L4r5 Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Du må ikke tenke slik Nettopp! Det finnes ikke et lykkelig menneske som ikke greier å vri skallen sin til å bli ulykkelig om man tenker sånn... Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 (endret) - Innholdet er slettet - Endret 7. januar 2006 av Umbra Lenke til kommentar
chokke Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 forklar meg: Hva mener du med sau? potensielt mobbeoffer? isåfall er det ikke det jeg vil være, så da tolker jeg det du skriver som at jeg skal være som alle andre, men du sier også vær deg selv. Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 drikker du masse light brus kan du ødelegge magen, nyrene eller noe trur jeg. For den forbedrer seg på masse sukker så kommer det ingenting også blir det problemer drikk heller ett glass saft, light brus er motbydelig uansett. Lenke til kommentar
Vain Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Men du skriver at jeg skal bytte ut sukkerholdig brus med noe uten sukker, mener du da cola light istedet for vanlig? (jeg mener det seriøst). Ikke bytt ut vanlig brus med lightbrus. I følge kjemilærern min (som er kjempesmart, 3KJ), så inneholder lightbrusen andre sukkertyper enn vanlig sukker. Disse sukkertypene gjør at det smaker sukker, men kroppen får ikke noe energi av å forbrenne det. MEN: Når du får i deg dette "kunstige" sukkeret vil kroppen tro at du har fått i deg vanlig sukker, og øke insulinproduksjonen(?) sånn at blodsukkeret synker. Da blir du sulten, og du vil få i deg masse energi fordi du må spise noe. Altså er det bortkastet med lightbrus. I tillegg er det mange tvilsomme stoffer i lightbrusen. Munligens kreftfremkallende og sånn. Mens vanlig brus gjør at folk legger på seg. Verden har vurdert helserisikoen og har funnet ut at det er bedre med lightbrus enn vanlig.. Det er altså et valg mellom to onder. Mitt poeng: Drikk den brusen du liker, men i moderate mengder. F.eks. kan du sette deg som mål å ikke drikke mer enn en viss mengde i uka. 1 liter kanskje? Hvor mye drikker du nå? Du trenger ikke å si det, men kanskje det er noe å tenke over. Jeg syns at du burde drikke vann. Hvis du ikke er vant til det, så burde du lære deg til det. Ikke bruk sukkerholdige drikkevarer som tørstedrikk. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Det er ingen vits i å drikke light brus som f.eks. Coca-Cola Light. Man skal riktig nok ikke legge på seg noe av det, men det er ikke sundt å drikke mye brus uansett. Dessuten skal du vite at hyperaktive blir påvirket av light brus, i tilfelle du har tendenser. Drikk det du har lyst på i moderate mengder. Jo, det er mye vits i å drikke light-brus istedenfor brus med sukker. Det er et lite steg på veien. Målet til slutt er å ikke drikke brus, eller bare drikke det til et måltid om dagen f.eks. Som tørstedrikk er det vann som gjelder. Men å si at man ikke skal gå over til sukkerfri brus "fordi det ikke er sunt å drikke mye av det", er jo skivebom. Det er i allefall ikke sunt å drikke mye sukkerholdig brus! Kombinerer du mange av disse "små" tingene, som f.eks. vann som tørstedrikk og sukkerfri brus kanskje til et måltid om dagen, så kommer resultatene. Det tar tid, men de kommer. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 jeg er ikke den som drikker mest brus, kanskje 1-1,5 liter cola, kanskje mer noen ganger i uka. Og ikke misforstå, jeg er ikke den hyperovervektige, er 1.80 ca og veier 72-76 kilo (dårlig badevekt), men mangel på muskler. Og som snacks spiser jeg enten en pose sørlandschips eller en pringles i uka, og kanskje 50-100 gram godteri (kommer ann på hva vi har). Og jeg dropper frokosten, fordi jeg våkner med stressmage hver dag, altså vond mage som føles jeg skal kaste opp hvis jeg spiser noe. Siden jul har jeg spist frokost en gang... Lenke til kommentar
