Gå til innhold

Hvordan best mulig behandle fargestikk?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne funnet en rask og effektiv måte å behandle fargestikk med i Photoshop. Selv bruker jeg nå justering av kurver, men mener at det skal være en mer effektiv metode. Dette gjelder spesielt fargestikk på innebilder, hvor det fort blir litt grønnskjær på grunn av kunstige lyskilder.

Og er det noen som vet hvordan man kan lage snarveier (actions) til slik behandling, så tar jeg i mot rådene med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ofte fått greit resultat med Auto levels, men Auto colors synes jeg ofte gjør ting verre enn det var i utgangspunktet. Derfor har jeg også vanligvis brukt Curves og/eller Color balance. Hvis du stiller levels individuelt for R, G og B kan du også påvirke fargestikket.

Noen rask og effektiv måte har jeg forsåvidt ikke funnet selv ennå. Det raskeste er antakelig å velge riktig hvitbalanse før du tar bildet.. :)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Dersom du ønsker en Plug-in som håndterer dette enkelt og hurtig, kan jeg anbefale iCorrect Editlab Pro 4.5. Mer info finner du her: http://www.picto.com/editlab/default.htm

Dråpeverktøyet i RAW formatet evt. dråpeverktøyet i Levels (sort/hvitt) fungerer jo også bra, men finner det noen ganger vanskelig å avgjøre hva som egentlig er et rent hvitt / sort punkt i bildene...

Gråkort er jo også en måte å gjøre det på (ref. ovennevnte innlegg) evt. etablere ICC profiler for kamera/PC....

Mange måter å løse dette på, men valgte selv en løsning som hurtig hjelper meg med bl.a. dette slik at jeg slipper å sitte "hele dagen" foran PC-en. :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...