Gå til innhold

Vinneren av den store kunnskapskonkurransen ble Ks

White Fox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Riktig!

Selv om man får en ekstra inntekt ved innløsning til underkurs, så er dette skattefritt. Altås ingen skattevirkning*

Ved innløsning til overkurs har man et tap men dette kan, tiltross for det vanlig symentriprinsippet i skattene, føres som fradrag.

Man kunne ha argumentert med at formueskatten ville økt pga at høyere inntekt kan føre til høyere formue men det blir på siden av spørsmålet.

Lenke til kommentar
Riktig!

Selv om man får en ekstra inntekt ved innløsning til underkurs, så er dette skattefritt. Altås ingen skattevirkning*

Ved innløsning til overkurs har man et tap men dette kan, tiltross for det vanlig symentriprinsippet i skattene, føres som fradrag.

Man kunne ha argumentert med at formueskatten ville økt pga at høyere inntekt kan føre til høyere formue men det blir på siden av spørsmålet.

Oppdaterer lista nå.. Ks i tet og Skuta stiller neste.

Endret av eirik99
Lenke til kommentar

Neste oppgave:

Du er astronaut og har et stort problem. Tauet fra romskipet ditt har løsnet, og det er ingen forbindelse mellom deg og romskipet. Dersom du hadde klart å komme bort til romskipet, hadde du vært reddet. Du svever i ro helt stille i verdensrommet, alt du har er en skiftenøkkel. Hva gjør du, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Neste oppgave:

Du er astronaut og har et stort problem. Tauet fra romskipet ditt har løsnet, og det er ingen forbindelse mellom deg og romskipet. Dersom du hadde klart å komme bort til romskipet, hadde du vært reddet. Du svever i ro helt stille i verdensrommet, alt du har er en skiftenøkkel. Hva gjør du, og hvorfor?

Kaster skiftenøkkelen i motsatt retning av romskipet.

Siden astronauten og skiftenøkkelen ikkje er påvirka av ei ytre kraft er bevegelsesmengden lik null.

massen til astronauten multiplisert med hastigheten til astronauten er lik massen til skiftenøkkelen multiplisert med hastigheten til skiftenøkkelen. Astronauten har dermed negativ hastighet i forhold til skiftenøkkelen og bevegar seg derfor i retning mot romskipet

Det er ei stund sidan eg har hatt fysikk, men dette må vel vere riktig?

Lenke til kommentar
Kaster skiftenøkkelen motsatt vei fra romskipet, slik at kraften skyver meg mot romskipet.

Erichsen har svart riktig.

Nå så jeg også at Erichsen her har redigert svaret, så da vet jeg ikke om svaret er gyldig. Hvis det ikke er, så er det i så fall -----> Kvakksalveren sin tur å stille spørsmål.

Lenke til kommentar

Det er nok best at Erichsen stiller spørsmål.

Mitt spørsmål ville blitt noko slikt:

Beregn porøsiteten for denne kjerneprøven:

1,76 cm3 gass

13,82 cm3 olje

2,64 cm3 vann

Kjerneprøven er sylinderforma og har ytre diameter lik 4,099 cm og lengde lik 7,2 cm.

:p

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar

Aha, den såkalte "root cause analysen":)

- Definer den/det uønskede tilstanden/resultatet

- Innhent informasjon og data om alle potensielle arsaker for en slik tilstand/resultat

- Lag et trediagram med hendelser og faktorer

- Spør deg selv "hvorfor" hele tiden slik at du identifiserer den underliggende faktoren som kan skape problemene

- Bruk sunn fornuft og eliminér bort urealistiske scenarioer

- Lag løsninger som både adresserer de direkte årsakene til de uønskede effektene, men også de grunnleggende faktorene som virker inn

Google lærer bort det meste! "Fritt" oversatt.

Edit: Sniff, det var visst prosessen, ikke analysen

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...