Gå til innhold

Det onde grønne øyet

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat montert opp et Abit KR7A-133R hovedkort, og det aller meste fungerer som det skal, alt bortsett fra diskettstasjonen.

Idet jeg slår på maskinen tennes det grønne lyset i diskettstasjonen, og det fortsetter å lyse. Den virker ikke. Jeg har prøvd en annen diskettstasjon som jeg vet virker, med samme resultat. Jeg har prøvd en annen floppykabel som jeg vet virker, med samme resultat. Jeg har også snudd floppykablene fram og tilbake og opp og ned, samme resultat (bare at nå er lampen konstant av i noen av tilfellene).

Jeg har en mistanke om at det er feil på hovedkortet, men kan det være andre grunner? Noen med lignende erfaring?

Jeg har ikke lyst å sende tilbake hovedkortet (og vente lenge på et nytt) bare på grunn av en diskettstasjon, når jeg sannsynligvis kommer til å kunne telle på en hånd de gangene per år jeg har bruk for diskettstasjonen. Men det er akkurat de få gangene jeg VIRKELIG bare må bruke diskettstasjonen da.......

Vennlig hilsen

Sigbjørn Aune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når lampa på floppy lyser konstant er det tegn på "feilkobling", var ute for same sak på mitt MSI kort, snudde kabelen på floppy 180 grader alt ble OK.

Har sett flatkablene har noen ledere som bytter plass i floppy-enden - den enden med liten avstand mellom 2 koblinger. Kom ei forklaring fra "veslemøy" i gårkveld om orienteringa av kabelen inn på floppy, på ene sida er en kabel rød/rødstripet, kontakten skal vendes slik på floppy at den "røde" lederen vender mot strømtilkoblinga på floppy. Var ute for en Nec floppy der eg var nødt til å "knekke" av et område som var laget for utknekking på printkortet til Nec for å snu min kabel rette veien. Kontakten hadde en kant for at orientering i floppy kun skal gå en vei - som var feil med min kabel/kort før modifiseringa. Lampa på floppy skal kun lyse når den jobber - leser eller skriver til diskett (noen ganger noen blink ved oppstart når 1. bootdevice er satt til diskett).

Lenke til kommentar

Jepp,jeg kaster meg på bølgen og sier floppy-kabel.Har samme nec-floppy som HAG,og jeg stusset veldi på at jeg ikke fikk den til å funke skikkelig.

Får du FloppyDisc-error ved oppstart,er det mest sannsynlig kabelen som er i feil vei.Du kan jo selvfølgelig ha vært uheldig å fått feil på HK...

Lenke til kommentar

Jeg bøyer meg i støvet og bukker! Takk til HAG og dere andre! Jeg hadde NEC-floppy. Jeg studerte den nærmere og fant et sted som det åpenbart var ment å brekke bort. Etter dermed å ha plass til å snu floppy-kabelen, virket diskettstasjonen perfekt :smile:

Det rare er at jeg var sikker på at jeg hadde snudd en annen kabel på samme måte i går, for denne kabelen manglet en slik forhøyning på kontakten. Tydeligvis hadde jeg ikke gjort det nøye nok. Men nå er alt i boks. Min første selvbygde PC fungerer foreløpig 100% etter hva den skal :smile:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

jeg har også det samme problemet, bare med en mitsumi floppy. Er den, alltid den røde enden mot strøminntaket regelen for alle floppyer eller kun for NEC? Kan feilen være at det er en Mitsumi floppy, men i windows står det at det er en NEC?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...