Gjest Guest_sulten_* Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Har fortsatt ikke spist noe... Har rett og slett ikke matlyst. Muttern har laget noen enormt gode kanelboller som hele familien spiste, men jeg tok ikke ei smule engang. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Seriøst, du er nødt til å spise noe for å fungere. Slik du driver er lite sunt og er helsefarlig. Spis... Endret 11. november 2009 av SLIguy Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Vel, får du ikke i deg noe så vet du jo selv hvordan det går. Gi faen i om det er sunt eller ikke, bare stapp inn noe du klarer å få ned. F.eks ei stripe sjokolade er bedre enn ingenting. Et lite råd; hold deg langt unna alkohol når det er så lenge siden du spiste; kroppen klarer seg i ukesvis uten mat, men blir man dehydrert oppå det så går absolutt alt til helvette. Drikke med kalloriinnhold kan være en ide; det er bedre å få litt næring fra f.eks brus eller juice enn ingenting. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Folk som ikke har opplevd det å ikke orke å spise tror at det er så lett, men det er det ikke. Jann ga meg det rådet han gir nå når jeg hadde en periode hvor det var vanskelig for meg å få i meg mat, og det hjelper faktisk. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Denne tråden er til for støtte og råd, ikke "du er teit, bare fiks dette" (i ulike former). Slike innlegg vil fjernes, har blitt fjernet. Vi skal støtte hverandre her. "Du er dum som tenker sånn" er ikke å støtte. Send meg en PM om det skulle være noe rundt dette. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Nyhus: har sett deg flere ganger i denne tråden; dine råd er stort sett "det er så enkelt, gjør ditt og datt," og overøst av negativitet. Plages man med noe så er det sånt man ikke trenger å på nett for å få hørt, og da er det lite produktivt i denne tråden. Ikke ta dette personlig, men tenk over hva du poster i denne tråden. Lettvinte råd fungerer ikke for alle, og skal man komme med en enkel løsning bør den presanteres i en positiv tone. Vel så viktig som råd, er annerkjennelse. Å bli hørt. Å få se at det er andre i vanskelige situasjoner. Foreleseren i psykologihistorie sa noe viktig om dette på forelesningen jeg var på sist torsdag; Empati på formen "Jeg forstår hvordan du har det..," og "Stakkars deg...," er ikke nødvendigvis det man vil høre når man har det vanskelig. Det å få skrevet ut om problemene sine er vel så viktig som å få råd om hvordan man lettvint skal "løse" de. Råd her kan hjelpe, det har vi sett eksempler på mange ganger. Uvettig, overdrevent negative råd kan faktisk ramme hardt for de som virkelig sliter. Man kan ikke redde personer; man kan bare støtte de og håpe de redder seg selv. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) For og sette det på spissen for de som syns problemet til Gjesten er "lite", siste stoppested hvis det går langt nok er tvangsinnleggelse på sykehus for og få næring igjennom sonde. Så og ha problemer med og spise er ikke så veldig lite, for det kan utvikle seg. Endret 11. november 2009 av Amanita Muscaria Lenke til kommentar
SpeekoN Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Jeg vet det ikke er enkelt, jeg har vært der selv. Jeg har hatt problemer med appetitten, jeg har det fortsatt, men jeg spiser litt hver dag bare for å holde kroppen i gang. Det er de dagene der du føler att det å spise noe bare kommer til å gjøre deg feitere, og du er redd alle kommer til å legge merke til det. Og selvtilliten er helt på bånn. Men det er ikke verdt det å ikke kunne gå ut å ha det gøy fordi du ikke har energi til å reise deg fra stolen hjemme, og blir bare sittende å høre på magen som rumler. Jeg bruker selvskading som liten dytt når jeg føler meg helt nede. Det anbefales IKKE. Man kan føle seg bra i noen minutter, kanskje i en halv-time. Men så kommer nedturen, man føler seg stygg, man føler seg utstøtt og uønsket. Jeg vet det finnes ting som er verdt å leve for, og det vet du og alle også. Man må bare lete og fokusere på de små positive ting i livet. Om det er sol en morgen, fokuser på at det kommer til å være fint være resten av dagen. Ikke tenk på att du ikke kommer til å være ute ellerno', men tenk på skjønnheten i naturen. Se om du finner lykke i gjøre noe kreaktivt, male, tegne, ta bilder, skrive. Og drit i om det blir stygt, eller feil, eller kanskje ikke helt det du vil ha. Bare få ut alle følelser. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Jeg har begynt å trene, men hater alle speilene i styrkerommet. Skulle ønske de var speilløse. BDD ftw! Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Nyhus: har sett deg flere ganger i denne tråden; dine råd er stort sett "det er så enkelt, gjør ditt og datt," og overøst av negativitet. Plages man med noe så er det sånt man ikke trenger å på nett for å få hørt, og da er det lite produktivt i denne tråden. Ikke ta dette personlig, men tenk over hva du poster i denne tråden. Lettvinte råd fungerer ikke for alle, og skal man komme med en enkel løsning bør den presanteres i en positiv tone. Da har du misforstått meg. Jeg gir sjeldent fra meg råd i denne tråden, jeg påpeker mer hva folk gjør galt. Når en vet hva som er galt er det veldig mye lettere å finne en løsning på det. Og ja, det blir litt skarpt til tider, men jeg er lei av folk som klager over masse de ikke har prøvd å gjøre noe med engang. "Ååå jeg har så dårlig selvtillit fordi jeg er feit" - javel, deal with it. Jeg har vært feit jeg også, er ikke verre enn å spise sundt og trene. Det er ikke noe verre for folk i denne tråden enn det var for meg. Det triste med denne tråden er at det er for mange som har småproblemer de blåser heeeeelt ut av proporsjoner. Dette gjør at masse folk som ikke egentlig trenger annet enn oppmerksomhet får "hjelp" mens de som faktisk trenger synspunkt og noen å snakke med ikke får det. Og bare komme inn i tråden og si "jeg har ikke spist på mange dager og har heller ingen plan om å gjøre det" er ikke noe relevant greie i en tråd som dette. Om det var pga selvtillit, kanskje, men personen med "problemet" er ikke grei nok til å fylle inn hvorfor h*n ikke vil spise engang og da må det synses. Jeg slenger ikke på folk lidelser det ikke er sikkert de har, ala spiseforstyrrelser eller dårlig selvbilde. Da blir det for dumt å forvente hjelp. Så og ha problemer med og spise er ikke så veldig lite, for det kan utvikle seg. Selvfølgelig, men det er veldig lite vi kan hjelpe denne personen med fra starten av og når h*n skriver så ufattelig lite som h*n gjør blir det enda verre. Dessuten, dere kan påstå noe annet så mye dere bare ønsker, at en ikke har matlyst betyr ikke det samme som at en ikke kan spise. Det betyr at en ikke har lyst på mat. Gjesten sier at h*n ikke har lyst på mat, han sier ikke "jeg klarer ikke å spise pga det og det". Om en lar vær å spise fordi en har dårlig matlyst gjør man et særdeles lite intelligent valg. Jeg har begynt å trene, men hater alle speilene i styrkerommet. Skulle ønske de var speilløse. Når du står og flasher massive biceps om et år mener du nok noe helt annet edit: Dere synes sikkert jeg er et kaldt rasshøl, men det er så jævlig mange som kunne hatt et så mye bedre liv om de bare manna seg opp litt og tok problemene slik de var i stede for å sutre. Nei, det er ikke lett, nei, det er ikke gøy, men satan så mye smartere det er. Endret 11. november 2009 av Nyhus Lenke til kommentar
lain Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Det er ikke noe verre for folk i denne tråden enn det var for meg. En veldig bastant påstand må jeg si. Og på hvilket grunnlag kan du påstå dette? Men du har et par gode poeng, og det kommer lite godt ut av ting om folk ikke prøver. Et av problemene jeg har sett, er at folk gjerne setter seg så store mål, på så kort tid, at de nærmest ønsker å ikke klare det, og dermed få bekreftet at de ikke klarer det. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Må si meg enig med Jann - Ove her angående noen av innleggene til Nyhus. Jeg er sikker på at de som henger her som virkelig sliter, isolerer seg, skader seg selv, ønsker å dø gjør det rett å slett fordi alle disse enkle utveiene aldri har slått dem. Du formulerer deg ikke rett når jeg blir mer deprimert av rådene dine enn dem du gir rådene til. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 En veldig bastant påstand må jeg si. Og på hvilket grunnlag kan du påstå dette? Så lenge folk ikke drasser rundt på en og annen sykdom, noe de færreste overvektige gjør, er det ingen grunn til at det skal være noe vanskeligere for dem enn meg. Slikt går på viljestyrke og pågangsmot, hvor mye en faktisk ønsker noe. Om en gir opp for så å syte om det etter på ser jeg ingen grunn til å være raus med medlidenheten Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Du går for langt uansett, spesielt mtp de som sliter med å spise. Det tærer på selvtilliten og energien og er bare en vond sirkel som er hard å komme ut av. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Jeg mener nå det er feil å dulle med alle bare fordi de har problemer. Ingen har noen gang blitt bedre av "ååå, stakkars deg, går det bra?", men folk har tatt seg sammen og gjort noe med problemene sine når de får høre at det er nettopp det de burde gjøre. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Ja, men det går ann å gjøre det i en hyggelig tone. Du høres ut som en skikkelig drittsekk når du turer frem på den måten du gjør, og det er det ingen som trenger. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Ja, men det går ann å gjøre det i en hyggelig tone. Langt mindre effektivt. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Ærlig talt; skjønner du ikke at de har hørt de enkle rådene før? Alt blir bare værre av å høre det samme ugjennomførbare løsningene om og om igjen. Man trenger ikke å bli minnet på hvor enkelt det er å løse det for folk som ikke har problemet selv. Har man ikke forståelse for at et problem kan være vanskelig, så er det bedre å la vær å skrive noe enn å være negativ. Du bagatelliserer psykiske problemer. Slike arrogante og bastante holdninger om hvordan man løser ting hører ikke hjemme på et seriøst helseforum. Når man sliter og skriver her, så kommer det ingenting positivt ut av slike svar. Husk at selvmord etter depresjon er en av de større dødsårsakene i det moderne samfunn. Slike "små" problem er potensielt dødlige om de får lov til å utvikle seg, og man aldri blir tatt seriøst fordi det liksom er sååå enkelt å fikse de. Edit: om du med effektivt mener mest effektivt i å kansje forverre situasjonen til den enkelte, så ja. Det er mer effektivt å være negativ. Ord på internett kan såre hardt. Vi må være varsomme. Endret 12. november 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Lenne Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Så kunne vi bare sette en strek der? Jeg er et monster når jeg har migrene. Utrolig at jeg holdt meg så lenge. På slutten av dagen ville jeg kvele noen. Alle lyder, lukter, farger var så intense. Heldigvis hadde jeg ikke et av de verste anfallene i dag. Når jeg får i meg litt å spise blir det nok bra igjen. Kunne bare ønske jeg slapp å bekymre meg for sånt. Hver gang jeg skal på skole og jobb er jeg redd for å få migrene. Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Ta en panodil Zapp. Den lättar huvudvärken i upp till 24 timmar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg