Gå til innhold

Bestille fra Alienware

maedox

Anbefalte innlegg

Det er heldigvis ikke toll lenger på datautstyr eller de flesta andre varer (stort sett bare på landbruksvarer og varer med "luksusskatt", som biler og parfyme?)

Er du sikker på at det ikke er 3% toll på datautstyr kjøpt utenfor EØS-området?

Nei, egentlig var jeg ikke sikker, så jeg gikk inn på tolltariffen og sjekket før jeg skrev det. Der står det at det ikke er toll fra noen land...

Tolltariffen finner du her

Søk etter varenummer 84.71.3000

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva med og bare ta en lang-weekend i England da. Det koster jo ikke all verden.. Så kjøper du den der sånn, legger igjen embalasje og putter laptopen i sekken når du skal hjem.. da slipper man jo norsk mva, og toll avgift.. :shrug:

Tja... ;)

Du må væåre der lenge nok til at du får testet den skikkelig da. Litt vanskelig å reklamere fra Norge hvis du ikke har originalemballasjen å returnere den i, antar jeg.

Så må du betale Engelsk VAT på 17.5%. Den kan du forsåvidt kreve tilbake igjen på flyplassen når du reiser, men jeg er usikker på om det engelske tollvesenet varsler det norske. Tror ikke det, men det ville jo være kjedelig...

Lenke til kommentar
Nei, egentlig var jeg ikke sikker, så jeg gikk inn på tolltariffen og sjekket før jeg skrev det. Der står det at det ikke er toll fra noen land...

Tolltariffen finner du her

Søk etter varenummer 84.71.3000

:thumbup:

PS: Jeg fant forøvrig ut at det fortsatt er toll på undertøy. 6,9% for damer, piker og småbarn. Vi gutta må ut med hele 13,7% :whistle:

Man kan forøvrig lure på hvordan de har kommet fram til de ulike satsene, sånn helt ned på desimalen...

Lenke til kommentar
hva med og bare ta en lang-weekend i England da. Det koster jo ikke all verden.. Så kjøper du den der sånn, legger igjen embalasje og putter laptopen i sekken når du skal hjem.. da slipper man jo norsk mva, og toll avgift.. :shrug:

Hvis du kjenner noen i england kan du få de til å hente den, og sende den som en vanlig pakke til deg. Da er det også gode muligheter for å slippe litt billigere unna... :roll:

Lenke til kommentar
Men hva med å kjøpe fra en seriøs selger på ebay og betale med paypal elns. Så sender han den hit som en vanlig pakke uten noe faktura.. slipper man momsen da?

Tollvesenet går ikke på den. For det først får du ikke sendt en pakke fra utlandet (post eller FedEx eller hva det måtte være) uten å fylle ut tollverdi. Når pakken kommer til Norge blir den tollbehandlet uansett, og inneholder den en PC og verdien er satt til null, får du et forklaringsproblem. Å få selger til å sende den som gave hjelper heller ikke, fordi grensen for momsfrie gaver fra utlandet er magre 500 kroner. Dersom verdien ikke er oppgitt, bruker de listepriser. Dette for å unngå problemet med dobbelt fakturering. (Mange folk kjøpte bruktbil i utlandet og fikk en fiktiv faktura på et lavere beløp til å gi tollvesenet.)

Og hvis selger er seriøs vil han ikke gjøre det uansett. Selgere som vil, er gjerne ikke så seriøse...

Husk også at alle overførsler til og fra utlandet rapporteres til Norges Bank. Med mindre de har en PayPal konto på en utenlandsk bank som du ikke sender penger til fra Norge, får de vite det.

teoretisk så kanskje.. men jeg har fått flere pakket tilsendt fra utlandet som ikke var deklarert noe verdi..og betalte ikke moms.. men en lap vekker kanksje litt mer oppmerksomhet da pakka er større...

Endret av 2mass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...