Gå til innhold

Northwood vs. Prescott

superreven

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå kjøpe hovedkortet Asus P4C800 Deluxe.

Det jeg lurer på nå er om jeg skal kjøpe Prescott eller Northwood CPU? Hadde i utgangspunktet tenkt på en Intel Pentium 4 3.0E GHz (Prescott) (1600,-) i motsetning til en Intel Pentium 4 3.0 GHz 800 FSB (2050,-)...

Men etter å ha lest motstridende omtaler om begge to så er jeg svært usikker hvilken jeg bør velge..

Har ikke tenkt å overklokke CPUen og bruker PCen mest til spilling,musikk & video.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske stor enighet på iallefall overclockers.com, og eg trur anandtech/toms hardware, om at prescott har implementert løsninger som på dagens hastighet (<3.6GHz) går meir på bekostning av enn bidrar til ytelse.

Altså-> Om du skal oppgradere CPU på ditt s478 hovedkort, kjøper du northwood eller Extreme edition. Prescott på s478 er ikkje å foretrekke.

Det er iallefall det eg skal gjere.

Lenke til kommentar

Javel, står nå mellom HKene:

P4C800-E Deluxe

Abit IC7-MAX3

eller å kjøre forslaget til DragonXP om å bytte plattform til Socket 775 å dermed velge Hket: Asus P5GD2 Premium

Vil egentlig ha det som er best til spilling... ellers bruker jeg pcen til å høre musikk og video. Penger er selfølgelig ett tema, men kan bruke en del for å få det beste alternativet.

Ser bl.a. at bundelen til abit kortet er meget spennende og inneholdet bl.a. runde IDE kabler som jeg veldig gjerne vil ha!

Takk for all tilbakemelding til nå!

Lenke til kommentar
Ellers er jeg storfornøyd, spessiellt siden det har 6 s-ata kontakter (som jeg trenger sårt

hva er dealen med disse S-ATA kontaktene? er det bare slike nye HDer å sånt som kan kobles til disse eller hur? Jeg har Hder med slike IDE kontakter skulle jeg tro... å cd-brenner,dvd-brenner å slikt bruker vel også IDE kontakter...

Lenke til kommentar

Jeg merket stor forbedring i ytelsen når jeg byttet fra northwood 2.8 til Prescott 3.0.

Mye større enn bare de 200MHz'ene skulle tilsi. Så det er nok doblingen av cache fra 512 til 1024KB som viser seg...

Temperaturen er ikke noe høyere på den nye heller!

Det er nå min erfaring iallefall. :yes:

Lenke til kommentar
Jeg merket stor forbedring i ytelsen når jeg byttet fra northwood 2.8 til Prescott 3.0.

Mye større enn bare de 200MHz'ene skulle tilsi. Så det er nok doblingen av cache fra 512 til 1024KB som viser seg...

Det er nå min erfaring iallefall. :yes:

Uten noen andre endringer i systemet eller re-installasjon av OS? Hvilke programmer merker du at det går vesentlig raskere i? Hva med støynivået? Bruker du boxed kjøleren som fulgte med Prescott?

Lenke til kommentar

vel.. det finnes masse flere problemer med en prescott enn med northwood, du kommer til å merke at spill henger seg opp og andre sikkelig irritende ting. i tillegg så skal du regne med 5-10 grader varmere, og den ekstra cachen ekke til mye hjelp!

edit: kjøper du på et riktig sted så er prisen på begge identisk.

Endret av Valent
Lenke til kommentar
vel.. det finnes masse flere problemer med en prescott enn med northwood, du kommer til å merke at spill henger seg opp og andre sikkelig irritende ting. i tillegg så skal du regne med 5-10 grader varmere, og den ekstra cachen ekke til mye hjelp!

:yes:

Lenke til kommentar

Det er nå min erfaring iallefall.  :yes:

Uten noen andre endringer i systemet eller re-installasjon av OS? Hvilke programmer merker du at det går vesentlig raskere i? Hva med støynivået? Bruker du boxed kjøleren som fulgte med Prescott?

Ingen re-install. Ingen endringer i systemet. Brukte benchmark-test og fikk ca. 23% økning i ytelsen. Støynivået er det samme, da jeg bruker samme viften.

Lenke til kommentar

Hvilke problemer og "andre skikkelig irriterende ting" sikter du til? Vær litt mer spesifikk!

Hvorfor er ikke cache på 1024 MB bedre enn 512?

AMD har jo i flere år reklamert med at deres prosessorer yter høyere enn Intel ved samme klokkefrekvens, p.g.a. mer cache!

Hvis ikke størrelsen på cachen har noe å si så kunne jo Intel og AMD spare mye penger på å kutte den ut. Den er nemlig dyr!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...