Gå til innhold

Ny Hel Maskin, bra valg?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal nå kjøpe meg en ny maskinen *ah endelig*. Har trossalt holdt ut med IBM'n min i 4 år nå! Men nå skal jeg bestille meg en egen maskin fra Komplett, jeg bestiller fra Komplett fordi jeg alltid har fått god service og kundebehandling derfra, og de er ikke stort sett dyrere enn andre butikker(Pc'n ble dårligere og 200,- dyrere på Databutikken)!

Men her er følgende Hardware jeg skal ha i Maskinen;

NEC CD-brenner IDE 24x/10x/40x (NR7900A) 750,00,-

Samsung DVD-spiller IDE 16x/48x (SD-616) 624,00,-

AMD Athlon XP1800+ 1.53 GHz 266 MHz bus - 1 095,00,-

NEC Diskettstasjon 3,5" 1,44MB FD1231H - 139,00,-

Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM - 1 290,00,-

Kansje 120GB (400,- dyrere)

Asus A7V333 Hovedkort for Socket A DDR - 1 434,00,-

Chieftec Dragon Big Tower m/dør Blå - 1 198,00,-

Creative Soundblaster Audigy Surround

Og Creative Inspire 51. 5300 1 845,00,-

DDR-DIMM PC2700 256MB DDR CL2.5 - 735,00,-

CNet Kort 10/100 Mbps PCI - 139,00,-

Hansol 19" CRT 920P TCO-99 - 2 308,00,-

Asus V8460 GeForce4 Ti4600 128MB DDR - 3 195,00,-

TaiSol CPU-Vifte Socket A/7/370/FCPGA - 166,00,-

Totalt: 15 464,41,,-

Jeg skal også bestille noen komponenter fra Microplex de er følgende:

2Papst vifter, 58m³/time, 26 dB(A)80x80mm 170.00,-

8412N2GM - m/3-pins molexkontakt(kabinettvifter gi meg gjerne tips om hvor i kabinettet det er smart å ha disse viftene!)

1 Papst vifte, 35m³/time, 28 dB(A)60x60mm 170.00,-

612N2GM m/3-pins molexkontakt(CPU Vifte, skal settes oppå TaiSol CGK760!)

CPUFX shims for AMD XP, anodisert, blå 69.00,-

D4AACS - SocketA (AMD XP)(Jeg er ganske redd for skader på den nye prosessoren min ved montering av Vifte!)

Arctic Silver 3 Thermal Compound 79.00,-

AS33G - Termisk pasta (Goop)

Hvordan tror dere dette kjøle "eksperimentet" mitt vil fungere? Kommer jeg til å merke stor forskjeld? Og bare komm med kommentarer og ting jeg brude endre, Takk :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor bruke så mye penger på lydkort i forhold til f.eks. minne? Med PC2700 CL2,5 er ikke ytelsen bedre enn PC2100 CL 2,0. Skal du ha VIA KT333 chipsett og dra nytte av det, let etter PC 2700 CL 2,0. Corsair og Kingmax har noe som duger.

Bruk også noen ekstra kroner på en god skjerm, f.eks. Viewsonic P95F til ca. 5.000,-.

Eksperimentet med Taisol kjøleren vet jeg ikke, men tror at Papst viften er god nok. Ellers vil nok noen anbefale Silent Viking i stedet for, dersom du ønsker støysvak kjøling.

Kabinettviftene tror jeg ikke du får bruk for dersom du ikke skal overklokke prosessor eller skjermkort.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-08 10:12, frans skrev:

Hvorfor bruke så mye penger på lydkort i forhold til f.eks. minne?

[....]

Jeg tror du har blingset litt. 1845 for lydkort _og_ høyttalersett, definitivt ikke dyrt.

Quote:

Kabinettviftene tror jeg ikke du får bruk for dersom du ikke skal overklokke prosessor eller skjermkort.

Veldig kjekt å ha om sommeren. :wink:

Dessuten er en del komponenters levetid nært knyttet opp mot driftstemperaturen som igjen er avhengig av kabinett-temperaturen. Men han klarer seg nok uten.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Sant som andremannen sier, det er en pakke med både SB Audigy Player og SB Inspire 5.1 5300, og dessuten skal jeg ha et 333 HK så jeg kjøper oxo 333 Ram med det samme, jeg skal også overklokke Skjermkort endel og CPU(derfor jeg kjøper alt ekstra stæsjet til CPU).

Men er det noen som vet hvor det er smart og sette kabinett viftene slikt at den står og blåser på fx skermkort og lydkort, og en som blåser på Harddisk osv.. Skal ha et Chieftech Full Tower!

Lenke til kommentar

Sats på 120 gb harddisk. (Den med 8mb cache)

VELDIG gjerne 256 mb ram til. Uviktig med merke hvis du ikke skal overklokke og du sparer en del penger.

Vurder bedre skjerm.

Ville gått ned til 19dB papst vifter. Det er fint med to. Bruk begge som inntak foran med hjemmelaget støvfilter foran.

Finn gjerne på noe annet til CPU-kjølinga...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-08 13:04, hasuwest skrev:

Men er det noen som vet hvor det er smart og sette kabinett viftene slikt at den står og blåser på fx skermkort og lydkort, og en som blåser på Harddisk osv.. Skal ha et Chieftech Full Tower!

Sirkulasjon er viktig. Kald luft taes inn framme helt nede, og den varme lufta blåses ut bak helt oppe..

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-08 13:04, hasuwest skrev:

Hei igjen!

Sant som andremannen sier[.....]

What's my name? :wink:

Quote:

Det går det, men med Chieftek så trenger du ikke ha en egen vifte for harddisk, siden de bør/skal/kan (stryk det som ikke passer) rett ved et inn/uttak for luft (eller luftehull om du vil).

Lydkortet trenger du ikke kjøle.

GFX-kort kan du modde, men det hjalp meg en smule å montere en vifte rettet mot kjøleribbene på mitt Gf3 Ti200. Mao smart, det er i "the eye of the beholder".

[ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-05-08 17:18 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...