Nobrains Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Noen som gidder og hjelpe en Linux starter ? Jeg har tenkt og installere Slackware10.0 eller SuSE9.1 på en laptop/slepbar(Whitebox cl4.5). Har lest at SuSE er best til laptoper pga støtte for flere drivere osv, det er også enklere for en linux newb som meg. Har noen spørsmål: 1: Jeg har lastet ned Knoppix, er det bare og brenne image og boote med cden?Kan jeg ødlegge noe filsystem/slette noe data ved og gjøre dette? Må jeg lage noe unpartioned space for Knoppix? Skal jeg da bruke Partion Magic eller burde jeg la Knoppix gjøre det selv? (resize en av NTFS partisjonene mine) Det er fint og teste Knoppix på en maskin du har skal ha Linux på har jeg hørt, da finner du ut om det i hele tatt funker? . 2: Jeg har to partisjoner på disken min, 15gb som har windows og programmer og 100gb som er til spill+altannet. Er det mulig for meg og lage dual boot med enten SuSE eller Slackware + WinXP som alerede ligger der. Er dette for komplisert eller "umulig" ? Bare resize litt med Partion Magic og lage nye partisjoner til Linux? (Jeg vil altså prøve og beholde den WinXP jeg har der, jeg har backup for alt resten. Har mye innstillinger og programmer riktig konfigurert for meg har derfor ikke lyst og ta komplett format ennå.) Hvis det blir for vansklig for en newb for meg så formaterer jeg hele dritten, skal jeg bare lage en svær klump med unpartioned space så gjør installasjonsprogrammet det som trengs? (Dette står vel i den distroen jeg har valgt? readme ) 3: ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/suse/i386/9.1/boot/ Dette er SuSE9.1 bootcd som hjelper meg og starte SuSE9.1 ftp installasjon, stemmer det? Jeg regner med at SuSE9.0 guiden som ble skrevet her i forumet vil funke til 9.1 også ? 4: Dette har sikkert blitt spurt før, men det kommer vel alltid noe nytt. Hvor og hvilken bok(bøker?) er bra for en newb ? Lettlest og enkel, gjerne på Norsk så blir enda enklere. Det er vel egene bøker for SuSE og for Slackware? Kjøpe over nettet eller i byen?(Oslo:P) 5: Siste spørsmål jeg kommer på nå (Kommer sikkert til og plage dere fremover) Funker Warcraft3 og/eller kommer Half Life2 til og funke på Slackware/SuSE må jeg bruke WineX ? (Hvis WineX funker så funker det? eller vil spillet for alt jeg vet "lagge" ellerno) Jeg har Googla og lest rundtomkring, men det er veldig mye informasjon på en gang. (Ikke henrett meg for ofte stilte spørsmål ) Lenke til kommentar
Ausat Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Tør ikke svare på mer enn de to første spm 1. Bare å boote fra CD'n, ingenting slettes, forandres eller lignende. 2. Hvis du resizer partisjonen på 100 GB til f.eks 80 GB har du 20 GB ledig som linux kan installeres på. Ikke noe problem. Hvis du er "n00b" i linux, bør du gå for SuSE. Slackware er ikke en distro du begynner med først, siden all konfigurering foregår i config-filene, og ikke med GUI-verktøy slik som en del andre distroer (SuSE, Mandrake, Fedora osv). Lenke til kommentar
Ripz911 Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 1. har aldri prøvd knoppix 2. enten kan du bruke bootloaderen Lilo eller Grub som følger med i Debian installasjonen. Lett og configurere 3. ehmt 4. en glimrende debian guide kan du se her www.debianguiden.dk på dansk, men det er bare gøy. 5. linux er ikke en game distro! Men cedega (nesten winex4) takler nesten alle spill. Slackware er en distro som skiller seg mye ut fra de andre vanlige distroene! Egentlig synes jeg du bør installere Debian! Kanskje du er redd for kommando linjene? ikke frykt... Under installasjonen (tltask) kommer det spørsmål om du vil installere X server og desktop enviroment! Dette sier du jo selvsagt ja til og configurerer x! Hvis x ikke finner skjermen din har jeg to bra kommandoer som du kan teste! dpkg-reconfigure xserver-xfree86 XFree86 -configure #linuxhelp.no @ EFnet <-- masse hjelp der Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Jeg kan love deg at er du nybegynner så bør du IKKE ta slackware. Det er en av de mest avanserte distroene. Bruk SuSE du, men Fedora er også ganske bra. 1. Knoppix kjøres fra CD, så den trenger ikke noen partisjoner. Skal du installere knoppix til harddisk, så er det bare å skrive et eller annet (kan noen hjelpe? hehe) husker ikke helt... 2. Linux har en oppstartslaster (to stykk, faktisk). Grub og LILO. Windows XP vil nok legge seg i lista over operativsystemer når du har installert linux, ellers er det noe du må gjøre i grub.conf, men det er ikke så vanskelig. 3. Sikkert. Lenke til kommentar
Nobrains Skrevet 9. september 2004 Forfatter Del Skrevet 9. september 2004 1. har aldri prøvd knoppix2. enten kan du bruke bootloaderen Lilo eller Grub som følger med i Debian installasjonen. Lett og configurere 3. ehmt 4. en glimrende debian guide kan du se her www.debianguiden.dk på dansk, men det er bare gøy. 5. linux er ikke en game distro! Men cedega (nesten winex4) takler nesten alle spill. Slackware er en distro som skiller seg mye ut fra de andre vanlige distroene! Egentlig synes jeg du bør installere Debian! Kanskje du er redd for kommando linjene? ikke frykt... Under installasjonen (tltask) kommer det spørsmål om du vil installere X server og desktop enviroment! Dette sier du jo selvsagt ja til og configurerer x! Hvis x ikke finner skjermen din har jeg to bra kommandoer som du kan teste! dpkg-reconfigure xserver-xfree86 XFree86 -configure #linuxhelp.no @ EFnet <-- masse hjelp der Hvorfor Debian istedenfor SuSE ? ...eneste jeg har lest er at SuSE er bedre for laptoper (drivere osv) om det stemmer eller ikke vet jeg ikke. Er ikke redd for kommandolinja, men trenger GUI også, hvertfall i starten da jeg ikke kan så mye kommandoer. Lenke til kommentar
