Gå til innhold

Liten plass i Windows-partisjonen.

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg lurer på om noen her kan svare meg på hvorfor jeg til stadighet har så liten plass på Windows-partisjonen min?

Partisjonen har en kapasitet på 4.87 GB, men det rare er at når jeg markerer alle mappene og filene i partisjonen og velger properties fra høyre-klikk menyen, så står det at total størrelse er 2.30 GB. Men hvis jeg velger properties fra høyre-klikk menyen til selve disken, så påstår den at jeg har brukt 4.29 GB og har 596 MB igjen. Idag har dette vært spesielt kritisk når windows prøvde å laste ned og installere en oppdatering, det endte med at disken ikke hadde nok plass til å installere(hadde kun 13 MB igjen på det verste). Den ledige plassen hopper litt opp og ned ellers, ligger vanligvis på rundt 500-600 MB.

Jeg bruker Windows XP, OS`et ligger på en 80 GB Western Digital HD, ellers er oppsettet som følger:

P4 3.0 Ghz CPU

1 GB Corsair Minne

Asus P4P800 SE Hovedkort

ATI Radeon 9700 Skjermkort

80 GB WD IDE Harddisk + 250 GB WD S-ATA Harddisk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Swap-fila tar som jarmo påpeker endel plass, i tillegg kommer registry, policyer o.l. Og ja, 5GB er altfor lite til system partisjon til xp, vi bruker det på endel tynne klienter her som ikke har større harddisk og det skaper bare tregheter og/eller ustabilitet å ha så liten systempartisjon.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene.

Hadde tenkt til å formatere og forandre på partisjonene uansett så det blir det nok en 12/15 gig systempartisjon. Men hva er egentlig swap-fila for noe, og er det noe jeg kan gjøre for at den tar mindre plass?

Lurer forresten også på om man tjener mye på å ha OS`et på en S-ATA disk istedetfor en IDE?

Lenke til kommentar

En annen måte å fjerne litt filer er å gå til diskopprydding.

- Høyreklikk på partisjonen (c:\) og velg Egenskaper -> Velg Diskopprydding

- I den andre fanen (Flere alternativer) så finner du nederst; Systemrestore.

- Trykk på den for å fjerne alle systemrestore filene bortsett fra de nyeste.

- Trykk Avbryt etter den er ferdig om du ikke vil slette de filene som er valgt i Disk opprydding fanen..

Lenke til kommentar

Hvis du vil, kan du jo ganske enkelt flytte swap-filen til en annen partisjon. Dette vil kanskje forringe ytelsen, men ikke så mye at det blir merkbart. Du flytter denne filen ved å gjøre følgende:

Åpne System Propeties ved å høyreklikke på Mt Computer og velge Propeties. Velg tabben Advanced og trykk på knappen Settings under Performace. Velg så igjen Advanced og trykk på Change. Velg partisjonen du ønsker at swap-filen skal ligge på og velg System managed size eller skriv inn størrelsen selv. Trykk så på Set. Til slutt velger du systempartisjonen og No paging file. Avslutt ved å trykke på Set.

Hvis du ønsker å manuelt sette størrelsen på swap-filen, kan jeg opplyse med at den ideelle størrelsen ligger på omtrent 1,5 ganger fysiks RAM. Så hvis du har 512 MB RAM kan du sette størrelsen til omtrent 768 MB.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

selv har jeg 20 GB til begge mine Systempartisjoner. dette synes jeg holder, men jeg installerer heller ikke masse møkk på hverken C: eller D : da. (mine systemdisker) nå skal det sies at jeg bare har noen få programmer på mine systemdisker+ at jeg har profilene mine der da. ellers samler jeg dokumentene mine og programmene jeg installerer på andre partisjoner. enda jeg har hatt pc`en min i et år har jeg aldri fått melding om lite plass på harddisken(diskene) mine.

Lenke til kommentar

Tull at 4,8 gb er for lite, selv har jeg bare 2,44 gb som systemdisk, og har da 1,4 gb ledig kapasitet på denne. Det gjelder bare å flytte det som er unødvendig + f.eks bruke nLite til å fjerne mest mulig fra å installeres. Og installere programmer på en egen partisjon. Går som en drøm, booter utrolig kjapt osv. osv.

Mvh Meg.

Endret av MaD_DoG
Lenke til kommentar
Tull at 4,8 gb er for lite, selv har jeg bare 2,44 gb som systemdisk, og har da 1,4 gb ledig kapasitet på denne. Det gjelder bare å flytte det som er unødvendig + f.eks bruke nLite til å fjerne mest mulig fra å installeres. Og installere programmer på en egen partisjon. Går som en drøm, booter utrolig kjapt osv. osv.

Mvh Meg.

Det fleste kan ikke Tweake Win XP ned til minimal størrelse, så det så.....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Nå har det skjedd store ting her.

Skulle lage en ny partisjon på 250 gig disken min, så virker det som om partition magic hang seg mens den drev og jobba med det, så jeg trykka på reset knappen.

Nå vises ikke disken i Min datamaskin, men den vises som en disk ved navn PqRP

i PM. Noen som vet hva som har skjedd?

Lenke til kommentar

hehe er ikke så rart at partisjonen forsvant. du avslutta jo en viktig prosess som hadde med partisjonen å gjøre. dette har skjedd hos meg også et par ganger. masse viktig info har gått tapt, men dette skjer ikke så ofte hos meg. du kan jo selvføglelig bruke noen programmer som gjør at du får tilbake noe av det tapte, men du får jo ikke tilbake alt du mista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...