Vain Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 (endret) Når du nevner det, det er en person som jeg har ganske like interesser med, men han er sammen med en tredjeperson så han trenger meg vel heller ikke. Men så litt positivt . Jeg hadde med søstra mi (som er 4 år eldre, og en av de kule) og en vennine av hu. Så de tok meg med og hjalp meg å finne litt kulere klær (som trengtes) og en ny hårsveis, og det skal nevnes at jeg fikk noen blikk etter den nye hårfrisyren Og det "verste" med jenter er at de går i flokk, og er veldig ondskapsfulle når du driter deg ut. Føler jeg. Prøv å ta kontakt med han. Ingen kan få for mange venner. Så fint at du har en søster som er eldre og kan hjelpe deg. Du kan spørre henne om hun vil ta deg med og drikke alkohol en gang. Jeg begynte å drikke i vinter, og jeg er 19, så det haster sikkert ikke. Har ihvertfall fått mange nye venner siden det. Det at jentene er ondskapsfulle er vel muligens bare slik du oppfatter det. Kanskje dette er de fineste jentene i klassen, de som har behov for å vise seg fram? Hva med de litt mer rolige jentene? De som ikke stikker seg ut for mye. Kanskje de er i samme situasjon som deg, at de ikke tør å ta kontakt med gutter? Jeg vet ikke, jeg er jo gutt, men bare noen tanker jeg har. Og ikke misforstå, jeg er ikke den hyperovervektige, er 1.80 ca og veier 72-76 kilo (dårlig badevekt), men mangel på muskler. Da vil jeg anbefale litt jogging og trening med vekter kanskje. Bodypump på helsestudio er også ganske effektivt, men vondt EDIT: ser at du er 16 år.. Kan sikkert vente litt med alkoholen Endret 19. juni 2005 av Vain Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 19. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2005 jeg er ikke den hyperovervektige, er 1.80 ca og veier 72-76 kilo (dårlig badevekt), men mangel på muskler. Det var jo ikke mye i det hele tatt. Hvis du tar 2 sett med pushups og situps før du legger deg hver kveld vil du raskt føle at musklene i overkroppen blir kraftigere. Repetisjoner øker du etter hver som du føler du er klar over det. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 men trening, hva er benkpress egentlig, alltid lurt på det. Alle skryter, jeg tar 70 i benkpress, hva tar du a? Å, jeg tar bare 65 og blablabla. Hørt at man får hengepupper av benkpress. Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 (endret) - Innholdet er slettet - Endret 7. januar 2006 av Umbra Lenke til kommentar
reds Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Kjæresten har slått opp...er det verdt å syte for? Lenke til kommentar
jjjjjjjjjjeeeeeeeeeeee Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Når det gjelder kroppen så er faktisk det eneste du kan gjøre ned saken å legge om kostholdet å begynne å trene, men det er alt annet enn lett. Man må ha stålvilje. Det er noe man får når man har fått nok og står ved et skille. Kutt ut brus og godteri i ukedagene. Spis sunt, men ikke heng deg opp i noe som helst av vrøvlet til såkalte kostholdseksperter som måler hver jævla kalori de spiser. Kjøtt eller fisk med grønnsaker er f.eks. det beste du kan spise til middag. Spis sakte og stopp med en gang du er mett, gjerne drikk litt vann før du begynner å spise. Spis maks tre måltider om dagen, men husk at du må spise mindre energi enn du bruker hvis du skal redusere vekten. Kjøp det en badevekt slik at du kan kontrollere nedgangen. Det er ikke så lett å se fettreduksjonen på kroppen i første omgang, hvor man trenger å se reduksjon for å få opp motet og fortsette. Hvis du er utholdene kan du droppe lunsj, men for all del ikke dropp frokost. Du skal vite at det er slitsomt å droppe et måltid, både fysisk og psykisk, men det går raskere å redusere vekten. Når det gjelder trening, så begynn med å gå turer. Sett på musikk, gjerne radio og gå så langt du orker. Det trenger ikke å være snakk om så lange avstander, men du kan gå flere runder. Gå på kvelden eller natten om du føler deg mest komfortabel så ubemerket som mulig. Når du kan gå flere timer i strekk og kroppen din har minsket i størrelse, vil du føle at tiden er inne for å gå over på noe annet. Skaff deg en sykkel. Jogging er hardt, og det er best egnet for folk med normal kroppsvekt. Et veldig bra innlegg men det du sier om antall måltid er helt feil. skal man gå ned i vekt skal man spise helst 6 måltider til dagen. kroppen skal ikke få følelsen av sult og begynne å spare på energien. Dropper man måltider går forbrenningen drastisk ned. Spis minst 4 - 5 små måltider til dagen. en av mange kilder: http://www.qvinderne.dk/6omdagen.htm#6%20m%E5ltider Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 (endret) Kjæresten har slått opp...er det verdt å syte for? jepp... tror faktisk det er en god sytegrunn. Du har min medfølelse. Vet så altfor godt hvordan kjærlighetsorg er. Men som vi sier på godt norsk: hang in there pal... Endret 19. juni 2005 av L4r5 Lenke til kommentar
