plex- Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Hei! Har lekt en del med mitt Nikon Coolpix 4300 kamera og synes det er gøy å drive med fotografering... vært en minihobby så langt og hadde tenkt å ta det opp til hobby nivå. Har i den anledning planer om å kjøpe meg litt ustyr, men trenger litt råd og tips fra dere som kan dette litt bedre enn meg. Utstyret jeg har satt meg som mål er kanskje litt overkill for en nybegynner som meg, men det får så være.... kan ikke være fornuftg til alle tider. Det jeg ser for meg: Canon Digital EOS 20D m/EF-S 18-55/3,5-5 - 14500,- (MPX) Sandisk 512MB Compact Flash Card - 650-850 kroner hos MPX Canon Batterigrep BG-E2 - 1425,- (MPX) Sandisk Kortleser Compact Flash USB2.0 - 214,- Lowepro Minitrekker AW - Sort - 1187,- = Litt over 18000 kroner. Når det kommer inn på linse/blitz området sliter jeg mer.. hva trenger jeg her i starten? Når jeg får meg kamera tenkte jeg å få med, meg noen fotokurs.. men er det noe dere anbefaler å anskaffe først som sist? Setter pris på all hjelp. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Jeg ville byttet ut CF-kortet og kortleseren med et Lexar 40x 1024MB kort. Da følger det faktisk også med en kortleser. Jeg ville også ha kjøpt alt annet enn kameraet fra www.bhphotovideo.com og spart noen tusenlapper. Og jeg ville bestilt 20D uten linse og heller bestilt en bedre linse sammen med alt det andre fra USA. Nå kan jeg ikke så mye om Canon-linser, så det får noen andre gi råd om.. Lenke til kommentar
rokkitan Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 (endret) Legg heller litt mer penger i optikk enn kamerahus; Hjelper ikke med godt kamera når man plasserer dårlig optikk på. 18-55'en er dog så billig at man kan hive den (langt inn i et skap) og kjøpe noe annet etter noen måneder/ett år. 18-70'en som følger med Nikon D70 er bra. Tilsvarende fra Canon blir da 17-85'en, og da havner man vel på ca 18000,- for hus+objektiv i Norge. Alternativt kan man gå for Canon sin 28-105/3.5-4.5 til ca 3000,- eller 24-85 som er litt dyrere, men da ofrer man all/det meste av vidvinkel til fordel for mere tele. Et alternativ er da senere å kjøpe en 10-22 til ca 7000,- og få alt fra moderat vidvinkel til ganske ekstrem vidvinkel. D20 er per i dag det huset som gir absolutt best ytelse til en overkommelig pris. Jeg sys dog D70 m/18-70'en til ca 12 000,- gir mest for pengene. Personlig syns jeg at 300D er for treig og har for mange begrensinger i forhold til D70 til at jeg vil anbefale den, men det er også viktig at man liker å holde og betjene huset; Så stikk i en butikk og prøv de forskjellige husene og objektivene og finn ut hva som passer deg. Nå kommer snart også Pentax og Olympus med billige dSLR som kan være verd å titte på. Det vil heller ikke forundre meg om Canon oppgraderer 300D'en i februar 2005, men det er vanskelig å spå/gjette. Edit: Se også en del av de andre diskusjonene her (og på f.eks foto.no og dpreview.com, samt andre foto-nettsteder) angående objektiver til 20D. Hvis det vet hva slags bilder du liker å ta er det en stor fordel ifht. hvilke objektiver du bør kjøpe. 17-85'en vil gi deg en del mer vidvinkel enn 4300 og litt mer tele. En ekstern blits kan gjøre underverker og koster ca. 2000-3500. Stativ kan også være aktuelt, avhengig av hva slags bilder du liker å ta, men IS (bildestabilisering) kan også berge et bilde i noen av de tilfellene. Endret 9. september 2004 av rokkitan Lenke til kommentar
plex- Skrevet 9. september 2004 Forfatter Del Skrevet 9. september 2004 Mye bra respons allerede... bare en liten sidekommentar. 18 000,- er ikke max å bruke, men det jeg har tenkt meg så nå. Hadde håpet å holde meg litt under 25 000,- i første runde.... får vell (forhåpentligvis) litt erfaringer etterhvert som jeg leker og lærer. Så er det noen gode/smarte anbefalinger av kjøp på linser/blitz? som dekker det jeg trenger i starten til en max 5-6k hadde det vært flott. Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Canon sin 28-70 har fått veldig god omtale i alle år (ble erstattet av 24-70), og kan kjøpes gunstig dersom du f.eks. følger med på bruktmarkedet. Har sett flere annonser for fine eksemplarer de siste månedene. Canon 17-40 og det nye objektivet 17-85 ligger også i samme prisklasse, og er antagelig gode "startpakker" som kan utvides etterhvert som du utvikler deg. Vil anbefale deg å starte med iallfall et objektiv som yter huset ditt rettferdighet... Følgende link for Canon eiere har bl.a. en del produktomtaler og kan gi deg nye linker som kanskje kan gi deg det/de svarene du søker: http://www.canonians.com/ Lykke til, og velkommen i klubben! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå