Gå til innhold

Lagringsløsninger for mye bilder

Anbefalte innlegg

Hoppla.

Skal handle inn litt utstyr for en søster (sounds familiar ;) ), og er litt i tvil her. Problemet er dette: Hun skal reise i Sør-Amerika i en måned, og skal ha seg kamera. Hun er ikke veldig lysten på å drasse med seg laptopen sin over, og dermed må man ha mye minne. Tenkte at en brikke på størrelsesorden 1GB kunne være tilstrekkelig for et fem MP-kamera, vurderer Ixus 500 eller Sony DCR-P100 som aktuelle kandidater.

Så begynte jeg å tenke, i stedet for å kjøpe et minnekort på 1GB som hun ikke får så mye bruk for siden, kunne det jo være et alternativ å heller kjøpe en iPod med media-reader, men dette alternativet blir ganske dyrt, en iPod til 2,9k pluss 900 for en media-reader blir litt vel dyrt sammenlignet med rimeligere minnekort, selv om to 512MB Memorystick-brikker kommer på 2,6k.

Derfor spør jeg dere, finnes det noe rimeligere alternativ som kan være aktuelle sammenlignet med å kjøpe stor minnebrikke, et alternativ er jo en harddiskboks, som kommer på ca 1800 og oppover med disk, men kunne vært interessant å vite om det finnes f.eks rimeligere MP3-spillere som kan støtte muligheter som dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er også et forslag. Jeg skal selv til Filippinene i 5 uker, og kommer nok til å gå for en slik løsning.

Vosonic 3310 er fin, men se på batterilevetiden på under 2 timer. Har hun virkelig bruk for en mp3-spiller med den batterikapasiteten?

Et enda rimeligere alternativ er en X-drive uten mp3-spiller:

https://prisguiden.no/produkt/14375

eventuelt:

https://prisguiden.no/produkt/14370

Samt en harddisk. Leste i en harddisktest at denne er bra:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17965

skulle visst være økonomisk på strømmen også.

Jeg vil også minne deg på å huske på at det er totalsummen med frakt og alt som teller. Frakt er dyrt! Komplett ser ut til å være et rimelig alternativ.

Når det gjelder digitalkamera er jo det helt avhengig av smaken. Men hvis hun har råd ville jeg gått for Canon G6 eller S70, tror jeg. Husk på at CF-kort er mye billigere enn andre typer, og dette vil gjøre G6/S70'en forholdsvis billigere.

Ang. lagringsløsning med skjerm, så blir dette dyrt. Da ville jeg heller lagt penger i kamera. Tror hun vil ha mer glede av det i det lange løp.

Her er en test av Vosonic X-DRIVE II VP-2060 utført av akamera.dk:

http://akamera.dk/art.php?artikkelid=5798

Det er vel billigere å brenne ut bildene, men da må man vel kjøpe flere minnekort (man bør vel da ha minst 2). Men husk at her har man både en flyttbar harddisk og en minnekortleser i samme pakken. Leste i testen at om man kobler X-driven til pc'en så kan man både se harddisken og minnekortet/-ene som separate stasjoner.

Endret av eirikn
Lenke til kommentar

Heisann...

Jeg bor selv i Soer-Amerika - Argentina og de aller fleste steder er det mulig aa overfoere bildene fra et digitalt kamera til en pc paa en hvilket som helst internett-café. De vil da kunne brenne bildene paa en cd for deg for en billig penge. I Argentina vil det koste deg mellom 8-10 kroner. Dette er nok det aller billigste maaten aa gjoere det paa. I alle fall hvis en blir frastjaalet bagasjen. Husk paa aa passe godt paa ryggsekker o.l. paa disse internett-caféene.

Hilsen

David

Lenke til kommentar

X-drive'n er et kupp. Er bare fornøyd med min. Kjøper man den "tom" og finner en svinbillig 10 GB-disk, har man en rimelig lagringsløsning på tur. Det er også riktig som det hevdes over, at både harddisk og kortleserbrønnene dukker opp som egne stasjoner. Man kan dermed også overføre bilder mellom forskjellige kort, hvis det skulle være aktuelt, og har da i tillegg en flyttbar harddisk for ordinære PC-filer. Senere kan man jo bare oppgradere den med større disk etter behov. Batteriet er også helt greit. Den skal gå i snaue 2 timer på en oppladning, men husk at en typisk overføring av et minnekort tar ca. 2 minutter, så det er uansett ikke lenge av gangen den er i bruk. Og få ladet den vil vel som regel være mulig på en tur.

Lenke til kommentar
Voilà! CD-brenner som brenner rett fra minnekort. Går på batteri, spiller DVD, MP3 m.m. Hva mer kan man ønske seg til reisebruk?

Burnaway

Bilde

er jo like stor som en laptop

Jepp, det var da voldsomme dimensjoner på den, så det ut til!

Da tror jeg kanskje en Apacer Disc Steno CP200 er litt smidigere. Har selv en slik, og kom akkurat hjem fra 1 mnd i Thailand der jeg brukte den flittig. Hadde ingen problemer med den. Dessuten er det veldig kjekt å kunne vise bildene rett på tv'en med den medfølgende fjernkontrollen.

Lenke til kommentar
Voilà! CD-brenner som brenner rett fra minnekort. Går på batteri, spiller DVD, MP3 m.m. Hva mer kan man ønske seg til reisebruk?

Burnaway

Bilde

Eh...hvilke laptoper snakker vi om da? Den må jo nødvendigvis ha plass til CD`en den skal brenne på... Her er målene:

Dimensions (L x W X H mm)

170 x 138 x 35 (without battery) / 208 x 138 x 35 (with battery)

Saken som Jungel mener er smidigere har følgende mål:

184 x 157 x 33 mm (ikke spesifisert om dette er med eller uten batteri)

Endret av Elling
Lenke til kommentar

Burnaway

Bilde

Eh...hvilke laptoper snakker vi om da? Den må jo nødvendigvis ha plass til CD`en den skal brenne på... Her er målene:

Dimensions (L x W X H mm)

170 x 138 x 35 (without battery) / 208 x 138 x 35 (with battery)

Saken som Jungel mener er smidigere har følgende mål:

184 x 157 x 33 mm (ikke spesifisert om dette er med eller uten batteri)

Vel, i så fall var det et usedvanlig dårlig bilde av produktet. Man skulle tro produsenten var interessert i at det skulle se bærbart ut... Uansett er brenning på cd, i mine øyne, en meget god lagringsløsning på reise, om man velger det ene alternativet eller det andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...