toss Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 (endret) vet at man kan skrive noe slikt som: <?php echo($tekst); ?> (!? eller..) men jeg lurer på hvordan man kan lagre en tekst som brukeren skriver i en tekstboks som en streng? takk for alle svar Endret 8. september 2004 av toss Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Det brukeren skriver i en tekstboks vil alltid sendes PHP som en streng. Hvis du bruker følgende kode: <form action="dennefilen.php" method="post"> <input type="text" name="tekst" /><input type="submit" value="Send!" /> </form> , kan følgende kode brukes til å hente ut innholdet av tekstfeltet "tekst"; $tekst = $_GET['tekst']; Du snakker om å lagre teksten? Da må du bruke enten mySQL eller flatfiler. Evt. sqlite, hvis du har PHP5. Lenke til kommentar
toss Skrevet 9. september 2004 Forfatter Del Skrevet 9. september 2004 takk for svar finnes det noen gode php guider for newbs? en på linje med html dog helst.. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 sindrem.com feks. Går kanskje litt fort fram, men du lærer det som "er å lære" Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 <form action="dennefilen.php" method="post">[code]$tekst = $_GET['tekst'];[/code] Bør du ikke bruke $_POST['...'], dersom du bruker method="post"?? Lenke til kommentar
toss Skrevet 10. september 2004 Forfatter Del Skrevet 10. september 2004 sindrem.com feks. Går kanskje litt fort fram, men du lærer det som "er å lære" var bra guide, det takker men er det noen som vet om flere? greit å ha en til hvis det er noe jeg ikke forstår på den siden.. Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 http://www.php.no Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 <form action="dennefilen.php" method="post">[code]$tekst = $_GET['tekst'];[/code] Bør du ikke bruke $_POST['...'], dersom du bruker method="post"?? Ooops... Selvfølgelig skal $_POST[] brukes istedenfor $_GET[]. Idet jeg postet innlegget, holdt jeg på med et annet script som hadde mengder av $_GET[]-kall, så det er ikke rart jeg rotet litt. Lenke til kommentar
toss Skrevet 11. september 2004 Forfatter Del Skrevet 11. september 2004 hva er forskjellen på get og post? Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 hva er forskjellen på get og post? Den viktigste forskjellen er at POST skjuler variablene for nettleseren. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 GET og POST er to forskjellige HTTP-protokoller. http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/forms/methods.html Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 GET og POST er to forskjellige HTTP-protokoller.http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/forms/methods.html HTTP er i seg selv en protokoll, så GET og POST er vel egentlig bare to forskjellige ting HTTP-protokollen lar deg gjøre. Det ligger vel egentlig i navnet; GET lar nettleseren hente/plukke en URL, men kan brukes av PHP til å få tak i spørrestrengen nettleseren sender. POST sender data til siden, som for eksempel i forms. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå