brsseb Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Heisan Sitter og spiller Thief 3, og siden spillet er nokså mørkt med masse skygger, slo jeg av lyset i rommet for å få bedre syn (uten å måtte skru opp gammaen). Kom over noe veldig merkelig og eneste jeg kan si er at min gode gamle Sony Multscan 420GS 19" CRT (!!) ghoster noe forderdelig i det spillet (kanskje andre spill også..?). Stirrer man på en lampe i et mørkt rom og beveger musen raskt, henger lampen igjen i ca ..3-.5 sekund etterpå, mens det lager en lang stripe av lykter. Er ikke bare skarpe lys, men alt som er synlig i spillet. Er andre gang jeg spiller Thief (rundet det en gang før), men første gang jeg har skrudd på mer detaljer og forsøkt å spille i et helt mørkt rom (noe som tydeligvis avdekker ghostingeffekten bedre). Sitter og lurer på om CRTen min tar kvelden, eller om det kanskje er noen drivere som ikke er stilt inn rett. Hvis dette har pågått lenge, kan det kanskje forklare hvorfor en god del FPS-spill den siste tiden har gitt meg litt hodepine etter kort tids spilling...?.. Noen som vet noe programmer/tips for å teste CRTskjermen for slik ghosting? Den er nok noen år (kjøpte den av et firma som skiftet ut sine skjermer til LCD).. Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Har du prøvd noen andre spill for å se om problemet oppstår da? Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 (endret) Når det ikke finnes annen belysning i rommet er det lettere å se at nylig avslåtte pixler ikke blir 100% svarte med en gang. Dette er vel naturlig, og sikkert likt for alle crt-skjermer. Om skjermen ikke holdt på lyset en stund, så ville du jo bare sett ett enkelt punkt som beveget seg linje for linje nedover skjermen. For meg funker det bra å skru opp brightness litt. Du blir blendet av alt lyset, og legger ikke merke til at resten av skjermen ikke er køl svart. Endret 8. september 2004 av Frank2004 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Du har nettopp oppdaget fosfor persistence (vedvarenhet på norsk). http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=...hor+persistence Dette kan være forskjellig fra modell til modell. F.eks skjermer som skal fungere bra med interlace trenger lenger persistence. Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Er det skjermen sin feil? I et mørkt rom så vil jo skarpe lys "henge igjen" på øyet? Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 9. september 2004 Forfatter Del Skrevet 9. september 2004 Skal teste ut litt forskjellige gammanivåer, og andre spill. Vet at selv CRTmonitorer har litt "ghosting", men syns at det var skikkelig gale da jeg spilte i går. Bruker 85Hz i normalt windows i 1280x960, og aldri mindre enn 70Hz i enkelte spill (skjermen klarer maks 70hz i 1600x1200). Vet ikke hvilken Hz Thief 3 kjører på (har ikke funnet det enda i options/INI-filene). Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Er ikke det meninga at spillet skal ghoste litt? Mener å huske en funksjon i options som heter "bloom", kan det ha med det å gjøre? (Eller hadde det med "ringer" rundt lyskilder å gjøre...? ) Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 9. september 2004 Forfatter Del Skrevet 9. september 2004 Er ikke det meninga at spillet skal ghoste litt? Mener å huske en funksjon i options som heter "bloom", kan det ha med det å gjøre?(Eller hadde det med "ringer" rundt lyskilder å gjøre...? ) Har slått av Bloom og skrudd ned grafikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå