LitePeiling Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Hva er forskjellen på AGP og PCI når det gjelder skjermkort. Kortet jeg har nå er plassert i PCI.bus. Kan jeg bare bruke PCI kort da? På Forhånd Takk Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Enkelt fortalt: AGP er raskere enn PCI Hvis du har AGP-port i maskinen din, kjøper du AGP-kort. Mange nye kort fins også bare til AGP pga. at PCI ville blitt flaskehals. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 AGP X4 vil si at AGPen er 4 ganger raskere enn PCIene dine. Har du ikke AGP er det på tide å bytte hovedkort. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 AGP er en ting til, den git skjermkortet direkte tilgang til RAM på hovedkortet bl.a. Slik at når skjermkortet trenger å hente texturer fra RAM, slipper den å gå "omveien" til prosessoren, til North Bridge, så til RAM, noe PCI må. Istedenfor går AGP direkte til North Bridge -> RAM, dermed ungår man å bruke CPU cycles på å hente teksturer fra RAM o.l Lenke til kommentar
LitePeiling Skrevet 8. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2002 Takker for alle svar! Lenke til kommentar
p4power Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Er ikke AGP 66mhz og PCI 33mhz ? Da blir vel 4 * AGP = 266mhz, og dermed 8 ganger raskere enn vanlig PCI. Eller har jeg bomma helt? Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Quote: Den 2002-05-08 15:14, p4power skrev:Er ikke AGP 66mhz og PCI 33mhz ? Da blir vel 4 * AGP = 266mhz, og dermed 8 ganger raskere enn vanlig PCI.Eller har jeg bomma helt? Neida, du traff du. Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 for å korrigere og informere, 4X AGP betyr at AGP porten er 4X raskere enn den originale AGP porten, 4X forholder seg på ingen måte til PCI. AGP = Accelareted Graphics Port altså den er kun beregnet for AGP. De aller fleste nye skjermkort kommer i PCI, til og med GF4 - de er bare sjeldnere. __________ Tresprit alle gode ting er tre Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Mulig at den bare har 66MHz, men APG i orginal form har ihvertfall 4x større bandbredde enn PCI. - AGP: 533MB/s - PCI: 133MB/s Husk: MHz er ikke alt :smile: Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Det var ikke minnebåndbredde jeg siktet til, men Mhz på porten. Hva forskjellen mellom AGP og PCI er bryr ikke jeg meg om (ikke så mange andre eller). De er hver til sitt bruk. Ingen med AGP port kjøper seg PCI skjermkort hvis de ikke er ute etter et ekstra kort da. _________ Tresprit alle gode ting er tre Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 dessuten er PCI kort DYRE! agp = billigere p.g.a. masseproduksjon in forhold :smile: Lenke til kommentar
p4power Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 AGP er raskere ja, men om du får økt ytelse er en annen sak. Nyere skjermkort trenger den ekstra båndbredden som AGP tilbyr, men eldre kort og 2D kort, vil ikke vil få noe særlig økt ytelse. Feks. på et gammelt TNT kort, vil det nesten ikke være forskjell på AGP og PCI utgaven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå