denne jord, unngå pinen. Jeg har lyst til å flytte, men har likevel ikke lyst fordi det finnes en brøkdel med håp om at jeg kanskje blir kjent med noen i nærheten, og jeg har bodd her hele livet og har jo en del minner fra før ungdomsskolen, men nå føler jeg bare at alt er dritt. Og er ikke bare bare å flytte og er ikke noe man bestemmer seg for over natta... Her er en av mine uendelig uleselige poster, så håper dere forstår. Har også en hendvisning til BUP, men det tar jo jævlig lang tid og er ikke noe å håpe på... Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 chokke jeg vet hva du mener med foreldrene dine.. jeg har ca samme probbet selv bare ikke fult så ekstemt at dem drar meg med til stranda da.. jeg må inrømme at jeg savner hybel livet flytta hjem til foreldrene da skolen slutta så nå har jeg dem surrende rundt meg igjen.. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 (endret) chokke: Ikke for å være slem eller noe, men å flytte kommer overhode ikke til å hjelpe på noe. Jeg trodde det å flytte til Gjøvik og begynne på høyskole skulle løse alle min sosiale problemer, men nei det har strengt tatt bare gjordt det verre. Du har et problem og jeg ville løst det i stedet for å flytte. Hvis du sitter og isolerer deg og ikke har mange venner er det en grunn til det. Å flytte på seg vil ikke hjelpe på slikt. Trust me. Been there, done that, failed. Ang. foreldre. Enkelte er meget naive. Det nytter ikke å dra folk ut av isolasjon hvis vedkommende ikke vil det og tro at problemet løser seg automatisk. Det er en grunn til at man gjør som man gjør. Isolasjon er en alvorlig handling og har en "god" og naturlig grunn. Edit: At BUP bruker tid er jo ikke sjokkerende. Staten bruker uhørt lang tid dessverre. Veldig mye skylles rett og slett at det er kø. Endret 5. juli 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 (endret) det jeg TENKER om flytting er jo at da kan jeg begynne på nytt med blanke ark, men så "fordømmende" som jeg er tenker jeg at de bare er ironiske og ikke vil ha noe med meg å gjøre. Og et annet problem jeg "har" er at jeg skal begynne på en skole som "alle andre" skal begynne på, og da har jeg et rykte på meg. Men hvis det er jævlig bytter jeg skole i 2. EDIT: siden det er kø kan man vel for svarte svingende rekrutere fler? Endret 5. juli 2005 av chokke Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 (endret) Igjen, det er en grunn til at du gjør som du gjør og tenker som du tenker. Å starte med blanke ark vil ikke forandre på det. Edit: Nei, så enkelt er det ikke. Staten/stortinget prioriterer simpelthen ikke helsevesnet godt nok. Endret 5. juli 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Du kommer uansett borti mange nye folk på VGS, det vesentlige er strengt tatt at du gjør noe selv. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 5. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2005 *snip* Akkurat jeg har det nå, og sikkert mange andre her også. Det suger, bigtime. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 *snip* Akkurat jeg har det nå, og sikkert mange andre her også. Det suger, bigtime. det er godt å høre at jeg ikke er alene da Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Har på følelsen at svært mange som er inne i denne tråden sliter med det man kaller sosialfobi eller sosial angst i større eller mindre grad. Isolering går blant annet under det der btw... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg