Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker

Goophy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er skikkelig bekymra for at bestevennina mi skal ta selvmord.. Vet hu har vært skikkelig deppa etter at hu måtte dumpe typen fordi han hadde vært masse utro mot henne.. Også har hun " Sono niente!!!! Sono senza valore!!! " i msn nicket sitt..Som betyr "jeg er ingenting!!! jeg er verdiløs!!!!"

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med det, vet at hu drømte at hu hoppa fra drammensbrua. Og at hu har drømt noe sant før. Tror kanskje det hjelper til med depresjonen, fordi hun tror kanskje at det er meningen at hun skal gjøre det fordi hun drømte det.

Trenger noen tips..

Lenke til kommentar
Er skikkelig bekymra for at bestevennina mi skal ta selvmord.. Vet hu har vært skikkelig deppa etter at hu måtte dumpe typen fordi han hadde vært masse utro mot henne.. Også har hun " Sono niente!!!! Sono senza valore!!! " i msn nicket sitt..Som betyr "jeg er ingenting!!! jeg er verdiløs!!!!"

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med det, vet at hu drømte at hu hoppa fra drammensbrua. Og at hu har drømt noe sant før. Tror kanskje det hjelper til med depresjonen, fordi hun tror kanskje at det er meningen at hun skal gjøre det fordi hun drømte det.

Trenger noen tips..

oppmuntre henne, gi hun komplimanger på ting hun gjør som ellers folk tar for gitt, ta henne med ut, vær masse samme henne.

Lenke til kommentar

Takk for tips skate4life! Snakker med henne på msn nå, fikk henne til å ta bort det greiene fra nicket. Og prøver å få henne med på fest på lørdag nå. :) Hun har lissom verdens dårligste selvtillit og ingen grunn til å ha det. Tror all utroskapen til hennes første skikkelig type såret henne skikkelig dypt. Knuste henne helt lissom.

Hun er pen, har bra kropp, er snill, smart osv.. Har absolutt ingen ting å klage på bortsett fra strenge foreldre. Men alikvel så har hun så ekstremt dårlig selvtillit :hm:

Lenke til kommentar
Men alikvel så har hun så ekstremt dårlig selvtillit :hm:

Skal dessverre ikke så mye til før man er der, og skal igjen heller ikke så mye til før man har sånn passelig bra selvtillit igjen også... heldigvis :) Som skate4life sier, det beste er nok å vis hva man har venner til. Det skal så utrolig lite til før man faktisk føler seg litt bedre og legger alle tanker om selvmord vekk. Tror faktisk selvmord blir bruk som en trussel eller skrik om hjelp de første gangene. Innerst inne så veit nok de nok at det fortsatt faktisk er håp, man trenger bare litt hjelp på vegen.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Takk for tips skate4life! Snakker med henne på msn nå, fikk henne til å ta bort det greiene fra nicket. Og prøver å få henne med på fest på lørdag nå. :) Hun har lissom verdens dårligste selvtillit og ingen grunn til å ha det. Tror all utroskapen til hennes første skikkelig type såret henne skikkelig dypt. Knuste henne helt lissom.

Hun er pen, har bra kropp, er snill, smart osv.. Har absolutt ingen ting å klage på bortsett fra strenge foreldre. Men alikvel så har hun så ekstremt dårlig selvtillit :hm:

Gi meg MSN'en hennes1 Jeg skal være snill... :love:

Neida..

Bare vær hyggelig med henne og pass på at hun kommer seg ut. Det hjelper veldig lite å sitte hjemme og deppe. Kosli det med festen...

Lenke til kommentar

enig med skate4life.

Folk og situasjoner er ofte svært unike og vanskelig å gi tips eller noe pga det.

Men du sier hun har dårlig selvtillitt og truer med selvmord, så med en gang kan det virke som mer ligger bak... Liten stein kan velte stort lass, men lasset har møysommelig blitt lagt på plass og tynget lenge.. Han har jo vært utro med henne og det er helt jævlig har selv opplevd det og det er forferdelig, men for meg var ikke selve utroskapet det værste, det var det at hun ble borte...

Uten å bagatellisere så virker det som hun overdimensjonerer problemene, rettere sagt etterfølgene. Vis at du bryr deg og still opp og finn på mye og støtt henne i den tunge tiden, men siden det virker på meg som hun har fått litt pshykiske problemer så ikke gjør henne bevisst på at hun har det hele tiden. Hjelp henne med å glemme uten å rippe opp hele tiden.

Viktigste er egentlig å styre tankene vekk, det gjøres jo lettest ved å finne på ting sammen.. Å bygge opp selvtillitt er sikkert ikke lett, men det har mye å si at man blir satt pris på! Er jo det det handler om, at man mister troen på seg selv jeg tror den kommer tilbake hvis hun merker andre har troen på henne...

Nå ble det mye svada her, men snakk ordentlig ut med henne da oppnår du 2 ting!

Det ene er at å snakke ut om ting som tynger en faktisk letter en! vis interesse for å snakke om det så hun ikke føler hun syter. Det andre er at du finner ut, om du ikke visste det før hvor problemene ligger. Bare ikke la henne være alene og gjør som skate4life sa så ordner det seg sikkert. Tiden leger alle sår, i tiden stell pent med såret under legingen av det, man ender opp ed et arr, men det merker man ikke hvis man ikke ser på det!

Lenke til kommentar

Jeg satt akkurat og deppa og grein over all faenskapen i livet mitt (orker ikke gå inn på hva nå)

Så kom søstra mi på msn til meg. Hu hadde funnet et dikt som hun sa jeg måtte lese... Jeg lar diktet tale for seg selv.

Det heter "Til en selvskader"

Merker på en arm,

som kart over et liv

du selv har valgt å leve

i svart hvitt- negativ

Skalpell, barberblad, kniv

speilbit, glass og salt

redskaper til smerte

som en lydløs straff for alt

Dine pinsler er private

det synes du å mene

men jeg vil så gjerne hjelpe

så du slipper gå alene

Presset fra en selv

er den tyngste bør å bære

håp og tusen drømmer drømt

om alt du ønsket være

Men hør meg, kjære bror

på det jeg har å si

du trenger ikke streve,

for du er alt du vil bli

Det er knivens skarphet

som gjør kongen til narr

for du har all verdens styrke

men du bruker den på arr.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg gjort noe sånt på mange år men diktet traff noe i meg likevel. Og det stemmer det... arrene er der og minner meg på det fremdeles. Men det er lite man kan gjøre med det nå. Kan selvsagt operere dem vekk men det vil jeg ikke. De minner meg på en måte om hvor langt ned man kan havne og gir meg motivasjon til å fortsette å kjempe videre.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...