Tfosheim Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Fingeravtrykk og blåtann fra MS Microsoft er klare med høstens sortiment av mus og tastaturer, som får forskjellige kombinasjoner av blåtann og fingeravtrykklesere. Som ventet dekker de ni nye MS-pakkene hele spekteret. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Falconer Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 (endret) Er det bare meg, eller blir det helt feil å fornorske navnene på teknologi som det er opphavsrett på? Å kalle Bluetooth teknologien for Blåtann blir for meg det samme som å oversette Microsoft til Lillemyk og Firewire til Brannledning. Endret 9. september 2004 av Falconer Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 (endret) Er det bare meg, eller blir det helt feil å fornorske navnene på teknologi som det er opphavsrett på? Å kalle Bluetooth teknologien for Blåtann blir for meg det samme som å oversette Microsoft til Lillemyk og Firewire til Brannledning. Litt uenig. Det er delikate grenseganger her, men jeg synes HW-folkene jevnt over er svært flinke til å adoptere norske ord der det er naturlig. Blåtann er vel nokså etablert allerede. Er du sikker på at din skepsis ikke har å gjøre med selve ordlyden "blåtann"? Det låter jo usedvanlig trivelig - en blanding av barne-TV og skogstur... Endret 9. september 2004 av bureaucrator Lenke til kommentar
Falconer Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Kanskje det, men jeg tror det har mer med at jeg er generellt imot oversettelser. Synes f.eks det er forferdelig å se at amerikanske filmer har fått en underlig oversettelse til norsk (og kanskje enda verre, når de har fått en annen engelsk tittel som skal være "lettere" for nordmenn å forstå). Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Er det bare meg, eller blir det helt feil å fornorske navnene på teknologi som det er opphavsrett på? Å kalle Bluetooth teknologien for Blåtann blir for meg det samme som å oversette Microsoft til Lillemyk og Firewire til Brannledning. Ja, det er helt dustete å oversette slike uttrykk. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 (endret) Det er selvfølgelig mange dårlige oversettelser, over "hjelp vi skal oversette film"-lesten. Men jeg for min del ser helst at vi unngår denne sjargongen: "Jeg hadde problemer med å se socketen, siden chassisen var i veien, så forsøkte jeg å boote og reloade, men alle tingene som var bundlet med gamepaden gikk i hodet på meg, det ble et slags this is crazy-opplegg." Men vi skal jo heller ikke glemme at dette er hardware.no... Endret 9. september 2004 av bureaucrator Lenke til kommentar
Ayanez Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 hva skal man egentlig med fingeravtrykk leser? Lenke til kommentar
fblpr Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Å kalle Bluetooth teknologien for Blåtann blir for meg det samme som å oversette Microsoft til Lillemyk og Firewire til Brannledning. Vel i dette tilfellet er det vel Bluetooth teknologien som har "oversatt" navnet i utgangspunktet... Bluetooth stammer fra en Dansk konge "Harald Blåtann(940-ca. 985)". Hadde jo vært tøft hvis de ikke hadde oversatt navnet i utgangspunktet. Alle steder utenfor skandinavia så ville det hett BLATANN..... Lenke til kommentar
Thel Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Vel i dette tilfellet er det vel Bluetooth teknologien som har "oversatt" navnet i utgangspunktet... Bluetooth stammer fra en Dansk konge "Harald Blåtann(940-ca. 985)".Hadde jo vært tøft hvis de ikke hadde oversatt navnet i utgangspunktet. Alle steder utenfor skandinavia så ville det hett BLATANN..... Hmm, det viste jeg ikke, takk for info:) Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 It's all a conspiracy I tell ya! First they want to dominate the OS market... and now they want our fingerprints? What's next? Our names and adresses? Soon Microsoft will have World Domination!!! But... I'm sticking to Gentoo Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Falconer = Dominar Rigel The 16th? Lenke til kommentar
Thel Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 It's all a conspiracy I tell ya! First they want to dominate the OS market... and now they want our fingerprints? What's next? Our names and adresses? Soon Microsoft will have World Domination!!! But... I'm sticking to Gentoo Litt smålig paranoid? Eller er det bare jeg som er naiv.. hehe;) H.kon Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 It's all a conspiracy I tell ya! First they want to dominate the OS market... and now they want our fingerprints? What's next? Our names and adresses? Soon Microsoft will have World Domination!!! But... I'm sticking to Gentoo Litt smålig paranoid? Eller er det bare jeg som er naiv.. hehe;) H.kon Det var mer en spøk. Men kan jo hende Lenke til kommentar
Falconer Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Falconer = Dominar Rigel The 16th? Hehe, herlig å se at andre og kjenner sine kvalitets Sci-Fi serier Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Falconer = Dominar Rigel The 16th? Hehe, herlig å se at andre og kjenner sine kvalitets Sci-Fi serier Of Course. Are you Surbation or Human? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Å kalle Bluetooth teknologien for Blåtann blir for meg det samme som å oversette Microsoft til Lillemyk og Firewire til Brannledning. :lol::lol: Lenke til kommentar
Musty Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Alle steder utenfor skandinavia så ville det hett BLATANN..... fikk meg til å tenke på BlåKläder reklamen på mtv.. -Blaklader! -no, BlÅklÄder!!! -thats what I said, Blaklader.. Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 hva skal man egentlig med fingeravtrykk leser? Jeg har i hvertfall veldig mange forskjellige passord rundt omkring på forskjellige forum og sider. Da er det greit å legger fingern på tastaturet så logger den inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå