Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker


Goophy

Anbefalte innlegg

Jeg leste noen innlegg tidligere i tråden der hvor noen var usikre på hva schizotypal og schizoid betydde - så jeg tenkte å gi en liten forklaring:

 

Både schizoid og schizotypal minner om schizofrenia, men er av mildere forekomster. Det er svært sjeldent å få diagnosen "schizoid", og samtidig tar utredningen for denne diagnosen flere år - gjerne et halvt tiår.

 

Ingen av disse diagnosene handler om å ha flere personligheter, selv om omstendigheter kan få det til å virke som at personer med slike lidelser har nettopp forskjellige personligheter - Tvert imot er noen av tegnene at man nettopp er usikker på sin egen identitet, dette er jo for all del personlighetsforstyrrelser. Man kjenner begge forstyrrelsene igjen på at man er tilbakeleggs utenfor det vanlige; man trenger ikke nødvendigvis å være redd for å dele sosiale stunder, men f.eks. schizotypal hinter til at du har visse forestillinger om at du ikke burde være blandt andre, du er for deg selv.

 

Å danne nære forhold er ofte svært vanskelig, du føler kanskje at du ikke har bruk for andres konstante nærhet, eller kanskje du rett og slett bare ikke fungerer i samvær med andre. Det blir vanlig å isolere seg, eller komme med påfallende unnskyldninger for å ikke danne nye bånd som du til syvende og sist likevel vil miste, ikke like, eller ikke forstå deg på.

 

Schizoid, slik ordet antyder, ligner veldig - det er faktisk svært sjeldent å ha den ene, uten den andre. Å være schizoid kan på mange måter bli sett på som en måte å forme, å leve ut, den forestillingen om relasjoner til andre mennesker som shcizotypal vil antyde at du har. Du er svært tilbakeholden, gjerne flau eller redd for å møte personer - og nesten ingen mulighet til å danne nære og nye relasjoner.

 

Begge disse ordene, i vanlig bruk, handler om å isolere seg selv, for en eller annen grunn.

 

Takk for forklaringen :)

Men jeg har ganske god kontakt med 4-5 nær venner men snakker gjerne med andre klassekamerater i timen og uten for timene :)

Hvis det hadde vært en midt i mellom alternativ på testen hadde det nok blitt andre resultater, det for mange spørsmål jeg ikke følte for og si ja eller nei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan holder man kontakt med folk, egentlig? Jeg klarer det ikke, i hvert fall, og det er nettopp fordi jeg: A) Ikke drikker eller fester. B) Krever en viss gjensidig respekt. C) Ikke klarer å være meg selv med mennesker jeg ikke kjenner veldig godt.

 

Men det er altså punkt A som er det største hinderet. Jeg lover.

Lenke til kommentar

Jeg holder kontakt med folk først og fremst gjennom Meantal Helse Ungdom her i Bergen. Vi møtes en til 2 ganger i uken for å være sosiale og ha det trivelig. Dette har også etterhvert ført til at jeg nå kan ta motet til meg å dra på besøk til nære venner jeg har oppnådd der :)

 

Det er helt klart viktig og svært nødvendig for meg å kunne ha et fast møtested. Uten noe slikt brytes kontakten med folk temmelig fort.

 

Jeg var også avholds og festet ikke før, dette trakk meg bare mer og mer inn i ensomhet og isolasjon. Etter at jeg begynte på mental helse ungdom og fikk meg noen venner så bestemte jeg meg for å forsøke å begynne å drikke litt for å kunne ha mer tilfelles med andre og være med på flere aktiviteter. Det har fungert. men det er jo veldig synd at det er blitt slik i dette samfunnet.

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

Paranoid: High

Schizoid: High

Schizotypal: Very High

Antisocial: High

Borderline: Moderate

Histrionic: Low

Narcissistic: High

Avoidant: High

Dependent: High

Obsessive-Compulsive: Low

 

Mvhahaha

 

 

 

Many believe that schizotypal personality disorder represents mild schizophrenia. The disorder is characterized by odd forms of thinking and perceiving, and individuals with this disorder often seek isolation from others. They sometimes believe to have extra sensory ability or that unrelated events relate to them in some important way. They generally engage in eccentric behavior and have difficulty concentrating for long periods of time. Their speech is often over elaborate and difficult to follow.

 

Kunne vel vært værre tenker jeg. Føler ikke helt at beskrivelsen stemmer heller. Men jeg har flere ganger blitt beskrevet som en "artig skrue".

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

jeg må innrømme at til tross for store smerter i ledd og dårlig søvn så har jeg de 3 siste ukene vært svært tilfreds. kanskje ikke relevant, ettersom dette er en deppetråd, men jeg vil bare si at til tross for lange melankolske perioder så er jeg for øyeblikket en lykkelig person, enda omstendighetene egentlig ikke ligger til rette for det med tanke på de fysiske smertene jeg har hatt den siste uka.

jeg vet ikke helt hva som skjedde, men jeg tror godeste jean paul sartre hadde en finger med i spillet...

 

jeg har tatt et leap of faith som de fleste vil kalle det.

jeg fornekter determinisme, og jeg tar tilbake min frie vilje.

en av de tingene som virkelig gjorde meg deppa i fortiden var tanken på at min frie vilje, sett fra et større og objektivt perspektiv, egentlig ikke eksisterte... vitenskap er vel så flott, men noen ganger er dens oppdagelser litt rystende.

 

jeg velger å ikke lenger skylde på mine foreldre, ubevisste krefter i sinnet mitt, mine gener eller miljøet jeg vokste opp i - jeg velger å være ansvarlig for mine handlinger og mitt liv.

 

jeg vet jeg vet... høres ut som noe fluffy new age greier (som jeg forøvrig hater), men det er pussig hvor godt det føles å ta ansvar for sine handlinger med full viten om at man faktisk kan velge hva man vil gjøre med livet sitt. jeg tror de fleste glemmer dette i det moderne samfunn...

Lenke til kommentar

jaja så måtte vel jeg også ta testen :p

 

Paranoid: Low

Schizoid: Low

Schizotypal: Moderate

Antisocial: Low

Borderline: Low

Histrionic: Moderate

Narcissistic: Low

Avoidant: Moderate

Dependent: Low

Obsessive-Compulsive: Moderate

 

MEN tror ikke slike tester er til å stole på i det hele tatt, spesielt når det bare er ja/nei svar... blir litt for svar/hvitt

Lenke til kommentar
Hvordan holder man kontakt med folk, egentlig? Jeg klarer det ikke, i hvert fall, og det er nettopp fordi jeg: A) Ikke drikker eller fester. B) Krever en viss gjensidig respekt. C) Ikke klarer å være meg selv med mennesker jeg ikke kjenner veldig godt.

 

Men det er altså punkt A som er det største hinderet. Jeg lover.

 

Er akkurat det jeg også sliter med. Jeg drikker eller røyker ikke og da er hvis man en total outsider i det meste.

Folk forstår heller ikke hvorfor jeg ikke drikker, virker veldig rart siden 'alle' gjør det... Teit verden man lever i.

Lenke til kommentar
Hvordan holder man kontakt med folk, egentlig? Jeg klarer det ikke, i hvert fall, og det er nettopp fordi jeg: A) Ikke drikker eller fester. B) Krever en viss gjensidig respekt. C) Ikke klarer å være meg selv med mennesker jeg ikke kjenner veldig godt.

 

Men det er altså punkt A som er det største hinderet. Jeg lover.

 

Er akkurat det jeg også sliter med. Jeg drikker eller røyker ikke og da er hvis man en total outsider i det meste.

Folk forstår heller ikke hvorfor jeg ikke drikker, virker veldig rart siden 'alle' gjør det... Teit verden man lever i.

 

Kjenner meg igjen her... Alle er ute og ja... mens jeg sitter hjemme. Litt vanskelig å komme seg ut dom 16-åring... Selvom alle andre jeg vet om gjør det.

Lenke til kommentar

Hør her, folkens. Dere må hverken feste eller drikke. Gjør akkurat det dere føler for! Tro meg, det er mange som har det slik. Inkludert meg. Fjortisfyllefest der den ene henger over dass og spyr, mens den andre har funnet veien opp i mammas seng med en fremmed jente med herpes eller gud vet hva? Jeg satser heller på grilling i parken med pils og gode venner. Vi må stå for det vi mener! Være litt selvsikre.

 

Hvis noen faktisk vil prate om dette med noen er det bare å sende meg en PM. :)

Lenke til kommentar

Merkelig - fikk lavt på absolutt alle punkter i den testen, jeg er normal, eller nokså normal i relativt sammenheng.

Likevel vil jeg sinnsykt si opp jobben - har bare lyst å gråte nå, men blir jo søren hakket på for å gjøre jobben min :(

Og vennene mine er jo helt asosial, så nå når jeg kunne trent å være sosial, og ha noen rundt meg går ting til helvete - godt en vennine greide å legge 1+1, og ringte backup nr når hun hørte mobilen var av, forstod noe ikke stemte da :) *smartingen*

Lenke til kommentar
Hør her, folkens. Dere må hverken feste eller drikke. Gjør akkurat det dere føler for! Tro meg, det er mange som har det slik. Inkludert meg. Fjortisfyllefest der den ene henger over dass og spyr, mens den andre har funnet veien opp i mammas seng med en fremmed jente med herpes eller gud vet hva? Jeg satser heller på grilling i parken med pils og gode venner. Vi må stå for det vi mener! Være litt selvsikre.

 

Hvis noen faktisk vil prate om dette med noen er det bare å sende meg en PM. :)

 

Visste så og si det du skriver om fra før av. Men i mitt tilfelle så prøver jeg å bare ungå hele opplegget, har ingen planer om å begynne å legge ut hvorfor jeg ikke drikker, om jeg misliker folk som gjør det osv.

 

...Være litt selvsikre

Tja, høres jo gøyt ut det. Eneste stede jeg har et snev av selvtillit er når jeg er på jobb. Utenfor så er det nesten ikke eksisterende siden jeg tviler på alt jeg gjør.

Lenke til kommentar
Hvordan holder man kontakt med folk, egentlig? Jeg klarer det ikke, i hvert fall, og det er nettopp fordi jeg: A) Ikke drikker eller fester. B) Krever en viss gjensidig respekt. C) Ikke klarer å være meg selv med mennesker jeg ikke kjenner veldig godt.

 

Men det er altså punkt A som er det største hinderet. Jeg lover.

 

Er akkurat det jeg også sliter med. Jeg drikker eller røyker ikke og da er hvis man en total outsider i det meste.

Folk forstår heller ikke hvorfor jeg ikke drikker, virker veldig rart siden 'alle' gjør det... Teit verden man lever i.

Det er garantert noen der ute som foretrekker en filmkveld eller liknende fremfor grisefylla. Jeg vet at jeg gjør det. Drikker ca en gang annenhver måned. Har hatt masse digge film, bowling og kino kvelder i stedenfor å drikke.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Stonecold_*

Ja nå føler jeg det er på tide å få blåst litt ut.. Jeg er rett og slett faen så lei av alt ! Hele familien min faller fra hverandre , moren min og faren min burde skilt seg for vertfall 10 år siden , for de tåler hvertfall ikke fjerten av hværandre lenger. Dette kommer jo selfølgelig jeg og broren min midt oppi , og det foreldrene mine ikke helt skjønner er hvor sårende det er for meg det er at de aldri skal være på talefot å konstant prøver å få meg på en av sidene deres , enten ved å gi meg penger eller matriale ting.. men det er faen ikke slik det funker!

 

Noe som også har såret meg er at jeg har valgt å gå yrkesfag på VGS og har nå vært ute i lære en stund.. Men foreldrene mine ville jeg skulle gå musikk , siden de tror at det ville være best for meg. Og det er ikke så helt skjelden jeg får høre hvor skuffet de er over at jeg ikke gikk musikk... at jeg vil få fagbrev om noen år betyr ikke noe det eller hva ?

 

Har bare så lyst å flytte til helvette ut av dette huset ! Takler dette faen ikke mer !

