SvennAndre Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 ...hvis dem yter vold, må dem utvises, for da har dem ikke noe her å gjøre..Blir jo en annen sak med nordmenn.. En utlendig havner i fylleslagsmål i byen = utvisning fra landet En nordmann havner i fylleslagsmål i byen = en natt i glattcella Virker ikke helt riktig, synes nå jeg da... Dessuten, hvis folk som kommer hit med sinnsforstyrrelser og er vandt med det fra hjemmlandet må dem få hjelp, og ikke gå rundt omkring med kniver.. Altså, ikke alle sinnsforstyrrede utlendinger vifter med kniv på trikken. Det var én hendelse. Back on-topic: Jeg er enig i at innvandrere må lære seg det norske språket. Men når det gjelder normer, vaner, tradisjoner etc, så synes jeg det er viktig å lære, men ikke nødvendig å praktisere. Nå er jo ikke fylleslagsmål det verste som finnes uansett.. du blir tatt med på glattcella for at du ikke skal lage mer bråk.. Bryter ikke loven, sånn sett.. Tenker mer på stjeling, drap, osv.. Som Jon@s sier har det ikke bare vært et drap av utlending med kniv nei.. Lenke til kommentar
Jeremy Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Nå er jo ikke fylleslagsmål det verste som finnes uansett.. du blir tatt med på glattcella for at du ikke skal lage mer bråk.. Bryter ikke loven, sånn sett.. Tenker mer på stjeling, drap, osv.. Som Jon@s sier har det ikke bare vært et drap av utlending med kniv nei.. Ok, litt mer ekstremt da: En utlending raner en bank og blir tatt. En nordmann raner en bank og blir tatt. Fortjener ikke de samme straff? 2. sak: Nå var det ikke snakk om utlendinger generelt, men heller sinnsforstyrrede innvandrere, som drev å vifta med kniv? Lenke til kommentar
alexf Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Fortjener ikke de samme straff? Jo. Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Har ikke merket noe særlig med innvandrer... en venn av meg sin foreldre har jobbet lite, de kan lite norsk, og gidder ikke å finne jobb Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Mange av innvandrerne har opplevd store traumer i sitt hjemland, før de kom til Norge. Dette fører til at mange av de får psykiske problemer, ofte etter de har kommet til Norge. Det man må bli flinkere til i Norge, er å bedømme om en person er frisk nok til å innlemmes i det norske samfunnet, eller om den personen først bør få behandling for sine problemer. De sakene som nevnes her, da utlendinger har begått drap, så har det vært av sinnsforvirrede personer. Han som knivstakk personer på trikken, var nettopp sluppet ut av ett sinnssykehus. Sinnsforvirrede utlendinger, er ikke verre enn sinnsforvirrede nordmenn. Og mediene er veldig glade i å skrive "mørkhudet person" eller "person av utenlandsk opprinnelse" om det er en utlending som har begått ett lovbrudd. Derfor virker det som forskjellen mellom antallet norske og utenlandske kriminelle er større enn den er. Det er en viss forskjell, men kanskje ikke så stor som mange tror. Lenke til kommentar
Jeremy Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 en venn av meg sin foreldre har jobbet lite, de kan lite norsk, og gidder ikke å finne jobb Og med det eksemplet vil du fram til? Kjenner både nordmenn og utlendinder som har jobbet lite eller ikke i det hele tatt, og som ikke gidder å finne seg jobb. Så jeg skjønner ikke hva du vil frem til... Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Hele Afseths innlegg Helt enig. Men kan ikke sidestille en innvandrer som har levd i nød hele livet med Ola og Kari Hvermansen. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Det er utbredt nok til at vi bør fordømme det. Har du noen gang sett en kristen omskjære seg? Mest muslimer det ja.. Veit du i det hele tatt hva du prater om? Er ikke bare muslimer som omskjærer seg. Har du hørt om katolikker? Katolikker har VELDIG mye tilfelles med kristne. Hørt om Filippinene? Det er et katolsk land som ligger i Asia. Der blir guttene omskjært i ung alder. Var det noen som sa mest muslimer? Saken er den at innvandrere skaper seg egne faretruende grupper, og lever fett på staten. Dette er jeg LEI av. Og nordmenn lever ikke fett av staten? Nehei... Du mener kanskje at nordmenn har rett til å få hjelp fra sosialen, mens innvandrere må bo på gata og leve av søppel? Nå kan jeg ikke snakke for resten av landet, men her jeg bor så er det mange NORDMENN som lever og snylter på staten. Alle innvandrerne jeg kjenner her jeg bor, og i andre byer, jobber faktisk, og de jobber hardt for pengene sine. Hadde en kamerat før som jeg har mistet kontakt med. Planene for livet hans var å gå på sosialen, snylte staten for penger. Sånn er det også med moren og samboeren til moren. Han er forresten norsk. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Eulogy: Jeg vet at de fleste som omskjærer seg i dag er muslimer. Det kan du ikke nekte på? Det er dessuten en ting du glemmer. Slike som jeg og deg, altså nordmenn, vi ER staten. Altså kan vi ikke snylte på den. Lenke til kommentar
Jeremy Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 (endret) Eulogy: Jeg vet at de fleste som omskjærer seg i dag er muslimer. Det kan du ikke nekte på? Det er dessuten en ting du glemmer. Slike som jeg og deg, altså nordmenn, vi ER staten. Altså kan vi ikke snylte på den. Insinuerer du at alle nordmenn betaler skatt, mens innvandrere kun er statssnyltere? Hvor har du fått dine fakta fra, www.bullshit.com? Seriøst, tenk litt før du skriver. Btw, er det ikke flest jøder som omskjærer seg? Både i USA og i sørøst-Asia er det vanlig å omskjære gutter, uavhengig av religion. Dette har noe med renslighet å gjøre. Endret 11. september 2004 av Jerre Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Veit du i det hele tatt hva du prater om? Er ikke bare muslimer som omskjærer seg. Har du hørt om katolikker? Katolikker har VELDIG mye tilfelles med kristne. Hørt om Filippinene? Det er et katolsk land som ligger i Asia. Der blir guttene omskjært i ung alder. Var det noen som sa mest muslimer? Nå er omskjæring på jenter og gutter to vidt forskjellige ting. Ellers: Tallene viser at for ikke-vestlige innvandrere, er kriminalitetsraten på 56 gjerningsmenn pr 1000 menn. Tilsvarende tall for norske menn er 28.(...)Over 90% av Norges kriminelle gjerningsmenn er nordmenn.(...) Mer her. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Eulogy: Jeg vet at de fleste som omskjærer seg i dag er muslimer. Det kan du ikke nekte på? Det er dessuten en ting du glemmer. Slike som jeg og deg, altså nordmenn, vi ER staten. Altså kan vi ikke snylte på den. De fleste jeg veit om som omskjærer seg er IKKE muslimer. Og sånn er det med den saken. Jeg tror også at Jerre ga deg et godt svar til det med omskjæring. Det er altså ikke bare muslimer. Og hvor har du det fra at nordmenn er staten? Nordmenn KAN snylte på staten, og veldig mange nordmenn snylter på staten. At nordmenn ikke kan snylte på staten er bare sprøyt. Sindres: Joda, det er forskjellig, men nå tok jeg bare et eksempel for å vise at det ikke bare er muslimer som driver med sånt. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Sindres: Joda, det er forskjellig, men nå tok jeg bare et eksempel for å vise at det ikke bare er muslimer som driver med sånt. Greit. Men at det er mange innvandrere som gjør det, og at det er en uting er vel vi alle enige om. Folket er staten. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Og hva er innvandrere? Jo, det er en del av folket. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 På skolen min er det utrolig mange innvandrere. Alle disse lager seg en gruppe. Denne gruppen kommer aldri til å nå frem i samfundet. Hvorfor ikke? Fordi de snakker bare morsmål, de har ingen norske venner, og de lærer seg ikke norsk. (eller engelsk for den saks skyld). Da blir fort kriminalitet den letteste utveien når man ikke kan få seg noen god jobb. Dette er veldig synd, for de kunne sikkert tilføyet samfundet mye bra. Er dette deres egen skyld? Nei på ingen måte. Det er den norske stat som ikke har gjort nok de kan. Norsk barnehage burde vært obligatorisk. Innvandrere burde også blitt behandlet 100% likt som ekte nordmenn. De burde lært seg norsk like bra som meg og deg. Da kunne de nådd fram i samfundet! Men når de ikke kan lese/skrive noe bra, når de nesten ikke kan snakke og har problemer med å kommunisere er de ferdige. Dette er trist. Mange fryser seg selv ut ved f. eks burka og skaper en slags fremmedfrykt rundt seg selv. Jeg mener igjen de bør sette sitt opprinnelig språk i andre rekke, deres eget land sine tradisjoner +++ i annen rekke. De burde prøvd å blitt så norske som mulig. 2 genrasjons innvandrere bør være 110% nordmenn. Da kan vi si oss fornøyde. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Og hva er innvandrere? Jo, det er en del av folket. Joda, men staten består statsborgere. Noe mange innvanderere ikke er. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 (endret) Det er en forskjell på å være innvandrer og utenlandsk statsborger, som de som gadd å ta en titt på linken jeg postet ville oppdaget. Dette går inn under "skattediskusjonen." Hvilke grupper må vi skille mellom? Turister og andre med lovlig midlertidig opphold i Norge. Dette er utenlandske statsborgere som har reist lovlig inn i Norge, og som ikke er registrert som bofaste. Det store flertall er selvfølgelig lovlydige, men en stor andel av den kriminalitet som blir begått av utlendinger, særlig tyverier og vinnings-kriminalitet kommer fra denne gruppen. (...) Innvandrere. Benevnelsen brukes om personer som i mange tilfeller er født og oppvokst i Norge. Mange har norsk statsborgerskap. Edit: treg, jeg? Endret 11. september 2004 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
