Gå til innhold

hva slags lim for å lime plexi vannblokk?


Anbefalte innlegg

Driver å lager en vannblokk som består av:

 

Bunn: 1mm Kobber plate

Vannkammer: 4mm plexi (uthult i midten)

Topplokk: 8mm plexi

 

Er litt usikker på om det holder å lime eller om jeg skal bruke 4x10mm skruer som skrus inn fra bunnen (gjenge opp i plexi).

 

Hva slags lim fester best til kun liming?

 

evt. hva er best som "sealer" hvis jeg skal bruke skruer?

 

NB! poenget er at lim/sealer blir mest mulig usynlig for å opprettholde en pen finish.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er forresten skisse på blokkene (cpu, GPU og NB)

 

vannblokker3_400.gif

Klikk på bildet for større versjon

 

Blokkene er inspirert av TDX, men for å kunne festes på Socket A med vanlig festebøyle istedet for bolter, så er niplene flyttet ut til siden. Vannet passerer gjennom kjøleribbene istedet for å spyles rett på. Volumet ved gjennomstrømning over ribbene er omtrent identisk med volumet i niplene (Ø8mm ID) for å få lik flow gjennom hele blokka.

 

Har ikke satt meg som mål å lage verdens beste performance blokker, men blokker som er enkle og raske å lage.

Lenke til kommentar

Om du ikke vil bruke skruer kan du bruke super epoxy i stedet for silikon. Men skruer er det tryggeste. Jeg limte min forrige blokk med epoxy, og det funket fint.

 

Skrue: Neste blokk skal skrus sammen, og jeg vil ikke bruke gjengeutstyr. Skruene skal altså gå gjennom hele blokka. Jeg leste i tdx-klon-guiden din, og der stod det at du anbefalte kun fire skruer når de går gjennom hele blokka.

 

1.Hvorfor det?

 

2.Noen spesielle mataller som bør unngås ang skruevalg?

Lenke til kommentar

Fikk en ide som forenkler "blokk produksjonen"

 

som du ser av skissene så består blokkene av en kobberplate og to plexiplater.

 

Ideen er å skifte ut den midterste plexi platen (vannkammeret) med en 5mm tykk gummisparkel som skjæres til med kniv. Da vil jo denne fungere som pakning mellom kobberplate og plexitopp. NB krever gjennomgående bolter.

 

Skal teste dette i helgen, så får vi se om det holder tett :-)

Lenke til kommentar
Fikk en ide som forenkler "blokk produksjonen"

 

som du ser av skissene så består blokkene av en kobberplate og to plexiplater.

 

Ideen er å skifte ut den midterste plexi platen (vannkammeret) med en 5mm tykk gummisparkel som skjæres til med kniv. Da vil jo denne fungere som pakning mellom kobberplate og plexitopp. NB krever gjennomgående bolter.

 

Skal teste dette i helgen, så får vi se om det holder tett :-)

Det kan funke, men da bør nok kobberplata være en del tykkere enn 1,5mm. Om det er en slik tykkelse du har tenkt å bruke da?

Årsaken er ganske enkel å forklare; En tynn kobberplate vil fort "gi" seg når du drar til skruene. Gummien er jo ganske myk og føyelig, og dermed vi kobbeplata lett bli deformert. Dette kan i verste fall gå utover loddinga, og dermed risikerer du lekkasje.

Lenke til kommentar
Om du ikke vil bruke skruer kan du bruke super epoxy i stedet for silikon. Men skruer er det tryggeste. Jeg limte min forrige blokk med epoxy, og det funket fint.

 

Skrue: Neste blokk skal skrus sammen, og jeg vil ikke bruke gjengeutstyr. Skruene skal altså gå gjennom hele blokka. Jeg leste i tdx-klon-guiden din, og der stod det at du anbefalte kun fire skruer når de går gjennom hele blokka.

 

1.Hvorfor det?

 

2.Noen spesielle mataller som bør unngås ang skruevalg?

Hm. Når jeg leser det der i etterkant, må jeg medgi at jeg sjøl ikke helt skjønner hvorfor jeg skrev akkurat det der med de fire skruene.

Det er jo rett ogslett bare egnet til å skape forvirring.

Antallet skruer kan / bør jo ikke reduseres om man i stedet bruker gjennomgående skruer! Så jeg vil foreslå at du beholder både antall og skruemønster, også når du bruker gjennomgående skruer.

Lenke til kommentar
Fikk en ide som forenkler "blokk produksjonen"

 

som du ser av skissene så består blokkene av en kobberplate og to plexiplater.

 

Ideen er å skifte ut den midterste plexi platen (vannkammeret) med en 5mm tykk gummisparkel som skjæres til med kniv. Da vil jo denne fungere som pakning mellom kobberplate og plexitopp. NB krever gjennomgående bolter.

 

Skal teste dette i helgen, så får vi se om det holder tett :-)

Det kan funke, men da bør nok kobberplata være en del tykkere enn 1,5mm. Om det er en slik tykkelse du har tenkt å bruke da?

Årsaken er ganske enkel å forklare; En tynn kobberplate vil fort "gi" seg når du drar til skruene. Gummien er jo ganske myk og føyelig, og dermed vi kobbeplata lett bli deformert. Dette kan i verste fall gå utover loddinga, og dermed risikerer du lekkasje.

Du har helt rett i dette, plata bøyer seg pga av at gummien er myk, må nok ha minst 3-4 mm tykk bunnplate og minst 6 gjennomgående bolter for å få det tett.

 

Nå klarte jeg pokker meg å sprekke den opprinnelige plexi mellomplate når jeg skulle borre ut "kammeret", så da er jeg tilbake til scratch :cry:

 

Men den som gir seg oppnår intet, så jeg får kutte til en nye plexi deler i morgen, men da blir det plexi + silikon + skruer. Vurderer også sterkt å gå tilbake til det opprinnelige TDX designet.

 

Det største problemet med gjennomgående festebolter er å borre rett når jeg ikke har benke-bor-maskin. kan evt øke hulldiameter til 6mm for å kompansere for skjeve hull, men det ikke en optimal løsning. Noen som har lure tips?

Lenke til kommentar

Huffda, leit å høre!

Men godt å se at du har den rette innstillinga da! :thumbup:

"Den som gir seg er en dritt" er det visst noe som heter...

 

Ang. boring: Om du klarer å bore igjennom alle delene i en "smekk", så ville jo det vært det beste. Har du en skruestikke, eller en tvinge for å spenne fast delene til et passende underlag før du borer, så bør du kunne klare deg med å bore hull tilsvarende skruediameteren.

Om du allikevel går opp i en større hulldimensjon, så prøv å få det slik til at du har to-tre mm tetningsflate mellom hull og vannkammer. Lykke til!

Lenke til kommentar

Har bestillt kobber chipsinks på 20x8x3 mm som skal brukes for å loddes på bunnplata , men i utolmodigheten over å vente så fikk jeg en ny ide.

 

Hva med å forlenge inngangsnippelen (kobber-rør) helt ned til bunnplata og lodde den fast, skjærer noen spor i enden av røret som fungerer som en slags dyse, da blir det jo kjøling i hele inngangsnippelen i tillegg til bunnplata.

 

Skal skissere litt hva jeg mener...

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...