Gå til innhold

Forsjkellen på agp og pci?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AGP er en ting til, den git skjermkortet direkte tilgang til RAM på hovedkortet bl.a. Slik at når skjermkortet trenger å hente texturer fra RAM, slipper den å gå "omveien" til prosessoren, til North Bridge, så til RAM, noe PCI må.

 

Istedenfor går AGP direkte til North Bridge -> RAM, dermed ungår man å bruke CPU cycles på å hente teksturer fra RAM o.l

Lenke til kommentar

for å korrigere og informere, 4X AGP betyr at AGP porten er 4X raskere enn den originale AGP porten, 4X forholder seg på ingen måte til PCI.

AGP = Accelareted Graphics Port

altså den er kun beregnet for AGP.

De aller fleste nye skjermkort kommer i PCI, til og med GF4 - de er bare sjeldnere.

 

__________

Tresprit

alle gode ting er tre

Lenke til kommentar

Det var ikke minnebåndbredde jeg siktet til, men Mhz på porten.

Hva forskjellen mellom AGP og PCI er bryr ikke jeg meg om (ikke så mange andre eller).

De er hver til sitt bruk.

Ingen med AGP port kjøper seg PCI skjermkort hvis de ikke er ute etter et ekstra kort da.

 

_________

Tresprit

alle gode ting er tre

Lenke til kommentar

AGP er raskere ja, men om du får økt ytelse er en annen sak. Nyere skjermkort trenger den ekstra båndbredden som AGP tilbyr, men eldre kort og 2D kort, vil ikke vil få noe særlig økt ytelse. Feks. på et gammelt TNT kort, vil det nesten ikke være forskjell på AGP og PCI utgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...