Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs "sone" uten fri sikt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Kunne hatt lyst til å prøve dette med trådløst nettverk. Har lest litt om dette, og det jeg skulle hatt, var en såkalt omni-directional antenne (altså 360 grader).

Poenget var å lage en så stor trådløs "sone" som mulig, med muligheter for "gratis internett".

Problemet mitt er at jeg bor i et område hvor det er mye trær... det er ikke mulig for andre å se antenna fra bakken med unntak av noen få steder.

Finnes det evt. løsninger på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

går det an å sende signalet videre til en antenne? Hmmm.. jeg får lage en "tegning":

"Basestasjon"

<"stor" antenne>

<evt. klient>

Basestasjonen har accesspoint, internett osv.. den har en "liten" directional

antenne , som peker mot <stor antenne>. Så kan da en <"klient"> koble

seg opp til basestasjonen via <stor antenne>. Er dette mulig?

(Helst uten noe særlig krimskrams hos <"stor" antenne>, da denne vil bli plassert

opp på et høyt punkt og ikke kan administreres noe særlig.)

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Mitt heiteste tips er motorsag, eventuelt skogbrann.

Men Wlan signal går da tvers igjennom trær!

Trur ikkje dei bremser så mykje, spørs jo kor mange trær du har.

Du kan montere på ei stor antenne ja. Men da koster det fort litt penger. Du kan også ha 2 AP's også ha repeaterfuksjon på det siste som du sett på ein anna plass.

Mange muligheiter.

Lenke til kommentar

Antenne på mast og grav ned kabel, pass på så du ikke tar kabel-TV'n til naboen hehe.

Er det bartrær eller løvtrær? Bartrær er jo ofte veldig tynne i toppen og blokkerer lite for signaler i høyden, løvtrær omvendt.

Kunne gravd et hull og fyllt det med betong og lagd "mast feste/sokkel" av et stålrør som er to-tre mm større enn det antennemast rørene. Det røret tetter du i bunnen og dytter ned i betongen og bruker vater for å sette det rett før det får tørket fast. :hmm:

Endret av Hoax
Lenke til kommentar
Du kan også ha 2 AP's også ha repeaterfuksjon på det siste som du sett på ein anna plass.

Den hørtes best ut... minst arbeid... :p

Hvordan funker dette?

Er det som om jeg skulle ha strukket en kabel og satt antenna et annet, høyt sted, bare uten denne kabelen? :hmm:

(både løvtrær og bartrær her.. men kunne jo brukt forslaget over og montert antenna i et høyt bartre?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...