Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker


Goophy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser dere er inne på trening og lignende. Uansett, vil jeg bare si noe som jeg tenkte på her i dag..

 

Og det er at det helper veldig på sinnstilstanden å trene. Jeg blir alltid i mye bedre humør etter et treningsøkt og det varer gjerne utover dagen. Vil påstå at trening kan gjøre underverker for psyken. Så jeg vil anbefale for alle som sliter med depresjon, eller kanskje de bare er litt deppa av og til, til å begynne å trene. Det er deilig å bruke kroppen, og man får også noen mål. Å bygge kroppen gir mening.

 

:)

Lenke til kommentar

joda, det hjelper på psyken og trene....

Men trening fjerner ikke problemer, gjorde ihvertfall ikke det på meg.

Man bør trene hvis man klarer det, men det er ikke noe problem-løser.

 

Men jo bedre form jo bedre håndterer man problemer.

Det her ble litt negativt, men trening og terapi i kombinasjon kan hjelpe bedre enn bare terapi.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

nei, det behøver du absolutt ikke ha:)

Men hvis du får et ubehag av og spise, og føler kaloriene oversvømmer kroppen så gå deg en tur. IKKE spy...for din egen sin skyld.

Sålenge du går turer, trener så kan du spise ganske bra uten og legge på deg. Ikke la maten bestemme hvordan du skal ha det.

 

Hva tenker du når jeg sier: du må lære deg og spise:)

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Gjest gjestgjest
nei, det behøver du absolutt ikke ha:)

Men hvis du får et ubehag av og spise, og føler kaloriene oversvømmer kroppen så gå deg en tur. IKKE spy...for din egen sin skyld.

Sålenge du går turer, trener så kan du spise ganske bra uten og legge på deg. Ikke la maten bestemme hvordan du skal ha det.

 

Hva tenker du når jeg sier: du må lære deg og spise:)

 

Jeg trener regelmessig (dvs 5-7 ganger i uka). I gjennomsnitt så får jeg i meg 600 kalorier i løpet av en dag...

 

Hm, da tenker jeg "helt enig". Har bla.a ikke spist brød eller knekkebrød på over 2 uker...

Lenke til kommentar
nei, det behøver du absolutt ikke ha:)

Men hvis du får et ubehag av og spise, og føler kaloriene oversvømmer kroppen så gå deg en tur. IKKE spy...for din egen sin skyld.

Sålenge du går turer, trener så kan du spise ganske bra uten og legge på deg. Ikke la maten bestemme hvordan du skal ha det.

 

Hva tenker du når jeg sier: du må lære deg og spise:)

Vet ikke helt hva du tenker på, men dette her handler da om mye mer enn selve maten. Du er ingen fagmann på kosthold, vekt og fokus på mat, slanking og evt problemer og sykdommer knyttet opp mot dette, og bør være forsiktig med å uttale deg med råd ang dette her uten å kjenne trådstarter og hva han/hun sliter med.

 

600 kcal pr dag er 1/3 av hva ei jente som forsøker å gå ned i vekt bør spise, og 1/4 av en gutt. Da er det ikke viktig å fokusere på å spise ca dette, men kanskje se på problemer et helt annet sted.

 

Gjest: Jeg vet ikke hvilket kjønn du har. Men dette er en side med mye god informasjon, samt kontaktmuligheter - jeg håper du kan ta deg litt tid til å lese der, se på, og kanskje skrive på forumet deres:

 

http://www.iks.no/

Lenke til kommentar

Hvorfor bry seg om at du får kalorioverskudd en dag? Hvorfor skal du spy opp maten? Du må spørre deg hvorfor du gjør det. Er det pga. du bryr deg veldig om hvordan andre ser på deg? Hele tingen er at folk gir fullstendig faen(med mindre du lever i hollywood) hvordan du ser ut bare du ikke ser ekstrem ut. Vi enser ikke hverandre når vi går på gata engang. Vi går rundt hverandre som en gjeng med spøkelser. Det var på skolen at folk "brydde" seg om det. Ofte de som så annderledes ut på skolen ble mobbet. Men i en voksen/moden alder gir folk absolutt faen. Folk i Norge er kalde, som bryr seg åpenbart bare om seg selv. Vi oppfatter bare våre egne "feil", men ikke andres. Ingen synes at dem selv er perfekte. Men det er lov å vær stolt av kroppen sin og absolutt hvis du har slanket deg. Men da må du gjøre det for deg selv, for folk gir faen. Hvis du veier 150 kg er det en annen sak selvfølgelig. For det er ekstrem overvekt med mindre du er bodybuilder;)

Lenke til kommentar

Jeg burde visst at han var manisk depressiv, så flott å tenke på at jeg fører det med meg videre. (no offence til dere som har den diagnosen)

 

Må innrømme at jeg savner de anti-dep'ene av og til, blir så lei av disse humørsvingningene, vet ikke hva som er best av det og å gå rundt som en "zombie". Er jo litt bedre å kjenne litt forandringer og at man faktisk lever, men jeg vil ikke skade meg selv. Jeg klarer faen ikke gjøre annet enn å tenke på hvor jævlig elendig jeg er, hvor jævlig dagen i morgen blir, og hvor forbanna stygg, irriterende, masete, idiotisk jeg er. Jeg kommer aldri til å bli god nok, jeg er så lei.

Lenke til kommentar
nei, det behøver du absolutt ikke ha:)

Men hvis du får et ubehag av og spise, og føler kaloriene oversvømmer kroppen så gå deg en tur. IKKE spy...for din egen sin skyld.

Sålenge du går turer, trener så kan du spise ganske bra uten og legge på deg. Ikke la maten bestemme hvordan du skal ha det.

 

Hva tenker du når jeg sier: du må lære deg og spise:)

Vet ikke helt hva du tenker på, men dette her handler da om mye mer enn selve maten. Du er ingen fagmann på kosthold, vekt og fokus på mat, slanking og evt problemer og sykdommer knyttet opp mot dette, og bør være forsiktig med å uttale deg med råd ang dette her uten å kjenne trådstarter og hva han/hun sliter med.

 

600 kcal pr dag er 1/3 av hva ei jente som forsøker å gå ned i vekt bør spise, og 1/4 av en gutt. Da er det ikke viktig å fokusere på å spise ca dette, men kanskje se på problemer et helt annet sted.

 

Gjest: Jeg vet ikke hvilket kjønn du har. Men dette er en side med mye god informasjon, samt kontaktmuligheter - jeg håper du kan ta deg litt tid til å lese der, se på, og kanskje skrive på forumet deres:

 

http://www.iks.no/

 

Nei er ingen fagmann, har slitt\sliter med det han sliter med selv og prøver så godt jeg kan og gi råd uten at han\hun driter i de.

Og jeg prøver ikke og være en forbanna lege eller noe, prøver bare så godt jeg kan og gi råd. Jeg vet ikke hva personen sliter med, men jeg vet hva bulemi og anorexi gjør med kroppen!

Og helsemssig er det bedre og gå en liten tur enn og gå og spy.

Har ikke gitt noen avanserte råd, men råd jeg fik kselv når jeg fikk hjelp for spiseforstyrrelser. Såklart kan jeg ikke hjelpe han direkte, men jeg kan for faen gi råd.

Er så forbanna lei den holdningen til visse folk, hvis man ikke er fagmann så kan man ikke uttale seg. Tror hvis man har vært på sykehus osv. for man er syklig tynn så tror jeg man kan komme med noen råd.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
nei, det behøver du absolutt ikke ha:)

Men hvis du får et ubehag av og spise, og føler kaloriene oversvømmer kroppen så gå deg en tur. IKKE spy...for din egen sin skyld.

Sålenge du går turer, trener så kan du spise ganske bra uten og legge på deg. Ikke la maten bestemme hvordan du skal ha det.

 

Hva tenker du når jeg sier: du må lære deg og spise:)

 

Jeg trener regelmessig (dvs 5-7 ganger i uka). I gjennomsnitt så får jeg i meg 600 kalorier i løpet av en dag...

 

Hm, da tenker jeg "helt enig". Har bla.a ikke spist brød eller knekkebrød på over 2 uker...

 

Du bør absolutt ikke trene så mye når du spiser så lite, du knekker sammen til slutt.

Men jeg skal ikke fortsette med dette, så jeg avslutter med at..oppsøk lege og gå derfra.

Finn ut hvorfor du sliter med og spise og det andre, kanskje dere kan finne et opplegg der du har kontroll..men samtidig ikke ødelegger deg og du trives selv.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Alastor: Jeg blir iritert for jeg sitter på utrolig mye info jeg vet jeg kan hjelpe folk med, selv om jeg ikke er utdannet. Jeg prøver så godt jeg kan, og på akkuratt dette området så er jeg redd for og svare for jeg sitter med akkuratt samme følelsene gjesten har og har endt på sykehus pga. spiseproblem.

Jeg mener at mennesker ALLTID skal begynne hos lege, for jeg kan ikke svare 100% hva som er riktig. Jeg må bare svare utifra det jeg vet og har erfart selv innen dette.

Men du har rett at man skal være forsiktig på dette området.

Er en grunn til at jeg ikke har sagt foreks "bare begynne og spise det" og den suppa der for det ligger alltid noe bak.

Med meg så var det press for at alt skulle være bra som gjorde at jeg sluttet og spise.

Så jeg kan ikke hjelpe han, men jeg kan ihvertfall svare, roe ned og gi noen råd=)

Jeg vil heller ikke bli oppfattet det du skrev Alastor hvis du eller andre opplever det slik så beklager jeg. Det eneste jeg vil er forhåpentligvis hjelpe noen på rett vei.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Gjest "gjesten"

Hei skriver som anonym ettersom det av og til rett og slett er lettere

 

Ser at mine problemer er mikroskopiske i forhold til mange andre her, men vil alikevel bare få ned ett og annet på papir. lufte litt tanker

 

Er rart men har plutselig fått hjemmelengsel. selv om jeg er hjemme nå. Jeg flyttet for litt over ett år siden da jeg var 18. har helt perfekte foreldre. kan virkelig ikke tenke meg noen bedre. De bistår økonomisk uten at jeg trenger å spørre en gang. de er der for å trøste og når jeg går gjennom noe vondt. har alltid kunne snakke om absolutt alt med dem. jeg syntes det er rart jeg plutselig får hjemmelengsel nå. så lenge etter jeg flyttet hjemmefra.

 

Jeg regner med det kan skyldes at alt er så enkelt med en gang jeg er hjemme. trenger ikke å tenke på økonomi, trenger ikke løfte en finger om jeg ikke vil. er vel kansje ganske bortskjemt egentlig der.

 

En annen ting som gjør meg deppa er at jeg for 2. gang ikke kom inn på skolen jeg ville. selv om jeg brukte alt for mange penger på å ta opp fag i fjor. så nå tar jeg opp enda fler, men har stor angst for at jeg ikke skal komme inn neste år. Hadde vært så utrolig flaut

 

Jeg har lyst til å gjøre en forskjell i verden. føler at jeg også kan gjøre det med riktig utdannelse. derfor har jeg ikke lyst til å ende opp med en jobb der jeg ikke har mulighet til å gjøre noe helt revelusjonerende. Mulig dette bare er fordi jeg er ung at jeg har så høye forventinger og tanker om meg selv. høres ut som en pretensiøs, bortskjemt drittunge nå, men har alltid følt at jeg kan utrette noe stort, bare jeg får muligheten

 

noe annet som drar meg litt ned er at jeg aldri har hatt en kjæreste, noe jeg har utrolig lyst på. har ikke noe problemer med jenter i den forstand, er bare dritt lei one night stands. Ville alltid være den "kule" på skolen. han som kunne velge å vrake blandt jentene. er vel kansje derfor jeg har konsentrert meg så hardt om å bli flink til å forføre jenter sånn, men ender alltid med ett kleint farvel dagen etter uten at jeg føler jeg kan ringe nummeret senere.

 

har også en storesøster som har gjort det eksremt bra. derfor føler jeg ett press til å gjøre det minst like bra. For at hun og foreldrene mine skal bli stolte av meg.

 

Deilig å lufte tankene litt.

 

takk for meg

Lenke til kommentar
Gjest gjestgjest

Ok, dette blir det siste jeg spørr om:

 

Blir jeg tjukk hvis jeg har èn dag i uken der jeg spiser alt jeg vil og så mye jeg vil hvis jeg har "perfekt" kosthold resten av uken?

 

Takker.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...