Den Røde Tsar Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Tvinges(ja) til å lære norsk, hvis ikke, ut. Lære om kultur, for å forstå. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Og for å tillegne seg den. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 (endret) Må nesten tilkalle HalTan for å kommentere på den uttalelsen. Hvorfor gidde? Olsens kommentar er mer enn dekkende nok. Endret 9. september 2004 av HalTan Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Hadde likt å sett nordmenn, glade og fornøyde, på skolebenken foran en mørkhudet lærer som underviser Somalian Culthure (for Dummies). Nei, men ærlig talt kunne faktisk vi nordmenn også trengt å lære bittelitt om våre nye landsmenn. Tilpasningen bør være litt gjensidig hvertfall. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 De kan legge igjen utelandske språk og kultur på grensa skrulling. Men hvorfor ikke? Det er viktig at barna blir så norske som mulig. Det beste er at de ser på seg selv som "ekte" nordmenn. Da har vi klart det. De kan gjerne ta norske navn som "Hansen" og "Olsen" også (ungene deres altså). Da kunne de hatt samme muligheter som alle oss andre. Ikke bare selge kebab, eller spille en jallagitar på Karl Johan. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 La meg spørre dere kulturfascister om noe: Dersom dere flyttet til, la oss si, Singapore, synes dere da at deres barn skal omdøpes, frataes sitt språk og kultur fullstendig og påtvinges en annen. Eller vil dere at dere og deres barn skal integreres i samfunnet slik at dere kan fungere skikkelig der, ikke nødvendigvis at dere spiser chingchongmat hver dag og ikke kan deres hjemlands språk i det hele tatt? Ja, det spørsmålet er retorisk. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Hadde likt å sett nordmenn, glade og fornøyde, på skolebenken foran en mørkhudet lærer som underviser Somalian Culthure (for Dummies). Hvis 'nordmenn' hadde vært i somaila, så gjerne det. Nei, men ærlig talt kunne faktisk vi nordmenn også trengt å lære bittelitt om våre nye landsmenn. Tilpasningen bør være litt gjensidig hvertfall. Obligatorisk oppmøte i ditt lokale valglokale, hvor det blir en times presentasjon av nye landsmenn. Den som ikke møter opp får prikk på sertfikatet, samt økt skattetrekk. Kursdeltakerene må påregne kaotiske tilstander på parkeringsplassen, og særdeles lange køer. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 HalTan: Du glemmer at vi tilbyr de verdenes beste land. Noe må de ofre. Og hadde Singapore vært verdenes beste land å leve i, og hadde Norge vært så ille at jeg måtte ha flyktet dit, ville jeg vært så glad og takknemmelig for at de lar meg bli en del av deres land, at jeg gjerne kunne gjort de tingene du listet opp. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 HalTan: Du glemmer at vi tilbyr de verdenes beste land. Noe må de ofre. Og hadde Singapore vært verdenes beste land å leve i, og hadde Norge vært så ille at jeg måtte ha flyktet dit, ville jeg vært så glad og takknemmelig for at de lar meg bli en del av deres land, at jeg gjerne kunne gjort de tingene du listet opp. Tullball. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Tullball. Tusen takk for at du her tilfører diskusjonen noe ekstra, og holder deg for god til å poste meningsløse kommentarer uten noen form for begrunnelse. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 (endret) HalTan: Du glemmer at vi tilbyr de verdenes beste land. Noe må de ofre. Singapor er, sannsyneligvis, blant verdens beste land. Og uansett, hvorfor skal de måtte "ofre" det når det ikek er nødvendig? Jeg ser fa*n ikke problemet med at mennesker fra Pakistan skal få være Norsk-Pakistanere. Det er ikke noe galt i å ta vare på sine røtter, sitt språk, og sin kultur så lenge det ikke går ut over grunnleggende integrering. Og nei, det at de foretrekker kylling i karri til middag har INGEN negativ effekt på Norge. Faktisk mener jeg at utlendinger tilfører landet vårt mye positivt, også innen f.eks mat. Se for eksempel på alle de svært gode og prisgunstige innvandrerbutikkene! Gode varer, lav pris. Flotte greier. Og hadde Singapore vært verdenes beste land å leve i Les over... og hadde Norge vært så ille at jeg måtte ha flyktet dit, ville jeg vært så glad og takknemmelig for at de lar meg bli en del av deres land, at jeg gjerne kunne gjort de tingene du listet opp. Men du synes fremdeles det er et offer. Du ville foretrekke å få beholde din identitet, stemmer? Og hvordan kan det å omdøpe deg til "Chang Chang Wong Masala" faktisk føre til at du blir integrert? Handler integrering om at alle skal være like? Jeg tror du leter etter ordet "homogenisering", egentlig. Endret 9. september 2004 av HalTan Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 La meg spørre dere kulturfascister om noe: Dersom dere flyttet til, la oss si, Singapore, synes dere da at deres barn skal omdøpes, frataes sitt språk og kultur fullstendig og påtvinges en annen. Eller vil dere at dere og deres barn skal integreres i samfunnet slik at dere kan fungere skikkelig der, ikke nødvendigvis at dere spiser chingchongmat hver dag og ikke kan deres hjemlands språk i det hele tatt? Ja, det spørsmålet er retorisk. Som innvandrer kan jeg fortelle deg at jeg selv ikke kan mitt "morsmål", og at jeg går i 17. mai tog og norsk flagg (dog, forent med ett visst annet ett) på jakken. Jeg synes dette er naturlig, og ser også på meg selv som nordmann. Men jeg kan tross alt ikke gjøre noe med at 50 % av meg ikke er norsk. Dersom jeg skulle ha benyttet mitt "morsmål" som første sprog, så ville jeg ikke på langt nær blitt integrert. Det ville svekket min forståelse av norsk. Nå skal det vedgåes at noen få skikker fra den andre kulturen er beholdt, men dette er mindre forskjeller... (som at man visst leter etter påskeegg på 1ste påskedag, og ikke påskeaften). Ellers kommer jeg ikke på noen andre tradisjoner vi har tatt fra den andre kulturen. Det ville rett og slett hindret vår integreringen i det norske samfunn. Ved at "oss" innvandrer tar norsk som førstespråk, gjør vi oss mer integrerte, og både jeg og min mor, begge født i Norge, snakker norsk som om vi var innfødte. Tenk om det hadde vært tilfelle for alle somaliere og pakistanere i Norge tok og gjorde som min familie. Da hadde vi hatt et godt, norsk, integrert samfunn! Lenke til kommentar
alexf Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Tusen takk for at du her tilfører diskusjonen noe ekstra, og holder deg for god til å poste meningsløse kommentarer uten noen form for begrunnelse. Jeg syntes ikke 'konvertering' er den rette løsningen. Nye landsmenn bør få opplæring i norsk språk, og norsk kultur. De bør ikke få lov til å synge i høytalerene fra moskeene sine, og vi bør ikke servere dem fiskeboller i karrisaus til middag. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 (endret) Singapore er, sannsyneligvis, blant verdens beste land. Nåja.... 26. plass på FNs levekårsstatistikk. Men at det er blant de beste i Asia, stemmer nok. edit: skrivefeil Endret 9. september 2004 av Jon@s Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Som innvandrer kan jeg fortelle deg at jeg selv ikke kan mitt "morsmål", og at jeg går i 17. mai tog og norsk flagg (dog, forent med ett visst annet ett) på jakken. Jeg synes dette er naturlig, og ser også på meg selv som nordmann. Men jeg kan tross alt ikke gjøre noe med at 50 % av meg ikke er norsk. Dersom jeg skulle ha benyttet mitt "morsmål" som første sprog, så ville jeg ikke på langt nær blitt integrert. Det ville svekket min forståelse av norsk. Blablablabla. Å være tospråklig gjør det bedre i språk, ikke værre. Nå skal det vedgåes at noen få skikker fra den andre kulturen er beholdt, men dette er mindre forskjeller... (som at man visst leter etter påskeegg på 1ste påskedag, og ikke påskeaften). Ellers kommer jeg ikke på noen andre tradisjoner vi har tatt fra den andre kulturen. Det ville rett og slett hindret vår integreringen i det norske samfunn. Ved at "oss" innvandrer tar norsk som førstespråk, gjør vi oss mer integrerte, og både jeg og min mor, begge født i Norge, snakker norsk som om vi var innfødte. Tenk om det hadde vært tilfelle for alle somaliere og pakistanere i Norge tok og gjorde som min familie. Da hadde vi hatt et godt, norsk, integrert samfunn! Blablablabla (igjen). Du er flink til å plapre, men det er egentlig bare tomt svada fra din side. Faktum er at å beholde sin kultur er ønskelig for de fleste innvandrere, samtidig som det fullt lar seg gjøre å integrere de. Er det ikke du som er tilhenger av "personlig frihet" og "så lite statlig tvang som mulig"? ... Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 (endret) Nåja....26. plass på FNs levekårsstatistikk. Med andre ord blant verdens beste land å bo i. Endret 9. september 2004 av HalTan Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 (endret) Er det ikke nødvendig i at f. eks muslimer slutte å undertrykke kvinner? At de slutter med å kutte seg selv opp et sted solen sjelden skinner? At de ikke går kledd rundt i et teppe? Slike ting vil ikke Norge ha, og ikke i hellve### om de skal komme her med de utingene sine. Selvsagt skal ikke de stakkars ungene deres lide under de samme forpestete tingene. Når de er kommet til Norge er det nye, og bedre tider. Det er ikke noe galt i å ta vare på sine røtter, sitt språk, og sin kultur så lenge det ikke går ut over grunnleggende integrering. De må først og fremst lære seg norsk når de bor i Norge. De kan heller ha noen ekstra timer i uken hvor de lærer seg morsmål nå de begynner på skolen. Da har de gjennom barehagen lært seg så godt norsk som de trenger. Vi har dessuten et fag i skolen hvor man lærer om alle religioner, så de kan lære om sin opprinnelige religion.. Og nei, det at de foretrekker kylling i karri til middag har INGEN negativ effekt på Norge. Faktisk mener jeg at utlendinger tilfører landet vårt mye positivt, også innen f.eks mat. Har jeg stilt meg negativ til maten deres? Jeg har selv handlet kebab og spist på asiatiske resturanter. En annen ting er at jeg vet hvor store ressurser mange av de har. At de da må være lenket fast til en slik butikk, når de kunnet vært f. eks en siviløkonom er jo forfærdelig. Det er lettere å få seg jobb med et norsk navn. Mange arbeidsgivere stiller seg en smule negative når det står et "rart" navn de aldri før har hørt. Derfor bør de også ha et Norsk navn. Dette er helt vanlig, de aller fleste "internasjonale" Kinesere gjør dette. Men du synes fremdeles det er et offer. Ja, og det er et offer jeg gjerne skulle ha gjort, når jeg vet hvor mye bra jeg får igjen for det. Og hvordan kan det å omdøpe deg til "Chang Chang Wong Masala" faktisk føre til at du blir integrert f. eks når man skal ha seg jobb. Jeg ville heller ikke skilt meg ut på klasselisten. Jeg hadde fått venner fra det landet, og hatt samme mulighetene som de har. Endret 9. september 2004 av INGaR Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Som innvandrer kan jeg fortelle deg at jeg selv ikke kan mitt "morsmål", og at jeg går i 17. mai tog og norsk flagg (dog, forent med ett visst annet ett) på jakken. Jeg synes dette er naturlig, og ser også på meg selv som nordmann. Men jeg kan tross alt ikke gjøre noe med at 50 % av meg ikke er norsk. Dersom jeg skulle ha benyttet mitt "morsmål" som første sprog, så ville jeg ikke på langt nær blitt integrert. Det ville svekket min forståelse av norsk. Blablablabla. Å være tospråklig gjør det bedre i språk, ikke værre. Nå skal det vedgåes at noen få skikker fra den andre kulturen er beholdt, men dette er mindre forskjeller... (som at man visst leter etter påskeegg på 1ste påskedag, og ikke påskeaften). Ellers kommer jeg ikke på noen andre tradisjoner vi har tatt fra den andre kulturen. Det ville rett og slett hindret vår integreringen i det norske samfunn. Ved at "oss" innvandrer tar norsk som førstespråk, gjør vi oss mer integrerte, og både jeg og min mor, begge født i Norge, snakker norsk som om vi var innfødte. Tenk om det hadde vært tilfelle for alle somaliere og pakistanere i Norge tok og gjorde som min familie. Da hadde vi hatt et godt, norsk, integrert samfunn! Blablablabla (igjen). Du er flink til å plapre, men det er egentlig bare tomt svada fra din side. Faktum er at å beholde sin kultur er ønskelig for de fleste innvandrere, samtidig som det fullt lar seg gjøre å integrere de. Er det ikke du som er tilhenger av "personlig frihet" og "så lite statlig tvang som mulig"? ... Jo, jeg er for personlig frihet. Men jeg synes at når folk kommer til vårt fantastiske, norske land, som er så spessielt, så får de jammen ta litt annet enn dagpenger med på kjøpet. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Nåja....26. plass på FNs levekårsstatistikk. Med andre ord blant verdens beste land å bo i. Forutsatt at du ikke er veldig glad i tyggegummi. Det er en skikk vi nordmenn ville vært nødt til å legge fra oss på grensen til Singapore. Lenke til kommentar
kag Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 (endret) Jeg ser fa*n ikke problemet med at mennesker fra Pakistan skal få være Norsk-Pakistanere. Det er et hav av forskjell mellom å være norsk-pakistaner og pakistaner i norge. Den ene kan som regel det å artikulere seg godt nok på norsk. Og er som regel inneforstått med hva slags land norge er. Den andre kan i alt for mange tilfeller, i beste fall, bare gebrokken engelsk. Og tror norge er et eventyrland. Vi er et land med nisser, for pokker. Ikke et eventyrland! Endret 9. september 2004 av kag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå