Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker

Goophy

Anbefalte innlegg

1. Du skal ikke tro du er noe.

2. Du skal ikke tro du er like meget som oss.

3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.

4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.

5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss.

6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.

7. Du skal ikke tro du duger til noe.

8. Du skal ikke le av oss.

9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.

10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe.

:omg:

Hvis du kan litteratur-historien din så vet du at janteloven kun er fiksjon :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

får være litt deprimert jeg og da: klippet og limt fra verste du har opplevd tråden:

jaja, nå begynner jeg også å bli lei. Sitter med en tåre i øyekroken og tenker, og tenker. Og tenker litt til, på hvordan min situasjon kan løse seg. Har ikke venner. Eller ihvertfall ikke sånne venner som spør om vi skal finne på noe, men sånne som sier hei. "har du klippet deg?" "det var kult" osv. De tingene man skal si når man møter noen og de har forandra seg utseende messig. Så livet mitt går med til skole (kjedelig, ikke noe å snakke om), spise, spille data, sove. Dette er ikke tull, jeg trener ALDRI fordi livet som XL ikke alltid er like lett. Så tankene mine går da i om det er noe vits å fortsette, siden de ikke vil savne meg, de klarer seg fint uten meg. Så dere som sier at alt ordner seg, jeg tror ikke på det, av den grunn fordi jeg ikke tørr å ta kontakt med folk. Har vanskelig for å spørre hvor mye en vare koster i butikken i frykt for at jeg skal si noe dumt, noe som fører til at de "mobber" meg. Og å ta kontakt med det motsatte kjønn er en pine fra ende til annen, til og med de i klassen er vanskelig fordi jeg ikke kjenner de nok...

jeg har faktisk besøkt lege for å få psykolog, men hun sa bare: tren...

Når jeg tenker litt mer kommer jeg på at jeg hadde masse venner på barneskolen, men ALLTID jeg som ringte og spurte om vi skulle gjøre noe, unntatt et antall ganger som kan telles på en hånd. Så da tenker jeg enda mer og tenker kanskje at de tok meg med fordi de måtte, ikke fordi de hadde lyst. Og flesteparten av de fra barneskolen er "de kule" på ungdomsskolen så de overser meg. Jeg er gått i glemmeboka med andre ord.

Til dere som har mista venner, og ikke sett at noe så galt ut fordi de smilte hver dag, selv så smiler jeg ikke så ofte, fordi jeg føler at det er bedre at de andre skjønner at jeg ikke er glad inni meg, men at de kanskje forstår at de må være litt mer forsiktig.

Og får å toppe det hele mistet jeg en fetter i en alder av 24 år. Døde av hjernesvulst/kreft av alle ting. Trafikkulykke eller noe sånt skulle det vært. Og denne fetteren min hadde en eller annen sykdom som gjorde det vanskeligere for han for å få jobb osv. Men han fikk jobb i fjor sommer som vekter og gikk hele sommeren med uniformen, pga stolthet, men i år, ja.... han døde... :cry: . Men denne kreften var kjent lenge og han var inne for behandling, og gikk 3-4 måneder nedslitt, måtte ha hjelp til alt og når alt så ut til å løse seg fant de en annen svulst som de måtte vente på at skulle slå ut. Vente... vente.... vente før en dag da han ikke våknet, en trist dag. Gråter enda. Gråter nå...

unnskyld hvis denne posten ble litt rotere, orker/klarer ikke skrive alt igjen.

Lenke til kommentar

Mye kommer av det psykiske, det å ikke føle seg vel i sin egen kropp. Det er nok der det ligger. Om noen føler at de har behov for å ta av noen kilo, så er trening det eneste som hjelper, og med en gang man ser resultater blir man ofte mer selvsikker, utadvent og "flinkere" sosialt.

Slik er det jeg tolker det, men jeg behøver naturligvis ikke ha rett. Jeg bare ser den fra den rent teoretiske siden.

Lenke til kommentar
Om noen føler at de har behov for å ta av noen kilo, så er trening det eneste som hjelper

Begynner å bli mektig lei den og lignende settninger. Hvorfor i alle dager er det slik at folk som er overvektige og vil gå ned i vekt så absolutt må trene, gå på diet osv. Det er faktisk slik at svært mange av de som er veldig overvektige ikke er det pga egne spisevaner eller livsstil, men pga genetiske forhold. Noen svært, svært få går sulten konstant 24/7. Hvorfor er det slik at mange trekker konklusjonen feit person = person med dårlig liv, vaner og kosthold?

Jeg vet jo UTMERKET godt at det er mange som er født slik (dvs. genetisk), jeg sier bare at HVIS DE VIL GÅ NED I VEKT SÅ MÅ DE TRENE, jeg sier ikke at det er deres feil. Jeg sier bare at overvektige som oftest lider av psykiske plager nettopp på grunn av vekten, ikke fordi de lever usunt. Du må lære deg å tolke innlegg korrekt.

EDIT:

@chokke: Jeg skjønner at det kan være et problem, men man må ta små skritt av gangen. En start kan være å kanskje gå i et hurtigere tempo. Gjerne i oppoverbakke. Kanskje etter hvert videreføre dette til jogging. Alt tar tid. Jeg ønsker deg alt godt.

Et godt tips, er noe som heter 15, 15. Det går ut på: Spurte femten meter, ta femten sekunders pause og gjøre denne prosedyren i femten minutter. En eller to ganger i uka vil øke kondisen ekstremt. Tro meg.

Endret av Bandidos Pelle
Lenke til kommentar
ja, men hjelper ikke så jævlig mye når du kan jogge 100 meter for så å snu pga ræva kondis. Ikke si det hjelper på selvtillitten.

Sant, men det er bare ikke slik at dårlig kosthold og treningsvaner er skylden i hele verdens fedmeproblem slik enkelte vil ha det til. Det ligger litt i genene også, og det i flere tilfeller enn man tror.

Anyway: Om du bare klarer å jogge en 100m så gjør det, snu og gå hjem, men gjør det så flere ganger også. Plutselig klarer du kanskje 101m ;)

jeg har faktisk besøkt lege for å få psykolog, men hun sa bare: tren...
Klassisk eksempel på et særdeles alvorlig problem i Helsenorge. Helsesektoren ønsker ikke deg som pasient og sier nei når du prøver deg en gang. Har sett og erfart det et par ganger allerede. Du kan ikke gi deg når du får et nei fra helsesektoren. Prøv igjen, forklar problemet, overdriv gjerne litt og push og ban veg frem til målet. Velferdsstaten Norge er bare et falskt opplegg. Det finnes ikke noe fantastisk Helsenorge. Køene er milevis, kuttene er store og dekkes ikke av staten. Kort sagt: Helsenorge er på kolisjonskurs mot bakken og ønsker færrest mulig pasienter... Dette er et virkelig bilde av Helsenorge dessverre...
Lenke til kommentar
Jeg vet jo UTMERKET godt at det er mange som er født slik (dvs. genetisk), jeg sier bare at HVIS DE VIL GÅ NED I VEKT SÅ MÅ DE TRENE, jeg sier ikke at det er deres feil. Jeg sier bare at overvektige som oftest lider av psykiske plager nettopp på grunn av vekten, ikke fordi de lever usunt. Du må lære deg å tolke innlegg korrekt.

Var litt rask der ja :blush: Trekker innlegget.

Lenke til kommentar
ja, men hjelper ikke så jævlig mye når du kan jogge 100 meter for så å snu pga ræva kondis. Ikke si det hjelper på selvtillitten.

Det er dårlig holdning, press deg sjølv. Jo, mer du trener, jo bedre vil du føle deg. Trening hjelper på psyken. Jeg gikk hos psykolog i 2-3 år pga angst, og det hjalp ikke i det hele tatt. Men etter at jeg begynte og trene for noen år siden, så forsvant angsten. Og, ja, jeg vet det er pga treninga. Du vil føle deg bedre, garantert. Stå på..

Endret av FrenChie
Lenke til kommentar
Klassisk eksempel på et særdeles alvorlig problem i Helsenorge. Helsesektoren ønsker ikke deg som pasient og sier nei når du prøver deg en gang. Har sett og erfart det et par ganger allerede. Du kan ikke gi deg når du får et nei fra helsesektoren. Prøv igjen, forklar problemet, overdriv gjerne litt og push og ban veg frem til målet. Velferdsstaten Norge er bare et falskt opplegg. Det finnes ikke noe fantastisk Helsenorge. Køene er milevis, kuttene er store og dekkes ikke av staten. Kort sagt: Helsenorge er på kolisjonskurs mot bakken og ønsker færrest mulig pasienter... Dette er et virkelig bilde av Helsenorge dessverre...

Tell me about it! jeg har prøvd å få time hos psykolog siden oktober uten hell...

Lenke til kommentar

Det er dårlig holdning, press deg sjølv. Jo, mer du trener, jo bedre vil du føle deg. Trening hjelper på psyken. Jeg gikk hos psykolog i 2-3 år pga angst, og det hjalp ikke i det hele tatt. Men etter at jeg begynte og trene for noen år siden, så forsvant angsten. Og, ja, jeg vet det er pga treninga. Du vil føle deg bedre, garantert. Stå på..

Jeg har seriøst dårlig holdning, men har prøvd å ha god holdning hele tia, men etter å ha blitt "dumpa", erta, mobba, driti ut osv i noen år er det ikke like lett.

Og liten viljestyrke har jeg og, bestemmer meg for å endre kosthold (slutte med trøstespising, noe som fører til enda dårligere kondis).

Men mamma skal kanskje investere i en tredemølle (sånn løpebånd) så da begynner jeg på den med en film eller noe ved siden av, og et glass vann, ikke cola :D .

Og ja: alt tar tid, gikk på fotball i et til to år uten at det hjalp en dritt på kondisen, og jeg spiste ikke spesielt usunt på den tia (5-6 klasse eller no).

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Men mamma skal kanskje investere i en tredemølle (sånn løpebånd) så da begynner jeg på den med en film eller noe ved siden av, og et glass vann, ikke cola :D .

Og ja: alt tar tid, gikk på fotball i et til to år uten at det hjalp en dritt på kondisen, og jeg spiste ikke spesielt usunt på den tia (5-6 klasse eller no).

Det fins jo også flere måter å trene på enn å jogge. Sykkel kan være et alternativ. Stepmania med dansematte kanskje? (Fant ut at det egentlig var litt gøy, så det skal jeg kjøpe meg nå)

Når det gjelder det med holdning og viljestyrke: når du føler at du er så sliten at du ikke orker mer, så er det bare en psykisk reaksjon. Hvis du arbeider litt med å prøve å holde ut litt ekstra, så klarer kroppen egentlig mye mer selv om du føler deg sliten.

Lykke til med treninga og prøv å holde motivasjonen oppe.

Lenke til kommentar

Ikke begynn med vill trening og helt nytt kosthold med en gang. Begynn forsiktig. Erstatt sukkerholdig brus med noe uten sukker. Spis grovere brød. Finn ut hvilke sunne matvarer du liker, og spis mer av disse, og mindre av de som er usunne. Trening... Finn en fysisk aktivitet du liker å drive med. Prøv mye forskjellig: Styrketrening, aerobics o.l., svømming, jogging, kamsport (her er det utrolig mye å velge i)...

Lenke til kommentar

Mange sier her

"Du må trene ,ikke være feit/lat osv"

RRRR FEIL!

Når du ser på en person,ta gutt/mann først da.

Ser du på åssen han ser ut eller åssen han oppfører seg?

Ser du på åssen han ser ut, da ville jeg vurdert flere ting...hrmphhomohrmph :p

Ser du på åssen han oppfører seg ser du kanskje mer riktig på det.

Nå skal ikke jeg gå her å si d at siden du ikke har venner så er det deg det er noe galt med og deet kan aldri fikses.

Men det kan det jo!

Hva er det som skaper krig her i verden?

Er det uenigheter om hvem som er sterkest`?

Mitt hint: Vær deg selv og ikke tren for mye for du må vise deg fram mest mulig....

Lenke til kommentar

takk for et laaaangt innlegg :) .

Men du skriver at jeg skal bytte ut sukkerholdig brus med noe uten sukker, mener du da cola light istedet for vanlig? (jeg mener det seriøst).

Når du nevner det, det er en person som jeg har ganske like interesser med, men han er sammen med en tredjeperson så han trenger meg vel heller ikke.

Men så litt positivt :) . Jeg hadde med søstra mi (som er 4 år eldre, og en av de kule) og en vennine av hu. Så de tok meg med og hjalp meg å finne litt kulere klær (som trengtes) og en ny hårsveis, og det skal nevnes at jeg fikk noen blikk etter den nye hårfrisyren :)

Og det "verste" med jenter er at de går i flokk, og er veldig ondskapsfulle når du driter deg ut. Føler jeg.

Lenke til kommentar

Jeg var i en vill deppe periode engang, også de vennene jeg hadde da var liksom "sjefene" mine, ville jeg ikke det de ville var det opp med neven for å true og litt sånn. Så kjøpte jeg en bokse sekk og slo på den 30min om dagen pluss en dose sit ups og nå er det jeg som er sjefen (rollene har ikke bytta liksom, men de tør ikke bøse) det er digg og har hjulpet meg veldig med selvtilliten. Trening gir veldig god selvtillit har jeg erfart.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...