Mira Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 (endret) Sitter å prøver å få til en CSS-mouseover på noen linker til en russeside. Kan like godt først som siste poste koden min. html <div id="menu_left"> <ul> <li><a href="http://home.no.net/jkng" id="Om_Russen"></a></li> </ul> CSS #menu_left { height: auto; width: 149px; float: right; margin: 0 196px 0 0; } div#menu_left ul li { list-style-type: none; margin: 0; padding: 0; height: 32px; display: inline; } div#menu_left ul li a { width: 149px; height: 32px; display: block; overflow: hidden; background-position: left; } div#menu_left ul li a:hover { background-position: right; overflow: visible; } a#Om_Russen { background: url(images/om_russen.gif) no-repeat; } Er ikke veldig god på CSS enda men mener da at dette burde fungere. Problemet er at den vises ulikt i alle browsere, poster skjermbilde av alle tre her. Opera IE FF Som dere ser ligger den på riktig sted i Opera, men i de to andre er den helt på villspor. Men i Opera gjenskjennes ikke bildet som en link. Er sikkert mye tull med koden. Noen som kan "belære" meg litt? edit: Bildet som skal brukes som BG er slik ut: Endret 9. september 2004 av Mira Lenke til kommentar
svamp Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Tror ikke du kan ha display:inline på li samtidig som du har display:block på a. Prøv å skift ut display:inline med en float. Lenke til kommentar
Mira Skrevet 9. september 2004 Forfatter Del Skrevet 9. september 2004 Tror ikke du kan ha display:inline på li samtidig som du har display:block på a.Prøv å skift ut display:inline med en float. Du har nok helt rett i det, fikset det nå, men har fortsatt samme problemet. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Kansje dette kan hjelpe deg? browser-specific-stylesheets Lenke til kommentar
Mira Skrevet 9. september 2004 Forfatter Del Skrevet 9. september 2004 Kansje dette kan hjelpe deg? browser-specific-stylesheets Det er klart at det er et godt alternativ, takk btw, men er jo ikke bare posisjonerigen som er forskjellig, i opera er ikke knappen noen link, bare et bilde. Er vel nesten dette som er det merkeligste. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Jeg bruker alltid den funksjonen for å fikse slike problemer. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Kan du legge ut siden et sted? Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Kan du legge ut siden et sted? Ja, det er alltid mye enklere å hjelpe når man kan se siden og slikt Lenke til kommentar
Mira Skrevet 10. september 2004 Forfatter Del Skrevet 10. september 2004 (endret) Joda, går vel fint det LINK Men jeg sier ifra på forhånd, koden er et eneste rot og designet er heller ikke ferdig Endret 10. september 2004 av Mira Lenke til kommentar
Mira Skrevet 11. september 2004 Forfatter Del Skrevet 11. september 2004 (endret) Ikke meningen å bumpe tråden, men er det virkelig ingen som kan svare på hvorfor den posisjoneres forskjelli i alle tre browserene og hvorfor elementer innenfor <ul></ul> ikke registreres som linker i Opera? For å si det veldig "banalt", musa blir ingen hånd over linkene og det går heller ikke ann å trykke Endret 11. september 2004 av Mira Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Har det noe med at det ikke er innhold i a-elementet? <li><a href="http://home.no.net/jkng" id="Om_Russen"></a></li> blir til <li><a href="http://home.no.net/jkng" id="Om_Russen">Om russen</a></li> (Det SKAL forøvrig se ut som den siste snutten der uansett.) Lenke til kommentar
Mira Skrevet 11. september 2004 Forfatter Del Skrevet 11. september 2004 (endret) Skal prøve det når jeg kommer hjem, men det er altså påkrevd å ha med text/ <span> der? Endret 11. september 2004 av Mira Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Skal prøve det når jeg kommer hjem, men det er altså påkrevd å ha med text/ <span> der? Du vil vel at "alle" skal kunne se lenkene dine, vil du ikke? Har blitt forbauset over dette hos norskwebforum.no også, at det brukes tomme a-elementer. Vi ønsker å style lenken, ikke "fjerne" den. Lenke til kommentar
Inge_P Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Vet ikke om det har noe å si, men jeg bruker alltid class='om_russen' istedet for id='om_russen' Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 du må vel ha noko innanfor <a href..... og </a> som ein skal trykke på kan forresten fortelle at i min opera er det om russen bildet (trur det er det, vanskeleg å sjå) komt ut på høgresida, berre såvidt innpå skjermen Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 du må vel ha noko innanfor <a href..... og </a> som ein skal trykke på Nei, ikke hvis det er grafiske knapper du bruker.. Men for ikke-grafiske nettlesere får du da ingen meny. Og det er jo ikke så veldig lurt.. Derfor bør man lage en klasse i CSS som går for <span> taggen som skjuler det du legger mellom <a href=".."> og </a>. Jeg bruker denne: span.hide { display: none; } da blir HTML'en seende slik ut: <li><a href="http://home.no.net/jkng" id="Om_Russen"><span class="hide">Om russen</span></a></li> Dermed vil grafiske nettlesere ikke vise dette, men ikke-grafiske vil vise det. Det er i hvertfall måten jeg gjør det på. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Eventuellt bruker man text-indent: -9999px og/eller font-size: 1px på a. Mindre markup, samme resultat. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Eventuellt bruker man text-indent: -9999px og/eller font-size: 1px på a. Mindre markup, samme resultat. eventuellt Overflow:hidden; padding: nPX 0 0 0; height /**/: nPX; height: nPX!important; Lenke til kommentar
Mira Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Er et eller annet rart her, koden er så akkurat slik den skal (tror jeg). Den ser nå slik ut: <ul> <li><a href="http://home.no.net/jkng" id="Om_Russen"><span id="hidden">Russen</span></a></li> </ul> CSS #hidden { display: none; } Ellers er ingenting forandret, allikvel vises det ikke som link i Opera, noen som kan teste om det funker, mulig feilen ligger i liseren min (usansynelig) Lenke til kommentar
Mira Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Er løst nå, endte opp med at jeg kodet hele siden på nytt og nå fungerer det fint. Takk til alle som har hjulpet til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå