Gå til innhold

Blir cpu svekket over tid med oc?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-05-07 22:43, tjuddi skrev:

Stemmer det at prossesoren kan bli gradvis svakere over tid med overklokking?

Jeg syntes jeg ser det hos min tbird også.

Jeg kjørte fjellstøtt med min athlon 1200 på 1400,

men nå klarer jeg ikke mer enn 1260.

Jeg har selvsagt gjort andre endringer med bios osv også, men tror ikke det skulle si noe.

En teori jeg har er at blyantstrekene jeg lagde for å låse opp cpu har blitt svake, og at dette kan være grunnen til ustabilitet, og derfor kan jeg bare kjøre på default hastighet, men jeg har ikke fått testet det.

Det er jo også litt søkt.

En annen mulighet er at overflaten til kjernen har blitt skadet (ripet eller fliset av slik at den har mindre overflate). Da blir kjølingen dårligere, og OC'ingen dårligere.

Albe

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-07 22:43, tjuddi skrev:

Stemmer det at prossesoren kan bli gradvis svakere over tid med overklokking?

Nei. Den blir ikke svakere slik dere tenker. Men hvis dere klokker den for høyt og med for høy spenning kan noe som kalles "elektromigrasjon" (?) skje tror jeg. Da er den død.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-07 22:53, albe skrev:

En teori jeg har er at blyantstrekene jeg lagde for å låse opp cpu har blitt svake, og at dette kan være grunnen til ustabilitet, og derfor kan jeg bare kjøre på default hastighet, men jeg har ikke fått testet det.

Det er jo også litt søkt.

Jeg tror du treffer spikeren på hodet her. Det er helt normal at disse blyantstrekene gir seg med tiden. Jeg har opplevd det på flere prosessorer.

Det siste året har jeg bare brukt ledende blekk (slik som hører til varmetrådene i bakruten på bilden). Maskinen jeg skriver på nå har en prosessore som er tegnet med dette. Den har fungert 100% i over 1 år. Opprinnelig 1000MHz, men den har gått på hastigheter fra 1400 til 1580MHz kontinuerlig i over 1 år.

Byggeren

slapps.com

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-05-07 23:06 ]

Lenke til kommentar

Har aldri opplevd at en CPU har sluttet å virke fordi den har vært overklokket og/eller mye brukt. Tror dette er ganske uvanlig. Det eneste er hvis du svir prosessoren, men da merker du det fort...ikke over tid.

Og til deg som var bekymret for svake blyantstreker...hvis du ser godt etter på CPU'en din, ser du at du IKKE trenger å streke den. 1200+ Tbird har ikke multiplier sperre, og broene er allerede sammenkoblet. :razz:

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-05-08 01:21, pifler skrev:

Har aldri opplevd at en CPU har sluttet å virke fordi den har vært overklokket og/eller mye brukt. Tror dette er ganske uvanlig. Det eneste er hvis du svir prosessoren, men da merker du det fort...ikke over tid.

Og til deg som var bekymret for svake blyantstreker...hvis du ser godt etter på CPU'en din, ser du at du IKKE trenger å streke den. 1200+ Tbird har ikke multiplier sperre, og broene er allerede sammenkoblet. :razz:

det gjelder bare tbird1200 med 266mhz fsb. det må brukes blyant triks på tbird1200 med 200mhz fsb.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...