gthomass Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 lurer på å kjøpe et Raid Kontroler kort som støtter Raid 0 og 1 er det noen forslag. Gidder ikke å skifte ut HK da detter er rimelig nytt. Fungere et Raid Pci kort like bra som når det er innbygd i Hovedkortet ? Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Blir ikke det brems med pci bussen da? Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Det har jeg aldri hørt noe om. Den er jo koblet opp likt på southbridgen som en onboard kontroller. Skal du opp på bedre kontrollere så må man jo stort sett kjøpe en egen PCI RAID-kort. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Pci-bussen har mye større kapasitet enn hdkabelportene på hk, og vil ikke utgjøre noen brems. Tenk bare p scsi-kontrollere, de uverførev dobbelt så mye/fort som ide-kontrollere gjør. Har prøvd begge deler, både på hk, og med separat kontroller, og vil abs. annb. separat kontroller, Lenke til kommentar
gthomass Skrevet 8. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2002 hvordan er instalasjons prosedyren ? Må man formatere disk man har fra før ? og hvoordan fungere partisisjoneringen? Skal bruke 2X WD100GB Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Hei.Nei, du trenger ikke å formatere, du må la den disken du har os'et på stå på den vanlige ide-kontrolleren, sette inn kortet, starte opp, innst. driverne, slå av maskinen. Sett diskene på raid kontrolleren, og sett bios til å boote fra scsi, (ja, scsi, det er nemlig det kontrolleren blir oppfattat som), og start opp. Så må du gå inn i progr til kontrolleren for oppsettet. Dette varierer fra kontr. til kontr., så her må du lese en del i manualen. Jeg har bare erfaringer med Promise, og det er veldig enkelt. Tror de fleste produsenter har noe lignende. Lykke til!! Lenke til kommentar
gthomass Skrevet 8. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2002 TAKK FOR SVARET, ER GLAD HVIS JEG SLIPPER Å FORMATERE. HAR BESTILT DENNE CONTROLLEREN PR FASTTRAK 100-TX2 PCI IDE Raid 0/1/10 ATA100 Retail (PROMISE)HÅPER DEN ER OK. hVORDAN ER DET MED IRQ DELING OSV.? Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Det er den jeg har, den er fabelaktig. Har ikke noe prob med irq, kjører W2K, helt stabilt. Manualen til kortet er topp, helt enkelt å forstå. Så at du spurte om partisjonering. Jeg kjører raid 1, mirror, pga sikkerheten, og har to partisjoner på diskene, det går helt fint, ingen forskjell fra vanlig. [ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-05-08 11:35 ] Lenke til kommentar
gthomass Skrevet 8. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2002 Den 2002-05-08 11:31, slowcooler skrev: Det er den jeg har, den er fabelaktig. Har ikke noe prob med irq, kjører W2K, helt stabilt. Manualen til kortet er topp, helt enkelt å forstå. Så at du spurte om partisjonering. Jeg kjører raid 1, mirror, pga sikkerheten, og har to partisjoner på diskene, det går helt fint, ingen forskjell fra vanlig. Takk for hjelpen, blir moro å se hvordan det fungere :smile: Ha en fin dag. Lenke til kommentar
mehmeh Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 (endret) Endret 5. juni 2010 av mehmeh Lenke til kommentar
zemtex Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 HEi! Var på komplett å så litt på hva de har inne av kontrollere... Det meste aktuelle for mitt bruk lå mellom 600 og 1100 kr... Noen som har erfaringer å fortelle ang. HighPoint eller Adpatec raid kontrollere...? Har highpoint på hk mitt, men hadde vært kjekt å hatt det eksternt, da det blir enklere når en skal på jakt etter nytt hk.. MVH ZemteX Lenke til kommentar
gthomass Skrevet 8. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2002 Hvis man setter til Raid 0 (Striping) vil jo windows lese det som en disk, men hva hvis man lager fler partisjoner og man skal formatere feks C: vil man da miste data på eventuelt d og e oxo? Hvordan fungerer det hvis man må ta en fresh install av os't? Som dere skjønner er jeg en fersking når det gjelder raid :smile: Takker for all hjelp og tips om raid oppsett mm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå