Gå til innhold

Endelig noen som har skjønt det.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det lukter litt vont av ordet "tvinge", men det som går på språkopplæring bør følges opp på en skikkelig måte, hva nå enn det måtte være. For å snakke rett fra hjertet (hjernen) mener jeg vi kunne latt norskbøkene i skolen gradvis utgå og erstattet dem med mye mer engelskbøker, samt mer tysk- fransk- og spanskbøker. Dette er ingen enige med meg i, men jeg mener at problemstillinger rundt språk bør avgjøres utelukkende etter hva som er praktisk. Kulturminner og kulturverdier kan den interesserte oppsøke på museer.

Når det gjelder norske verdier og holdninger så vet jeg egentlig ikke hva dette er. Det hadde vært morsomt å fått greie på hva norske verdier og holdninger egentlig går ut på. Jeg snakker forresten ikke om norsk lovverk.

Norge har tatt i mot flyktninger og andre innvandrere i lang tid, derfor bør man være litt forsiktig med å kritisere kompetansen til dem som arbeider med dette. Vi har jo tross alt lang erfaring, selv om dette alene ikke er nok til å rettferdiggjøre hvordan vi håndterer innvanding.

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=244093

:D

Andre som er enige? Her har endelig noen skjønt det!

Absolutt ikke. Hvorfor skal man tvinge innvandrere, eller for den sak ethvert menneske til å lære seg et språk.

Lærer man ikke norsk, samtidlig som man bor i Norge, vil det kun være skadelig til en selv. Det man derimot burde gjort er å fjerne støtteordninger, trygder osv. til innvandrere (for ikke å snakke om enhver som oppholder seg i Norge, være statsborger eller ikke).

Lenke til kommentar
Absolutt ikke. Hvorfor skal man tvinge innvandrere, eller for den sak ethvert menneske til å lære seg et språk.

Lærer man ikke norsk, samtidlig som man bor i Norge, vil det kun være skadelig til en selv. Det man derimot burde gjort er å fjerne støtteordninger, trygder osv. til innvandrere (for ikke å snakke om enhver som oppholder seg i Norge, være statsborger eller ikke).

Etter min mening synes jeg innvandrere BØR lære seg Norsk når de får komme hit. Itillegg kan vi integrere dem inn i det Norske samfunnet og lære seg Norske skikker o.l. :)

Lenke til kommentar
lære seg Norske skikker o.l. :)

Nettopp der synes jeg du/vi gjør et overtramp. Norske skikker tilhører de som vil bruke dem. Om en innvandrer vil gå i 17. mai tog, gå tur i fjellet med appelsin og kvikklunsj i ryggsekken, flagge på flaggdager, spise kjøttkaker med brun saus til middag osv. bør være opp til den enkelte. Jeg for min del gjør ikke noen av delene.

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar
Etter min mening synes jeg innvandrere BØR lære seg Norsk når de får komme hit. Itillegg kan vi integrere dem inn i det Norske samfunnet og lære seg Norske skikker o.l. :)

Ja, de bør lære seg norsk, det er i deres egen selvinteresse. Derimot, vil de komme til Norge for å nyte godt av systemet så er det ikke i deres selvinteresse å lære norsk. Det vil således være i deres egeninteresse å tilpasse seg noenlunde til norske normer, men dette er ikke en nødvendighet, og både læring av språk og kultur/normer bør være frivillig og av deres egen regning.

Lenke til kommentar
lære seg Norske skikker o.l. :)

Nettopp der synes jeg du/vi gjør et overtramp. Norske skikker tilhører de som vil bruke dem. Om en innvandrer vil gå i 17. mai tog, gå tur i fjellet med appelsin og kvikklunsj i ryggsekken, flagge på flaggdager, spise kjøttkaker med brun saus til middag osv. bør være opp til den enkelte. Jeg for min del gjør ikke noen av delene.

Jeg støtter dimiles. Norske skikker må de få grundig opplæring i, slik at de ikke står utenfor på f.eks. 17. mai. Å jeg synes jammen de skal gå i tog også, men det får nå være opp til hver enkelt.

Norsk språk er nødvendig for å bo i vårt land. Derfor må de ganske riktig TVINGES til å lære dette. Dette sier jeg, som andre genrasjons innvandrer.

Lenke til kommentar

Pussig det der med ordvalg. Vi kan ikke tvinge dem. Men vi kan gjøre det obligatorisk.

:)

Men uansett. Obligatorisk norsklære for flyktninger som skal bo i norge støtter jeg. Dog, jeg synes hvor vi velger å plassere flyktningene er viktigere. Sånn som det er nå i de største byene i norge, bor alle i nærheten av hverandre. Hvilket ikke hjelper noe særlig.

Lenke til kommentar
Pussig det der med ordvalg. Vi kan ikke tvinge dem. Men vi kan gjøre det obligatorisk.

Forskjellen på å tvinge å lære norsk og gjøre norskopplæring obligatorisk er meget forskjellig (tvangslære og tvangsdeltakelse).

Norske skikker må de få grundig opplæring i, slik at de ikke står utenfor på f.eks. 17. mai.

Å kjenne til er klart de må gjøre, men å praktisere er jo selvfølgelig det jeg snakker om.

Å jeg synes jammen de skal gå i tog også, men det får nå være opp til hver enkelt.

Heldigvis avsluttet du setningen bra :)

Lenke til kommentar
De kan legge igjen utelandske språk og kultur på grensa

Må nesten tilkalle HalTan for å kommentere på den uttalelsen. Da hadde det hvertfall kommet noe godt og/eller morsomt ut av den.

Tragisk :(

EDIT: jo det var visst hos Torsteinen jeg fant den "morsomme" Negersangen.mp3

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

Gi alle innvandrere et kurs i norsk. For at en innvandrer skal kunne få andre jobber enn renholdsarbeider etc, må han/hun lære seg norsk og gjerne litt om norske skikker og norsk historie også. Vi som er født og oppvokst i dette landet, har norsk på skolen i minst 10 år (grunnskole). Dette er for å skaffe oss kunnskaper om norsk grammatikk, norsk språkhistorie osv, som igjen gjør at vi kan yte noe for samfunnet. Hvis alle innvandrere lærte seg norsk, ville de hatt mye bedre muligheter til å skaffe seg jobb eller gå på universitet/høyskole. Dette ville naturlig nok ført til mindre kriminalitet blant våre nye landsmenn.

Og ja: det kan hende de må gi avkall på enkelte av sine egne skikker når de kommer til Norge. Jeg forventer ikke å kunne ta med meg norsk drikkekultur til Saudi Arabia f.eks. Hvis jeg gjorde det, ville jeg etter all sannsynlighet bli dømt til døden.

Lenke til kommentar
For at en innvandrer skal kunne få andre jobber enn renholdsarbeider etc, må han/hun lære seg norsk og gjerne litt om norske skikker og norsk historie også.

Nettopp! Lære om norske skikker, ikke lære eller påtvinges å praktisere dem. Forståelse er viktig, ergo så er historie også viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...