Firesky Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 jeg har laga en kalkulator som kjører i dos, problemet mitt er at det er ikke et program, det er 4 programmer, et til gange. et til dele. et til pluss. og et til minus. hvordan lager jeg en meny (i dos selvsagt) slik at jeg kan ha alle 4 funksonene i et program?? edit: jeg er litt fersk i C++..... har ikke lært så sykt mye enda Lenke til kommentar
eirikhm Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 int valg =0; slenger du følgende i en løkkke så har du en enkel meny cin >> valg; switch(valg) case 1 : gå til deling case 2 : ... case n : ... case 0 : avslutt default : .. Lenke til kommentar
iCrap Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 (endret) Litt mer detaljert eksempel: //calc.c - enkel kommandolinjekalkulator #include <stdio.h> #include <stdlib.h> int main(void) { char operand; float a,b,r; printf("calc 0.1a - add, subtact, divide, mulltiply.\n"); while(1){ if(!scanf("%f %c %f", &a, &operand, &b)) return(-1); switch(operand) { case '+': r = a + b; printf("= %f\n\n", r); break; case '-': r = a - b; printf("= %f\n\n", r); break; case '*': r = a * b; printf("= %f\n\n", r); break; case '/': // her er det en liten "bug" - se om du kan finne den;) r = a / b; printf("= %f\n\n", r); break; default: printf("\n Unkown operator %c", operand); exit(-1); break; } } return(0); } Dette er kanskje ikke "C++-aktig", men C var egentlig lettere å gjøre dette i. Forresten: kan noen vise meg en C++-oversatt versjon av "kalkulatoren"? Endret 10. september 2004 av iCrap Lenke til kommentar
eirikhm Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 tja. imorgen. ikveld er jeg ikke istand. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 17. september 2004 Forfatter Del Skrevet 17. september 2004 Litt mer detaljert eksempel: //calc.c - enkel kommandolinjekalkulator #include <stdio.h> #include <stdlib.h> int main(void) { char operand; float a,b,r; printf("calc 0.1a - add, subtact, divide, mulltiply.\n"); while(1){ if(!scanf("%f %c %f", &a, &operand, &b)) return(-1); switch(operand) { case '+': r = a + b; printf("= %f\n\n", r); break; case '-': r = a - b; printf("= %f\n\n", r); break; case '*': r = a * b; printf("= %f\n\n", r); break; case '/': // her er det en liten "bug" - se om du kan finne den;) r = a / b; printf("= %f\n\n", r); break; default: printf("\n Unkown operator %c", operand); exit(-1); break; } } return(0); } Dette er kanskje ikke "C++-aktig", men C var egentlig lettere å gjøre dette i. Forresten: kan noen vise meg en C++-oversatt versjon av "kalkulatoren"? jeg har testa koden å fikk den ikke til å funke ;( men uansett var det C++ jeg tenkte å lære + at det er litt feil å bare copy paste koden når jeg skal lære C++ språke..... hva mente du med den lille "bug"en , jeg fant den ikke ;S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå