Gå til innhold

Fjerne tilgang til bad sectors på en disk?

Blib

Anbefalte innlegg

Har fått noen bad sectors på RAID-settet mitt og jeg ønsker å fjerne skrivetilgang til dem og også eventuelt kanskje få frem hvilke filer det er av dem jeg har som ligger på de dårlige sektorene. Eventuelt bare slette dem alle. Kan dette gjøres via noe diagnostic-tools kanskje? Noen som har testet dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fått noen bad sectors på RAID-settet mitt og jeg ønsker å fjerne skrivetilgang til dem og også eventuelt kanskje få frem hvilke filer det er av dem jeg har som ligger på de dårlige sektorene. Eventuelt bare slette dem alle. Kan dette gjøres via noe diagnostic-tools kanskje? Noen som har testet dette?

Gjør ikke scandisk dette om du velger å "fikse" skadede sektorer? Norton sin løsning gjør det i alle fall tror jeg...

Lenke til kommentar
Chkdisk gjør definitivt ingenting med diskene mine nei. Hvis jeg kjører chkdsk /f /r så bare stopper den opp. Hva heter Norton sin løsning da?

Stopper opp? hva mener du? Så vidt jeg kan se av "Hjelp" i windows er det parameteren /p /r som skal brukes. Det SKAL funke (se hjelp).

edit: selvsagt chkdsk i "hjelp", ikke scandisk

Er ikke sikker på norton, har den ikke på denne maskinen, men sjekk evt. websiden. Tror hele pakken med div. verktøy for windows heter "System Works"

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe /p i chkdsk.

chkdsk [volume:][[Path] FileName] [/f] [/v] [/r] [/x] [/i] [/c] [/l[:size]]

Det er 2 typer defekte sektorer; kluss i filsystemet eller fysisk defekt i platene. Chkdsk vil forsøke å fikse kluss i filsystemet, dessuten vil en format fjerne alle feil. Defekter i platene skal disken selv ta seg av, den holder selv orden på hvor disse er og bytter ut defekte sektorer med reserver.

Første stopp for å sjekke disker grundig er diagnostic program fra diskleverandøren, lastes ned fra respektive produsenter. Ultimate Boot CD inneholder også et bra utvalg av disse.

Det ultimate disk recovery programmet skal være SpinRite. Der finnes også mye informasjon. http://www.grc.com/spinrite.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...