Jeremy Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 På skolen min er det utrolig mange innvandrere. Alle disse lager seg en gruppe. Denne gruppen kommer aldri til å nå frem i samfundet. Med andre ord, du mener at ingen innvandrere kommer til å nå frem i samfunnet? Neida, tror jeg skjønner hva du prøver å si, måtte bare pirke. Jeg mener igjen de bør sette sitt opprinnelig språk i andre rekke, deres eget land sine tradisjoner +++ i annen rekke. De burde prøvd å blitt så norske som mulig. 2 genrasjons innvandrere bør være 110% nordmenn. Da kan vi si oss fornøyde. Hvorfor må man gi opp sine røtter for å fungere i det norske samfunnet? Holder det ikke bare at man lærer seg språket og holder seg lovlydige? Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 På skolen min er det utrolig mange innvandrere. Alle disse lager seg en gruppe. Denne gruppen kommer aldri til å nå frem i samfundet. Hvorfor ikke? Fordi de snakker bare morsmål, de har ingen norske venner, og de lærer seg ikke norsk. (eller engelsk for den saks skyld). Da blir fort kriminalitet den letteste utveien når man ikke kan få seg noen god jobb. Dette er veldig synd, for de kunne sikkert tilføyet samfundet mye bra. Er dette deres egen skyld? Nei på ingen måte. Det er den norske stat som ikke har gjort nok de kan. Norsk barnehage burde vært obligatorisk. Innvandrere burde også blitt behandlet 100% likt som ekte nordmenn.De burde lært seg norsk like bra som meg og deg. Da kunne de nådd fram i samfundet! Men når de ikke kan lese/skrive noe bra, når de nesten ikke kan snakke og har problemer med å kommunisere er de ferdige. Dette er trist. Mange fryser seg selv ut ved f. eks burka og skaper en slags fremmedfrykt rundt seg selv. Jeg mener igjen de bør sette sitt opprinnelig språk i andre rekke, deres eget land sine tradisjoner +++ i annen rekke. De burde prøvd å blitt så norske som mulig. 2 genrasjons innvandrere bør være 110% nordmenn. Da kan vi si oss fornøyde. Hva så om de danner seg en gruppe? Jeg ser ikke noe galt i det så lenge de ikke gjør noe galt. F.eks så pleier norske jenter å danne seg grupper også, de har altså lov, mens innvandrere ikke bør eller få lov til å gjøre det? Blir helt feil. Også sier du at ALLE ikke kommer til å nå fram i samfunnet. Åssen kan du vite det? Snakk om å ta alle under en kam. Noen av de innvandrerne kommer faktisk til å nå lenger enn deg i samfunnet, uansett om du ikke vil innse det. Når jeg gikk på barne og ungdomsskolen så hang jeg sammen med mange utlendinger. Jeg gikk også i klasse med mange innvandrere. Flere av dem kom til Norge når jeg gikk i 4-5. klasse. De lærte seg språket utrolig bra, men de snakker fortsatt gebrokkent norsk, hvis du skjønner, men poenget er at de skriver bedre norsk enn de andre norske som gikk i klassen. Og de forstår og blir forstått av alle. På ungdomsskolen og på videregående så blei jeg veldig overrasket over at veldig mange nordmenn rett og slett suger i rettskriving, mens de innvandrerne i klassen skrev bedre enn dem. Å ja, glemte å nevne at de innvandrerne hang sammen. Jeg syns ikke de burde sette sitt opprinnelige språk i andre rekke. Det går fortsatt an å lære seg godt norsk selvom morsmålet kommer først. Og jeg syns ikke at de bør glemme sine lands tradisjoner. Det er ikke helt rett. De kan ikke bare glemme alt og kaste det vekk fordi de kommer til et nytt land. Det er ikke så enkelt som du tror. Skal f.eks muslimer konvertere til kristendommen fordi de er i Norge? Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Eulogy: på min skole er det en gjeng med innvandrere. Ingen snakker godt norsk. Det er mange innvandrere i min klasse, de sier aldri noe i timene, de sitter bare sammen, de prøver ikke engang oppnå kontakt med oss andre. Når jeg går ut til friminuttene sitter det en 20-30 stykk der. Jeg føler meg ikke særlig høy i hatten. De har sprettkniver, og hva værre er.... Jeg VET de ikke kan ha samme muligheter som for eksempel jeg har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå