Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 adsl linjer i samme hus

Anbefalte innlegg

Holder nå på sette opp 2 ADSL linjer i et hus, den ene er for hybelutleieren og den andre er for meg og 2 til.

Så jeg lurer på om at det er mulig å koble 2 ADSL linjer inn på den samme veggkontakten.

Hvis ikke, hva må da gjøres?

Jeg har vært borti ADSL oppkoblinger før, men ikke med 2 linjer i samme hus.

Linjene er 2 stk 2024/256 Telenor Online.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og for å få sjekka det må man ta kontakt med Telenor?

Utleieren skal ta kontakt i morgen, han fikk ikke tilsendt noe brukernavn eller passord fra Telenor, virker nesten som om at de forventet at han skulle bytte ut det gamle utstyret han hadde.

Hvis det da er som du antyder, for lite trådpar som går inn i huset, vil da Telenor komme og trekke nye?

Lenke til kommentar

En 2x rj45 kontakt har egentlig 8 par, 4 par til hvert uttak.

Men det er som sagt kun 1 par som benyttes, ett til hvert "hull".

Edit: Du har nok den gamle 3 pol's kontakten, denne skal montøren som installerer bytte ut med en rj45 type.

Endret av s13
Lenke til kommentar

Sansynligvis er det nok en kabel med 2 par som kommer inn til huset. Er det slik vil utleier ha den ene linjen og du får den andre linjen.

Skulle det ikke vere flere par ledig må det som sakt tidligere trekkes ny kabel til huset. Dette medfører kansje lange kabel lengder og graving. Og jeg tviler på at telenor vil dekke disse mer kostnadene.

Du kan jo se etter selv hvilken kabel du har vist du vet hvor du finner inntaket til telefonen (sansynligvis i nærheten av sikkringsskapet). Har du egen telefon?

Edit: så først nå at du var leieboer :blush:

Endret av ?
Lenke til kommentar
Telenor sørger for trådpar inn i huset :)

Mulig med to adsl linjer i samme veggkontakt, men da en kontakt med separate utganger.

Så lenge det ikke er digitalt to-kanals utstyr på linjen så. Er det tilfelle, må det fjernes først og da mister man halvparten av trådparene.

Lenke til kommentar
du kan jo ta den ene linja som sdsl, mener de bruker andre kabelpar. (jeg har hvertfall hat sdsl og adsl i en vanlig leilighet uten noen problemer)

Stemmer det. Sdsl linjer er fullaksess, dvs at de ikke kan kombineres med feks telefon, alarm osv på samme linje. Man er da avhengig av og ha 2 linjer vist man skal ha feks telefon i tillegg. Og man kan jo da ha adsl på linjen med telefon.

Har selv koblet opp til sdsl denne uken. Mangler bare at montør tar en tur bort til sentralen og klargjør der så er jeg oppe på nett.

hmm, shdsl skulle det være ja

Endret av ?
Lenke til kommentar
Telenor sørger for trådpar inn i huset :)

Mulig med to adsl linjer i samme veggkontakt, men da en kontakt med separate utganger.

Så lenge det ikke er digitalt to-kanals utstyr på linjen så. Er det tilfelle, må det fjernes først og da mister man halvparten av trådparene.

Dig-2kanal sparer par ute i nettet, ikke inn til/inne hos kunde.

Løsningen er jo i verste tilfelle å bestille isdn først, det er dem pliktig å levere til enhver boenhet. Og deretter konvertere til adsl eller delt aksess.

Er det nok trådpar ute i nettet, men ikke inn til leiligheten, så må montøren strekke opp nytt! (Inkludert i prisen)..

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om at det er en vanlig 4 leder som går inn til det 3 polede støpslet som står på veggen, men jeg vil tro at det er det, dog ikke sikker.

Han har div annet utstyr også, som alarm og faks, isåfall så må det vel være en 8 leder som går i veggen.

Veggstøpsel kan jeg antageligvis montere selv, bare jeg får en layout over hvordan det skal monteres, det vil vel da bli et støpsel med 2 uttak vil jeg tro.

Utstyr får jeg låne på jobb.

SDSL er uaktuelt pga pris.

Er det nok trådpar ute i nettet, men ikke inn til leiligheten, så må montøren strekke opp nytt! (Inkludert i prisen)..

BRA, bortsett fra at jeg er montøren da :p, men han skal ta kontakt med Telenor i morgen, så vi får se....

Takker for inspill sålangt!

Lenke til kommentar
Stemmer det. Sdsl linjer er fullaksess, dvs at de ikke kan kombineres med feks telefon, alarm osv på samme linje.

Du tenker vel på SHDSL. det krever eget dedikert par. SDSL skal gå greit å kobinere med voice-PSTN...

Digital 2-kanal kjører 2 analoge PSTN-voice abonnement på ett par gjennom hele aksessnettet fra sentral til kunde.(Bruker forøvrig samme modulering som ISDN). Brukes både når man har smått med ledige par ute eller inn mot kunde.

Og for å få sjekka det må man ta kontakt med Telenor?

Ja. Dette er eneste muligheten for sikkert å få bekrefta om du har ledig kapasitet. Har du f.eks en 5-par inn til huset så hjelper det ikke bare å se ved inntaket om 2 av de er ledige. det hender man f.eks kjører en 10par kabel fra fordeler mot en gruppe på 5 eller fler hus og skjøter den over til f.eks 5-par i bakken. Da har hvert hus maks 2 par direkte til fordeler. Montør må se på saken for å kunne gi et sikkert svar...

Lenke til kommentar

Digital 2-kanal kjører 2 analoge PSTN-voice abonnement på ett par gjennom hele aksessnettet fra sentral til kunde.(Bruker forøvrig samme modulering som ISDN). Brukes både når man har smått med ledige par ute eller inn mot kunde.

Jo, men abonnentenheten skal ikke plasseres inne hos kunde (kun late montører som gjør det).

Stemmer at den bruker samme linjekode 2B1Q.

Lenke til kommentar
Jo, men abonnentenheten skal ikke plasseres inne hos kunde (kun late montører som gjør det).

Stemmer at den bruker samme linjekode 2B1Q.

det er jo vanlig praksis inne hos kunde med plombering. samme som eldre modeller "BF".

Det skal/bør være tilgjengelig for feilretting uten at kunden er hjemme, derfor skal den stå UTE!

Lenke til kommentar

Løsningen er jo i verste tilfelle å bestille isdn først, det er dem pliktig å levere til enhver boenhet. Og deretter konvertere til adsl eller delt aksess.

Tja, det spørs jo om nettet til telenor (frem til telefonsentralen) har kapasitet nok for DSL, og hvis det er fullt der så gir telenor nesten blaffen. Siden de ikke har leveringsplikt der.

Samme kan det være inn til huset (spesielt dersom det er blokk). Så kan det være kabelen inn i huset som er for dårlig, som gjør at telenor ikke kan levere dsl. Selvfølgelig kan de da fikse det for din regning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...