Gå til innhold

Vinneren av den store kunnskapskonkurransen ble Ks

White Fox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får ta en sikkelig fredagsnøtt:

Anta:

- at en flaske med Bache Gabrielsen konjakk, koster 50 kroner uten skatter og avgifter (utslagspris på polet er 400 kroner)

- en person som tjener over 900.000 skal kjøpe en slik flaske.

- Denne person har brukt opp all lønnen.

Hvor mye må arbeidsgiver punge ut med for å personen skal få nok til å kjøpe flaska og hva blir skatteprosenten?

Lenke til kommentar

Ser at jeg kunne ha presisert at det en person fra Oslo (pga difrensiert arbeidsgiveravgift) og at inntekten var 907.000 kroner siden innslagspunktene er noe justert for 2004.

Uansett svaret blir: 1220 kroner og skatteprosenten er 96%

Av en pott på 1220 kan arbeidsgiver bare betale ut 895 kr til arbeidstakeren fordi Staten skal ha 14,1% i arbeidsgiveravgift og fordi dette er en høy inntekt, ytterliger 12,5%. Av pengen arbeidstaker får, skal det betales trygdeavgift (7,8%), toppskatt (13,5%), ekstra toppskatt (6%) og skatt av alminnelig inntekt (28%). Totalt 55,3%. Slik at av de 895 kroner brutto blir det igjen bare 400 kroner netto. Dette brukes på polet men der (som oppgitt i oppgaven) 350 kroner som er avgifter. For å kjøpe en vare som koster 50 kr trenges det 1220 kroner. Et skattetrykk på 96%.

Ingen klarte det, helga til tross; ny oppgave:

Om en katt med tre farger stemmer et av disse alternativene:

- Det er en hunnkatt

- Det er en hannkatt

- Kan være enten en hunnkatt eller hannkatt

Hvilket og hvorfor?

Lenke til kommentar
Om en katt med tre farger stemmer et av disse alternativene:

- Det er en hunnkatt

- Det er en hannkatt

- Kan være enten en hunnkatt eller hannkatt

Hvilket og hvorfor?

Siden du spør, så antar jeg det ikke er nummer 3, da det er for åpenlyst. Skal jeg da velge mellom hann eller hunn så velger jeg hannkatt, da det som regel er hannen som må tiltrekke seg det andre kjønn i dyreverden... da den dominante lederen ofte er den som har retten til å parre seg.

Lenke til kommentar

Nå vil ikke jeg bidra til å innsnevre mulightene her, men jeg spurte også om en forkølaring på hvorfor det var det ene eller det andre. Altså det kan fremdeles være en hannkatt men ikke fordi det som regel er hannen som må tiltrekke seg det andre kjønn i dyreverden.

Lenke til kommentar

Oppskytningen var onsdag 16. juli 1969 og Neil Armstrong gikk på månen mandag 21. juli 1969 klokken 03.56.20 norsk tid.

Men hvorfor i all verden er det du som stiller spørsmål? For å oppnå privilegiumet å stille et spørsmår å du ha svart riktig på et annet spørsmål. Hva svarte du riktig på? Ikke noe.

Lenke til kommentar

Hmm... nei, det stemmer jo. Tror A0 vil være mer riktig.

Edit: må oppdatere svaret siden det er unøyaktig. Hvite dverger finner man i spektralklassene A til F. Sånn, da skulle det være rimlig riktig....håper jeg.

Endret av Atpn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...