wil Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Fedora skal også ha støtte for en god del hardware regner jeg med. selv kjørte jeg Red Hat 8.0 i min tid på min laptopp. denne støtta alt av maskinvare som jeg hadde i laptoppen min. tilogmed det trådløse nettverkskortet mitt funka i Red Hat 8.0 dog det var et Compaq Wireless kort da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Fedora fant alt mitt automatisk... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Mitt også. Bortsett fra tråløskortet - linux-driveren er en smule beta... BTW. En "nygammel" lappis jeg akkurat fikk kloa i var veldig fin og god: Tom acpi ble fikset automagisk. Eller var det bare den gamle som hadde en smule herpet ACPI-støtte? Hørt rykter om at den BIOS ikke var helt god... Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Prøv SuSE først, og så Fedora. Det er nok litt flere "bugs" i Fedora, enn i SuSE, men ikke så mange at du trenger å merke noe til det. SuSE har veldig gode konfigurasjons- og hardware detekterings-programmer. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Gledeseg til fc3 BTW fc3-test 2 er utsatt fra 13 til 20 sept. - hilsen fedora-devel 2 minutter siden. Lenke til kommentar
Ripz911 Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 default driverne til Debian er like gode som suse sine. Debian har mange flere pakker som faktisk funker i stedet for fedora og suse. "rpm" har alltid vært veldig begrenset når det gjelder deps (dependencies) Selv synes jeg debian er et bra valg, så kommer Suse, glem fedora før 3'ern kommer! Hvis du virkelig har lyst på en stabil distro velger du arch linux som selvsagt er litt avansert for en nybegynner! Egentlig er det bare og prøve seg frem Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Det finns mange distro'er der ute, og hver har sin fordel. Hvis du bare vil ha et enkelt system opp raskt, tror jeg suse er veien. Fedora hvis du har lyst til å eksperimentere litt og. Debian hvis du har planer om å eksperimentere mye, og liker å installere saker . Du må sette opp en del ting selv i Debian. Slackware hvis du har lyst til å lære linux skikkelig (ingen handholding der, du får værsågod finne ut av ting selv). Knoppix hvis du har lyst å teste litt, eller er spesielt lat. Gentoo hvis du vil lære linux, og alltid prøver å presse siste dråpe ut av maskina. LFS - roll-your-own linux. Osv osv. Er to distroer for enhver smak :-) Lenke til kommentar
Nobrains Skrevet 9. september 2004 Forfatter Del Skrevet 9. september 2004 (endret) default driverne til Debian er like gode som suse sine.Debian har mange flere pakker som faktisk funker i stedet for fedora og suse. "rpm" har alltid vært veldig begrenset når det gjelder deps (dependencies) Selv synes jeg debian er et bra valg, så kommer Suse, glem fedora før 3'ern kommer! Hvis du virkelig har lyst på en stabil distro velger du arch linux som selvsagt er litt avansert for en nybegynner! Egentlig er det bare og prøve seg frem Hvordan er arch linux i forhold til de andre ? vanskligere ? er det noe spesielt annerledes med den eller er det bare smaksak ? edit: sjekka litt rundt selv...jeg tror jeg starter med SuSE og heller tar noe annet etter jeg har blitt litt varm i trøya Hvorfor kan de ikke bare ha det like enkelt som microsoft ? :!: linux98 , linuxme, linux2k,linuxxp ... (obs: det er en spøk...) Endret 9. september 2004 av Nobrains Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Håper det. Men det ser ut til at yum er i ferd med å "ta over" for RPM - ca. som apt/dpkg Lenke til kommentar
Nobrains Skrevet 10. september 2004 Forfatter Del Skrevet 10. september 2004 (endret) Jeg driver og laster ned programmer¨slik at jeg har det meste klart. Men det er jo mange installasjonspakker og velge mellom som regel...hvilken er "riktig" ? kan noen forklare meg forskjellen `? .bz2 = .gz = .rpm = .deb = det står også ofte "*.tar.bz2" og "tar" = ? Mener at bz2 er den riktige og laste ned men lurer på hva det andre er og feks her http://firestarter.sourceforge.net/download.php hvilken tar jeg da til SuSE9.1 eller støttes den ikke ? Endret 10. september 2004 av Nobrains Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 hehe :-) Forvirrende for en nybegynner, kanskje. Først tar. Det er et program for å legge mange filer og mapper inn i en fil. Var opprinnelig beregnet til å ligge data på tapes. Men den pakker ikke dataene. Det bruker man andre programmer til, som gzip og bzip2 - som bare pakker en fil. Ingen grunn til å oppfinne hjulet på nytt rpm er redhat package manager, redhat's install pakke-system. Blir brukt av flere distro'er, blant annet suse, redhat og mandrake. Ofte trenger man rpm'er laget spesielt for distro'en. .deb er debian's pakkesystem. Lenke til kommentar
Ripz911 Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 pakke systemet til arch linux er så genialt bra... pacman --add foo.tar.gz for nedlasting pacman -S foo.tar.gz for installering rett fra internett pacman -R foo.tar.gz for å slette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå