Gå til innhold

Konflikt mellom SATA-port og IDE-primær port

julius11

Anbefalte innlegg

Har forstått det sånn at det er mange som sliter med S-ATA konflikter.

(Har selv revet meg i håret i frustrasjon endel ganger).

Har slitt med at BIOS ikke oppdager IDE-disken (P-ATA) når jeg kjører S-ATA disken som primær/aktiv disk (fungerer helt fint når jeg kjører S-ATA som singel drive). Har prøvd å forandre boot sekvensen i BIOS. Har prøvd å flash'e BIOS.

Men når jeg prøvde å kople IDE-disken på sekundær IDE-port (porten DVD-ROM og CD-brenneren vanligvis er på) så ble IDE-disken oppdaget med engang.

Men når jeg prøvde å sette i DVD-ROM'en sammen med IDE-disken på sekundær IDE-port så forsvant IDE-disken igjen!!?

Har prøvd å forandre innstillingene under "OnChip IDE...."

Det er tydligvis en konflikt mellom S-ATA porten og IDE portene.

Kan det være at S-ATA porten overstyrer IDE portene??

Er det noen som har Svar/funnet en løsning på dette??

Tar imot alle forslag med stor TAKK :thumbup:

PC-oppsett:

Abit IS7-E (2 integrerte S-ATA porter)

Pentium 4, 2,4GH

512RAM

Seagate Barr. 200GB (S-ATA)

Maxtor Diamondmax plus 9, 120GB (IDE)

DVD-ROM - CD-brenner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en P4c800 Delux (875P) hovedkort med en s-ata disk koblet til

Intel sin s-ata connector på hovedkortet.Videre en PATA disk koblet til

primær IDE og 2 stk DVD brenner/spiller koblet sammen på sekundær IDE

Fungerer utmerket.Intel INF drivere må jo selvfølgelig lastet inn i win xp.

Lenke til kommentar

Først og fremst, hva er det du ønsker? har du OS osv på S-ata disken og ønsker at maskinen skal boote fra denne?

I såfall må du sette Hard disk boot priority til "S-ata" eller det mest passende valget herunder. Deretter setter du First Boot device til "hard disk".

Hvis du absolutt vil ha IDE-disken på primary kanal for seg selv, vet jeg ikke sikkert hvorfor den da ikke blir oppdaget. Er du HELT sikker på at jumperinnstillingene er korrekte? Noen disker har kun master eller slave, mens andre har en single-innstilling i tillegg for når disken er helt alene på kanalen. Sjekk dette.

Hvis dette ikke medfører suksess, prøv å sleng disken på secondary channel sammen med CD-ROM/DVD-ROM-stasjonen din. Da må du påse at jumperinnstillingene på Disken og cd-rom-en er i samsvar. F.eks: Den ene kan ikke stå på "Cable select" mens den andre står på "master". Da kan det bli krøll.

Sjekker du over disse tingene, burde ting klarne seg opp!

Lenke til kommentar
Først og fremst, hva er det du ønsker? har du OS osv på S-ata disken og ønsker at maskinen skal boote fra denne?

I såfall må du sette Hard disk boot priority til "S-ata" eller det mest passende valget herunder. Deretter setter du First Boot device til "hard disk".

Hvis du absolutt vil ha IDE-disken på primary kanal for seg selv, vet jeg ikke sikkert hvorfor den da ikke blir oppdaget. Er du HELT sikker på at jumperinnstillingene er korrekte? Noen disker har kun master eller slave, mens andre har en single-innstilling i tillegg for når disken er helt alene på kanalen. Sjekk dette.

Hvis dette ikke medfører suksess, prøv å sleng disken på secondary channel sammen med CD-ROM/DVD-ROM-stasjonen din. Da må du påse at jumperinnstillingene på Disken og cd-rom-en er i samsvar. F.eks: Den ene kan ikke stå på "Cable select" mens den andre står på "master". Da kan det bli krøll.

Sjekker du over disse tingene, burde ting klarne seg opp!

Jeg vil bruke S-ATA disken som primær/aktiv/oppstarts-disk og IDE-disken som slave.

Men det virker som om S-ATA porten overstyrer den primære IDE-porten.

BIOS finner ikke IDE-disken når jeg kjører OS fra S-ATA disken.

MEN, når jeg kjører IDE-disken på den sekundære IDE-porten (den som vanligvis brukes til DVD-ROM/CD-brenner osv.) så finner BIOS IDE-disken (kjører fortsatt oppstart fra S-ATA disken).

Men hvis jeg skal kjøre det oppsettet så mister jeg jo muligheten til å bruke enten DVD-ROM'en eller CD-brenneren min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...