 

Samtidig sitter jeg nå her å tenker over hvor lite mening livet mitt hittil har besrtått av.. Dette har jo selvsakt som alltid noe å gjøre med det motsatte kjønn å gjøre. Kjenner ingen jenter , og har aldri gjort det. de som vet hvem jeg er ser bare på meg som en creepy dude uansett.. Har prøvd meg på fylla for å se om jeg har noe bedre lykke med jentene da , men det ender alltid heller dårlig for å si det slik..

 

For en stund siden byttet jeg også ganske så mye vennegjeng . Når tenker tilbake på det så er det egentli ikke en ting jeg har angret mer på.. Ettersom jeg ikke kan ærlig si at jeg har noen gode venner nå .. ja jeg har venner som jeg kan bli med på en filmkveld på , men kjenner dem faen ikke bra nok til at jeg klarer å være i et romm alene med de uten at det konstant blir en pinli stillhet der ingen sier noe , forøvri så misstenker jeg at jeg blir krafti baksnakket og at ingen av dem helt egentli liker meg. Og å kome tilbake med halen mellom beina til min gamle gjeng der jeg virkeli hadde noen gode venner som jeg rått å brutalt backstabbet er noe jeg gjerne skulle gjort , men tror egentli det er for sent nå...

 

Forventer ingne tilbakemelding av noe slag på det jeg skriver her , forventer ikke at noen kommer til å lese det engang , men du og du så deili det er bare å skrive det !

Lenke til kommentar

Tidligere idag så fikk jeg vite at psykologen min har diagnosisert(?) meg med Asbergersyndrom. Jeg veit ikke helt hvordan jeg skal takle det, men forløpelig så går jeg bare rundt å tenker på det, hvordan jeg skal klare meg videre i livet når det gjelder jobb / utdanning etc. Jeg tar det selvsagt litt tungt, men jeg har ikke hatt nok tid for å la det "synke helt inn" enda.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er irriterende hvor dårlig jeg er til å stole på folk, hadde det ikke vært for at det jeg har av venner faktisk tar kontakt hadde jeg neppe hatt noen igjen.

Jeg føler meg konstant i veien for dem, jeg er dønn sikker på at de baksnakker meg. Kun slenger drit.

Og det gjelder selv de jeg kjenner best, de som kjenner meg best. klarer likevel ikke å være helt trygg på dem.

Ikke på grunn av at der er noe galt med dem.

 

 

Men jeg har i det minste bestemt meg for å begynne å trene, om ikke annet vil jeg se litt bedre ut.

Og er jeg heldig kan jeg få litt bedre selvtillit, det hjelper jo litt på.

Lenke til kommentar
Litt deprimerende at jeg som har tatt omvalg havnet i en ST-klasse med bare ukjente folk.. Dvs, VELDIG lite lyst på framlegg, viggo i pausene med mindre jeg finner vennene mine på bygget, men det er jo så forbanna stort og vi har ikke alle pauser likt. Og tanken på at det er 1 år igjen av VG1.

 

Prøv å se lyst på det! Kanskje dette er en mulighet for deg å utvide vennekretsen? Det er sikkert mange andre i klassen som ikke kjenner noen, og det pleier å være en slags "smelteprosess" innad i klassen. Mange er helt nye, kjenner ingen og starter på nytt, sosialt sett.

 

Det er leit at du ikke trives, men all min erfaring viser at slikt blir lettere etter hvert; til tross for at det kanskje ikke virker sånn. :)

Lenke til kommentar
Litt deprimerende at jeg som har tatt omvalg havnet i en ST-klasse med bare ukjente folk.. Dvs, VELDIG lite lyst på framlegg, viggo i pausene med mindre jeg finner vennene mine på bygget, men det er jo så forbanna stort og vi har ikke alle pauser likt. Og tanken på at det er 1 år igjen av VG1.

Se lyst på det, du kjenner noen, jeg har begynt på en skole med bare ukjente folk.

 

Nå går jeg der for tredje dag i dag, lever fortsatt, det tar jeg som et godt tegn..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...