Gå til innhold

Vrien Sunsway SATA-kontroller

Beetlebum

Anbefalte innlegg

For et år siden bygde jeg pc med to Maxtor 120GB satadisker koblet i de to eneste portene på hovedkortet.

I forrige uke bestilte jeg ny disk (WD Caviar 200GB) + sunsway pci-satakontroller på komplett.

Igår kom delene, etter å ha hatt en liten rundtur i landet siden postbudet gikk seg vill.

Så, igår, viste det seg at DISKEN fungerte, men KONTROLLEREN gjør at systemet stopper i oppstart i dos, og ikke vil lenger.

Det fungerer fint hvis jeg starter opp uten å ha satt disken i kontrolleren.

ETTER at windows har bootet setter jeg satakabelen i kontrolleren, og windows detekterer ny harddisk.

Hvorfor vil ikke pc'n boote med harddisken koblet i pci-kortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har hatt store problemmer med en sunsway raid kontroller (ide), endte med at jeg kasta den og kjøpte en promise kontroller istede.... aldri angret et sekund.

Du kan ivertfall sende inn kontrolleren på angrefristen og bestille en annen istede, om du ikke får det til.

Lenke til kommentar

Dette er et typisk problem jeg har vært borti (uten å klare å løse :( )

Bios på hovedkortet tror at den skal boote fra disken på S-ATA kontrolleren. Prøv deg frem med forskjellige boot instillinger i BIOS - men jeg fikk det ikke til, den nektet å akseptere å boote fra den vanlige kontrolleren - ville plent boote fra den nye kontrolleren uansett hva jeg gjorde. Hovedkortene jeg prøvde med var Asus P4P800E i865P. MSI Neo Fis2R i875P og Gigabyte GA8KNXP - alle med samme problem.

Lenke til kommentar

Takk for tipset ^^^^ !

Fikk en lysende idé etter innlegget ditt. Satte OS-disken i den nye kontrolleren - funket ikke..

MEN, fant "Onboard ATA device first"-setting i bios!

Denne sto på ON, switcha over på OFF, og voila!..

Har sett den før, og fikla endel, men altså ikke prøvd denne sammensetningen.

Funker flott, bortsett fra at OS-disken nå ikke blir detektert som "disk 1" lenger.. Hvis noen mener dette er et fryktelig tabu, si ifra, ellers blir det værende! :)

Forresten: ASUS P4G8X-deluxe

Heihopp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...