Gå til innhold

Vinneren av den store kunnskapskonkurransen ble Ks

White Fox

Anbefalte innlegg

Jaja, den oppgaven der er sånn typisk wannabe smart lureoppgave fra arbeidsboka. Jeg hater det der. Selv ikke en med 200 IQ hadde tenkt på slikt sikkert. Det er bare teit.

EDIT: Og hvis man ikke løser uttrykkene, hvordan skal man da finne ut hvem som er minst og størst?

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kommer an på x :)

Det er riktig.

Svaret skal være som følger:

x > 1 v x < -1 => A C B

1 > x > 0 => B C A

x = 0 v x = 1 => A = B = C

0 > x > -1 => A B C

x = -1 => A < B = C

abraxa får rett på den. Erichsens svar var delvis riktig, og han bør derfor ikke miste poeng for sitt svar.

på en matte prøve så kan man ikke anta at X er minde eller større enn 1 [...] hvis X skal være som du sier, mindre enn 1, så har han pelsjakob gikk dårlig info!

Dette er feil. Med mindre definisjonsmengden er avgrenset i oppgaven, kan x ha en hvilken som helst verdi.

I tilegg; PelsJakob skriver "x < -1 => A < B = C" (den siste løsningen), men mente vel egentlig når "X ER LIK -1 => A < B = C". Når X er mindre enn -1, vil løsningen være ACB.

Dette er selvsagt riktig. Jeg har nå rettet løsningen ovenfor.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar
Herregud, slapp av da mann... Hvis du leser oppgaven:

Skriv disse uttrykkene i stigende rekkefølge (fra minste til største):

...så står det ingen ting om at man skal "løse" uttrykkene. Jeg kan gå med på at det kanskje er litt snaut med informasjon, men jeg syntes det var en morsom oppgave der svaret kanskje ikke er så "obvious" som man tror.

Vel å merke om jeg har rett :p

Ja.. han skrev ingenting om å regne ut oppgaven, men det må man jo kanskje for å finne ut den stigende rekkefølgen. Håper pelsjakob kan ta seg en titt her snart så vi får vite om det er riktig det dere har svart.

Endret av eirik99
Lenke til kommentar

Han har jo alt gitt abraxa rett.

Edit: Men Abraxa kom vel streng talt med bare 50% av løsningen(e). Syns likevel det er greit at Abraxa får poenget, siden nøkkelen her er verdien av X.

I tilegg; PelsJakob skriver "x < -1 => A < B = C" (den siste løsningen), men mente vel egentlig når "X ER LIK -1 => A < B = C". Når X er mindre enn -1, vil løsningen være ACB.

Endret av KS
Lenke til kommentar

Den sier at "Universets entropi øker ved alle virkelige prosesser".

hvor entropi er, så vidt jeg har skjønt, forbruket (forringelse) av energiens kvalitet. ajmfør 1. lov som sier at energi ikke forbrukes, bare omformes (hvilket etterlatter oss med at det er kvaliteten som forbrukes).

Lenke til kommentar

Fin forklaring KS, godkjent!

For å uttype litt, så sier den 2. loven at alle spontane prosesser er irreversible (de kan bare gå én vei). Et varmt legeme, f.eks. en kopp med kaffe, kan avkjøles ved å avgi varme til lufta ved romtemperatur, men du får aldri luft ved 25 grader til å varme opp en kopp kaffe uten å tilføre høyverdig energi.

Entropi kan egentlig beskrives som uorden, og siden alle reelle prosesser gir økt entropi vil den totale entropien i universet hele tiden øke!

Lenke til kommentar

Takk! (og takk til google)

Da skal jeg slenge inn en kjapp gåte før jeg tar lunsj:

"Jeg er en av 5 like brødre. De andre går rundt i all slags vær. Jeg følger dem rundt der jeg sover i mørket, venter på at de kaller på meg ved kriser. Hvem eller hva er jeg?"

Lenke til kommentar

Jeg får ta en rask oppgave før jeg går for dagen...

Tre herrer er på vei inn til byens hattemaker. De henger fra seg jakkene i entreen. Der henger det seks hatter, to blå og fire røde.

Plutselig går lyset og mennene tar en tilfeldig hatt hver og skynder seg å sette den på hodet. Deretter famler de seg ut av mørket og inn i hattemakerens forretning. Ingen av dem snur seg, den forreste ser ikke hvilken farge de andre har på hatten. Den i midten ser fargen til den foran, og bare den. Den bakerste i rekken kan se fargen på hatten til de to foran, men ikke sin egen. Så spør den fargeblinde hattemakeren den bakerste av mennene:

"Hvilken farge er det på hatten din?"

"Det vet jeg ikke," svarer mannen oppriktig.

Så stiller hattemakeren det samme spørsmålet til den midterste av herrene, og får nøyaktig samme svar. Når hattemakeren så spør den forreste om fargen på hatten, kan han da svare riktig uten å måtte gjette?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette er riktig, men jeg tror #3 kan si at han med sikkerhet har rød hatt.

R = Rød hatt

B = Blå hatt

For at "vet ikke" skal være valid for #1, må han se: RR eller RB (hvis han hadde sett BB => han hadde visst at han hadde rød hatt)

For at "vet ikke" skal være valid for #2, må han se: R (hvis han hadde sett B => han hadde visst at han hadde rød fordi han vet at #1 har svart "vet ikke")

Siden #3 vet dette, vet han da også at han har rød hatt.

Lenke til kommentar

Neste oppgave:

Se for dere tre stolper (A, B, C)

Rundt stolpe A er det tre tre ringer (r1, r2, r3), r1 ligger øverst.

r1 < r2 < r3

Oppgaven går ut på å flytte ringene på en slik måte at stolpe C blir som stolpe A er (r1, r2, r3). Du har 7 trekk.

Regler:

- Du kan kun flytte en ring om gangen.

- Du kan kun flytte den øverste ringen rundt en stolpe. (f.eks du kan kun flytte r1 i starten).

- Du kan ikke legge en større ring over en mindre ring, men du kan legge en mindre ring over en større ring.

- Du flytte en ring fra hvilken som helst stolpe til hvilken som helst stolpe, så lenge kriteriene er oppfylt. (f.eks fra A til C går fint, du trenger ikke gå innom B).

Endret av skuta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...