Gå til innhold

Hvordan hente ut poststed ved å taste postnr?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger koden for å kunne hente ut poststed automatisk, når en taster inn postnr. Jeg har foreløping alle postnr/ -sted i en .xls fil og bør vel eksportere dem ut derfra.

Hvordan bør jeg lagre postnrene? og hvordan søker jeg gjennom listen?

Listen er sortert på postnr.

Glemte å si at koden skal i en .html fil, om dette har noe å si. :)

Endret av leirpytt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror du tenker på en funksjon som bruker onkeyup til å finne ut hva som står i text-field, og deretter skriver ut til en annen text-field dersom den finner en match? Da må alle poststedene ligge lagret i samme dokument - men når du laster dokumentet må du gjerne hente det fra en xls-fil

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har laget noe tilsvarende i en kombinasjon av ASP og Javascript.

Først så leser jeg inn dataene serverside i ASP og genererer en "|" separert string som jeg tar med meg og gir til en variabel i javascript'et (sInput). Den splitter jeg så i javascriptet til en array og legger det så inn i et 2 dimensjonalt array som jeg oppretter aData.

Litt kode (tilgi meg om det blir litt syntax feil o.l. Blir fort litt blanding når man koder i forskjellige språk).

<script>
var sInput = new String("1234|Her|2345|Der|3456|Hvor");
var aInput = new Array();
aInput = sInput.split("|");

var aData = new Array();
var j = 0;

// div 2 - fordi det er 2 kolonner
for (var i = 0; i < (aInput.length/2); i++) {
  aData[i] = new Array(aInput[j++], aInput[j++]);
}
</script>

Du vil nå kunne henvende deg til denne 2 dimensjonale listen, søke f.eks i første kolonne med postnummeret du har tatt med deg og hente ut respektiv verdi i andre kolonne.

Det er helt sikkert en ide å sørge for at postnummerne er sortert enten før dem kommer inn eller å sortere dem i javascriptet. Hele greia kan toppes med litt mer intelligent søkerutine istedenfor å en loop-thru som begynner i enden og går den til den før match eller EOF.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...