applemania Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 (endret) EDIT: Ikke viktig. Endret 9. oktober 2005 av AnAnAs Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 er du sulten skal du uansett spise. hvis det er slanking det er snakk om her, så virker "lutt å spise" metoden veldig dårlig. spis ofte og riktig! da øker forbrendinga og fette brennes bort Kjæresten har slått opp...er det verdt å syte for? ja, faktisk en av de beste grunnene! Lenke til kommentar
henrikmain Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 (endret) Ikke bytt ut vanlig brus med lightbrus. I følge kjemilærern min (som er kjempesmart, 3KJ), så inneholder lightbrusen andre sukkertyper enn vanlig sukker. Disse sukkertypene gjør at det smaker sukker, men kroppen får ikke noe energi av å forbrenne det. MEN: Når du får i deg dette "kunstige" sukkeret vil kroppen tro at du har fått i deg vanlig sukker, og øke insulinproduksjonen(?) sånn at blodsukkeret synker. Da blir du sulten, og du vil få i deg masse energi fordi du må spise noe. Altså er det bortkastet med lightbrus. Kjemilæreren til Umbra har helt rett. Grunnen til at lett-brus smaker søtt selv om den ikke inneholder "vanlig" sukker, er rett og slett fordi den inneholder kunstige søtningsstoffer som gir akkurat den samme, ugunstige insulinutsondringen som vanlig sukker. "Trigging" av blodsukker fører til at du legger på deg, enten du liker det eller ikke. I tillegg inneholder lett-brus aspartam, noe som forskere mener er et meget skadelig stoff: Aspartam- Søtningsmiddel i light-brus dreper hjernecellerNTB - 17.12.01 Søtningsstoffet aspartam, mye brukt i lettprodukter, dreper hjerneceller, konkluderer en fersk hovedoppgave. Brusprodusentene tar opplysningene med ro. AspartamOppgaven "Cola light one calorie, men hva med hjernen?" er skrevet ved Det medisinske fakultet ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) og bygger på 400 forsøk med hjerneceller fra mus, skriver Dagbladet. - Ut fra et føre var-prinsipp, bør en advare mot bruk av aspartam i næringsmidler. Kanskje spesielt til barn, da de i områdene i hjernen som formidler læring, påvirkes av dette stoffet, sier Elisabeth Hetle og Arnstein Eltervaag, som står bak oppgaven. Forsøkene er gjort ved å tilsette aspartam direkte på cellene, og er dermed ikke sammenlignbare hvordan aspartam fordøyes i kroppen. Likevel har tidligere forsøk vist at aspartam, som er 200 ganger søtere enn sukker, når hjernen når det spises eller drikkes. Coca-Colas kommunikasjonsdirektør i Norden og Baltikum, Kristen Schultz Jörgensen, lar seg ikke bekymre av de to studentenes konklusjoner. - Disse påstandene har vi hørt før. Dette tar vi helt rolig. Aspartam er det mest testede søtstoffet i verden. Vi føler oss på sikker grunn, sier Schultz Jörgensen. Per Undrum i Bryggeri- og mineralvannforeningen er enda mer avvisende overfor konklusjonen i oppgaven. - Aspartam er godkjent i alle vestlige land. Alle undersøkelser om mulige skadvirkninger er negative, sier Undrum. Ergo er det så godt som ingen helsegevinst å hente gjennom å gå over til lett-brus. Endret 19. juni 2005 av henrikmain Lenke til kommentar
Bluesky Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Det er sikkert flere av dere som leste min post i en annen tråd ang. mine selvmordsplaner. Jeg har i en stund gått rundt å tenkt på hva jeg vil gjøre etter videregående, og jeg har veldig lyst til å reise til USA for både å studere og å oppleve ett annet land. Jeg har snakket med rådgiveren om dette, tatt en del telefoner og sett etter info på internet om dette. Sjansen for at jeg får stipend er ganske stor i tillegg til at Norge-Amerikaforeningen også vil hjelpe meg økonomisk. Fredag kveld satt jeg derfor og så over all informasjon og bestemte meg for att det blir tur til USA neste år Nå hadde jeg ihvertfall noe som kunne holde meg motivert for å gjøre ferdig det siste året av videregående og ikke minst å holde meg i live. Og den depresjonen jeg hadde hatt siden fredag morgen ble bare borte (Det var fredag morgen jeg postet mine forrige innlegg ang. selvmord) Men så skjer det..... For 1 time siden kom min far inn på rommet mitt og så han ville ta en prat. Han var meget bekymret fordi jeg tilbrakte så mye tid forran PC'en og han sa han "fikk fnatt av at jeg er så nerdete" og att han ikke ville ha meg gående rundt hjemme hele tiden. Han sa att jeg derfor måtte finne på noe annet i tiden fremover, jeg må derfor skaffe meg andre interesser og få meg flere venner. Og den beste måten for å få meg til å gjøre dette er å kaste meg ut For da "kan jeg lære meg hvordan den virkelig verden fungerer" Jeg røyker ikke Jeg drikker ikke alkohol Jeg bruker ikke narkotika Jeg går ikke på bråkete fester Jeg har aldri gjort noe straffbart Derimot går jeg på skolen i tillegg til att jeg har planer for livet. Og kaste meg ut fordi jeg ifølge hans målestokk har ett dårlig sosialt liv mener jeg er latterlig Jeg sa att dersom jeg blir jeg kastet ut må jeg sannsynligvis slutte på skolen i tillegg til at jeg bare kan glemme å reise til USA, men det hjalp ikke. Mitt sosiale liv er tydligvis viktigere enn fremtiden min. Og nå er jeg deprimert igjen Jeg hadde nå ett jævla mål for de neste årene, ett jævla argument for å ikke ta livet av meg selv. Dersom du leser mine tidligere innlegg vil du se att mitt liv hittil stort sett har bestått av en mor som mishandlet meg, mobbing på skolen, depresjon og selvmordstanker. Og nå som jeg endelig så ett lite lyspunkt i livet mitt så går det ikke mer enn 2 dager før det også forsvinner Og hvis jeg i tillegg må slutte på skolen, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 (endret) Det er sikkert flere av dere som leste min post i en annen tråd ang. mine selvmordsplaner. Jeg har i en stund gått rundt å tenkt på hva jeg vil gjøre etter videregående, og jeg har veldig lyst til å reise til USA for både å studere og å oppleve ett annet land. Jeg har snakket med rådgiveren om dette, tatt en del telefoner og sett etter info på internet om dette. Sjansen for at jeg får stipend er ganske stor i tillegg til at Norge-Amerikaforeningen også vil hjelpe meg økonomisk. Fredag kveld satt jeg derfor og så over all informasjon og bestemte meg for att det blir tur til USA neste år Nå hadde jeg ihvertfall noe som kunne holde meg motivert for å gjøre ferdig det siste året av videregående og ikke minst å holde meg i live. Og den depresjonen jeg hadde hatt siden fredag morgen ble bare borte (Det var fredag morgen jeg postet mine forrige innlegg ang. selvmord) Men så skjer det..... For 1 time siden kom min far inn på rommet mitt og så han ville ta en prat. Han var meget bekymret fordi jeg tilbrakte så mye tid forran PC'en og han sa han "fikk fnatt av at jeg er så nerdete" og att han ikke ville ha meg gående rundt hjemme hele tiden. Han sa att jeg derfor måtte finne på noe annet i tiden fremover, jeg må derfor skaffe meg andre interesser og få meg flere venner. Og den beste måten for å få meg til å gjøre dette er å kaste meg ut For da "kan jeg lære meg hvordan den virkelig verden fungerer" Jeg røyker ikke Jeg drikker ikke alkohol Jeg bruker ikke narkotika Jeg går ikke på bråkete fester Jeg har aldri gjort noe straffbart Derimot går jeg på skolen i tillegg til att jeg har planer for livet. Og kaste meg ut fordi jeg ifølge hans målestokk har ett dårlig sosialt liv mener jeg er latterlig Jeg sa att dersom jeg blir jeg kastet ut må jeg sannsynligvis slutte på skolen i tillegg til at jeg bare kan glemme å reise til USA, men det hjalp ikke. Mitt sosiale liv er tydligvis viktigere enn fremtiden min. Og nå er jeg deprimert igjen Jeg hadde nå ett jævla mål for de neste årene, ett jævla argument for å ikke ta livet av meg selv. Dersom du leser mine tidligere innlegg vil du se att mitt liv hittil stort sett har bestått av en mor som mishandlet meg, mobbing på skolen, depresjon og selvmordstanker. Og nå som jeg endelig så ett lite lyspunkt i livet mitt så går det ikke mer enn 2 dager før det også forsvinner Og hvis jeg i tillegg må slutte på skolen, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre Ikke ta deg nær av dette, men faren din må være et skikkelig rasshøl! Jeg har alltid trodd på det gode i mennesket og at selv om en avgjørelse kan virke helt høl i huet så er det vanligvis de beste meninger bak dem. Men jeg skjønner ikke helt hva det skulle være godt for å kaste deg ut fordi du "er så nerdete". Enten er det flere grunner eller så er han bare en skikkelig drittsekk. Håperdet ordner seg for deg... EDIT: Ville bare legge til at jeg flyttet hjemmefra som 17-åring, da jeg ikke orket å bo hjemme lenger (long story). Jeg har siden den gang anbefalt alle andre å bo hjemme så lenge som mulig. å klare seg på egen hånd uten hjelp fra familie er ikke så fantastisk som alle skal ha det til. Etter min erfaring har man mye større sjanse til å klare seg bra videre i livet om man bor hjemme så lenge som mulig... Endret 19. juni 2005 av L4r5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg