Gå til innhold

Tyveri av datamaskin?

Anbefalte innlegg

Bare sånn for å oppsummere litt:

Du setter fra deg PC-en din i et kott i et hus du ikke bor i.

Maskinen kobles til nettverket, og deler ut opphavsrettsbeskyttet materiale.

Du benytter båndbredde og strøm du på ingen måte disponerer uten å betale for deg.

Eh- skulle bare mangle at du er sur på at eieren av nettverket og huset ikke synes dette er helt greit! Dette er da helt vanlig oppførsel, er det ikke? Selv hadde jeg ikke tenkt på å bry meg om det hvis jeg oppdaget en maskin på nettverket hjemme hos meg, plassert i et kott uten min viten.  :roll:  :!:  :hmm:

eg hadde heller ikkje bryd meg

Men så er ikke du administrator for ett stort og komplekst datanettverk heller da (med all sannsynlighet, og..sjekk smilies til han du quoter..sannsynligheten for at han er sarkastisk er utrolig høy :p) Hvis jeg så en PC som var "tjuvkobla" på nettet mitt ville jeg blitt utrolig forbanna...

For det første utgjør den en sikkerhetsrissiko.

For det andre, "mistanke om ulovlig aktivitet" kan fint begrunnes ved at de trodde den var koblet til for å gi en utenforstående tilgang til nettet...HACKING/Cracking...

da ville jeg konfiskert den og levert til politiet...

Hvis han dessuten ikke hadde noe der å gjøre har han heller ingen rettigheter i følge relglemanget...og det sa jo at ting som stod i boder uten skikkelig eiger markering kunne konfiskeres og kastes ....

du ble eid, rett og slett... takk GUD for halvveis kompetente nettverksadministratorer sier nå jeg...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De hadde jo pcen i en uke disse SOPP folka, før de leverte den til politiet straks de fikk en henvendelse fra meg.

Den pcen ble bare brukt til spilling, litt undervisning og noe webdesign, dette burde de ha forstått i løpet av en uke?

Uansett så er det uansvarlig å gå til politiet med den, i stedet for å konfrontere meg, eller gi meg noen form for advarsel.

Ihvertfall et annet svar enn:"Din pc er levert til politiet, vennligst henvend deg til de, vi har ingenting med saken å gjøre lenger".

barnslig?

I boden står det jo en herskare av ting, slik som koster, madrasser, dvd'er, vhs'er og misc spilleutstyr. Det står jo ikke et ord på de, så hvorfor tok de ikke det i samme slengen?

Bodene brukes uansett aktivt, madrasser inn\ut, og annet man lagrer der, det sier ingen noe om, så ikke si noe om dèt.

Ellers henvender jeg meg til din signatur og ignorerer den ^^

Lenke til kommentar
Jeg tror nok de fleste her ville reagert ganske negativt på å finne en pc tilkoblet DIN strøm og DITT nettverk uten å vite hvem som eier den eller hvorfor den står der. Jeg ville personlig reagert på samme måte som SOPP.

Den eneste tyven i dette tilfellet er og blir trådstarter.

Den hadde uansett kommet til å være koblet til både nettverk og strøm, siden min bror trengte den. ganske tåpelig at han plutselig ikke fikk tilgang til xboksen fra egen pc ^^ eneste uheldige var vel plasseringen, latmannsjobb.

Hvem som eiet den? vel, min bror lånte den, han leier hyblen, så jeg ser egentlig ikke problemet.

Problemene startet da SOPP valgte å gi blaffen i det å sende det videre til politiet, som er litt vanskeligere å hanskes med.

Jeg begynner å glemme hva som var på pcen jeg :hmm:

Endret av felzius
Lenke til kommentar

Jeg bare lurer, hvordan skulle SOPP-administrasjonen lukte at det var du som eide den PC'en? En som ikke engang er registrert i systemet deres? Skjønner ikke logikken i å plassere en PC inne på et switch-rom som man egentlig ikke har bruksrett til i det heletatt. Det har aldri vært og vil aldri bli administratorens problem å finne ut hvem en maskin som står totalt malplassert tilhører, har det i tillegg vært mye trafikk fra denne (joda, man kan faktisk slite med trafikk på det lokale nettverket også), så blir man bare desto mer irritert, og jeg har ingen problemer med å forstå at den ble overlevert til politiet.

Angående det at XBOX gjelder som den ene terminalen man får ha, syns jeg blir bare teit. Egentlig burde man ta tak og endre reglene på dette punktet.

Sett deg selv i SOPPs sted, det står en PC på et kott. De aner ikke hvem det er sin, men de vet den gjør veldig mye av ett eller annet. Siden det ikke er deres oppgave å verken finne ut hvem det er sin, eller hva den egentlig gjør, er det klart de fjerner den fra nettverket slik at i hvert fall ikke de blir beskyldt for noe. De bestemmer seg for å holde på PC'en, siden de regner med at eieren snart vil komme og spørre etter den. Når de så etter å ha hatt den i "varetekt" i en uke uten at noen henevndelser, leverer den til politiet. Dette finner jeg helt naturlig. De kan jo ikke sitte og holde på en PC som ikke er deres heller?

Skulle egentlig bli en fin post, men står på jobb og gidder ikke skrive så utrolig mye. Dette blir jo som å kjøre bilen sin inn i verkstedet på NAF og bli sjokkert når den blir henta av Falken.

I det minste kunne broren din ha spurt om den kunne få stå der, da hadde sikkert alt blitt så mye enklere.

Lenke til kommentar

Felzius : Du ror og du ror, men ta på deg ansvar for at du har gjort noe du ikke skullet ha gjort det gjør du ikke.

Siden du bitcher så fryktelig mye om akkurat dette får jeg en følelse av at du ikke helt hadde "lovlige" ting på dataen din, men du får jo sikkert en saftig Bot fra politiet pga brudd av opphavsrett eller enda værre.

Lykke til videre, tror du trenger det.

Lenke til kommentar

:!: L - O - L :cool:

Hvem er det som er en SOPP?

felzius: Denne gangen har du/broder'n din driti på draget! Du er praktisk talt rettsløs når du setter fra deg PC'n din på fellesareal, attpåtil "tjuvkobler" til SOPP's nettverk.

Jeg hadde nok gjort det samme om jeg var Admin på studentnettverket, ja! :yes:

Lenke til kommentar
Felzius : Du ror og du ror, men ta på deg ansvar for at du har gjort noe du ikke skullet ha gjort det gjør du ikke.

Siden du bitcher så fryktelig mye om akkurat dette får jeg en følelse av at du ikke helt hadde "lovlige" ting på dataen din, men du får jo sikkert en saftig Bot fra politiet pga brudd av opphavsrett eller enda værre.

Lykke til videre, tror du trenger det.

Vel, aldri sagt jeg hadde bare lovlige ting på datamaskinen min jeg ^^

Altså, jeg vet det er kjipt å lese gjennom hele tråder, gjør det ikke selv i mange tilfeller :-P

Vel, jeg har nok masse av ansvar, og det ville mange andre hatt og, men denne saken er jo litt spesiell, siden den var koblet til et nettverk +- som tilsvarer å koble den til det vanlige nettet. Men en snarvei ble tatt, dette er jeg derimot ikke ansvarlig for.

Jeg prøver jo å holde "bitchingen" til et så lavt nivå som mulig, men frustrasjon kan komme fram noen ganger, dette beklager jeg.

Jeg vil ta ansvar nok til å gå i retten for å få tak i min dyrebare pc, som nesten er verdt mere enn livet selv.

Vel, siden jeg startet tråden, har jeg egentlig bare svart på andres spørsmål for å kunne gi et så klart bilde av saken som mulig, men dette blir vanskelig om slike som deg (?) ikke leser gjennom hele :-P

Ellers, takk for lykken ^^ Jeg vet jeg trenger det, men først og fremst trenger jeg rettshjelp, for politiet ser ikke ut til å gjøre noe.

Lenke til kommentar

Vel, slik kunne de gått frem til å begynne med:

Oi, finne datamaskin, la oss finne ut hvem det er som eier denne!

La oss se gjennom reglene for bruk av hyblene etc.

Finne smutthul

Gi advarsel til eier av datamaskin

Forandre reglene slik at det står svart på hvitt at de fjerner datamaskiner som er koblet til deres nettverk.

Hadde jeg kunnet lese i reglene noe om dette, hadde jeg kunne handlet raskere, og kanskje unngått hele episoden.

Regler er til for å brytes sier noen, men jeg syns det er drøyt, står det ikke noe om det derimot, kan det gjøres?

Det var ingen trafikk på datamaskinen, så saken er slik: datamaskin koblet til nettverket mistenkelig måte, konfiskert, levert til politi.

Politi gjør ingen ting, dette ergrer meg noe. De sier ikke at jeg skal skaffe meg en advokat, de sier bare at pcen er konfiskert, og at pcen skal i retten for å avgjøre om den skal til politi, staten eller eier.

Lenke til kommentar

Har lest gjennom hele tråden og det er bra du står fram og sier at du tar ansvar.

Husk du får sannsynligvis tilbake pcen din, men hadde det ikke vært værre om den faktisk hadde blitt stjålet av en annen person med tilgang til boden?

Du har i det tilfellet ikke hatt noe spesielt å stille opp med da, utenom en generel mistanke noe politiet ikke følger opp.

Når det gjelder politiet så bør du gå til de og be om å få tilbake pcen, om de sier at de ikke kan levere den tilbake så må du spørre om på hvilket grunnlag de baserer seg på.

Spør om :

*Om det foreligger anmeldelse.

*Hvis det ikke ligger en formell anmeldelse om de har søkt eier om tillatelse om å få tilgang til pcen.

* Hva som trengs for å få utlevert pcen.

Lenke til kommentar
Uansett så er det uansvarlig å gå til politiet med den, i stedet for å konfrontere meg, eller gi meg noen form for advarsel.

Ihvertfall et annet svar enn:"Din pc er levert til politiet, vennligst henvend deg til de, vi har ingenting med saken å gjøre lenger".

Hvorfor gi deg advarsel eller konfrontere deg, når du ikke har nada å gjøre med SOPP. Broren, ja. Deg, nei.

Det var jo akkurat det, at jeg spurte etter datamaskinen, men dagen etter ble den levert til politiet - som er litt surt. De svarte ikke på spørsmålet om hvorfor de hadde tatt den.

Du har etter det jeg har forstått ingen ting på skolen og hybelkomplekset å gjøre. Hadde broderen din spurt etter pc'en så muligens saken hadde vært løst uten videretrøbbel med politet. Men når de får spørsmål ifra en ukjent person (for SOPP og skolen), så er det ikke rart at de reagerer slik de gjør.

Angående bror din, så kom du med noe interessanne opplysninger under:

At jeg ikke er student på Lillehammer ser jeg ikke noen grunn til å fortelle, da jeg har sagt jeg har vært på besøk hos min bror, som har gått på skolen året før.

Han er uansett kastet ut for tiden ^^ Siden han ikke har vært student på en stund.

Han er å ses på TV2 hjelper deg anngående Noroffs tåpelige skolering.

Hmm, har det en sammenheng? Og hadde han rett til å bo der når han ikke var student lengre, ref året før utsagnet? Var årsaken at du ikke kunne plassere sakene på rommet hans at han ikke lengre hadde tilgang til hybelen (ref tidligere utsagn at kottet var det eneste alternative plasseringen for pc'en enn gata). Men hvordan kan du da besøke han hver helg, ref posten din i går. Ting henger ikke sammen her....

Lenke til kommentar

Anmeldelse, ukjent? de sier pcen er konfiskert siden de fant noe ulovlig på den, det gjelder vel som anmeldelse?

Vel, de har ihvertfall ikke søkt meg om noe :-D

Pcen må gjennomgå en rettsak, jeg er redd han blir bitchen om han havner i kasjotten ^^

Håper dette svarer på spørsmålene dine!

- joa, ting henger sammen, 2 måneders oppsigelses rett, eller noe i den duren.

Les kontrakten ^^

Vel, de har ikke sjekket om han var student eller ikke da.

Uansett så var han leieboer.

Endret av felzius
Lenke til kommentar

Hehe, broren din hadde ikke lov til å bo der, du som ikke er leiboer engang, koblet en xbox rett i en switch på ett fellesareal (hvorfor bruker ikke SOPP switcheskap forresten?). Du har jo hørt det før, så du er sikkert lei, men jeg må si at jeg ikke akkurat synes veldig synd på deg eller broren din.

AtW

Lenke til kommentar
Hehe, broren din hadde ikke lov til å bo der, du som ikke er leiboer engang, koblet en xbox rett i en switch på ett fellesareal (hvorfor bruker ikke SOPP switcheskap forresten?). Du har jo hørt det før, så du er sikkert lei, men jeg må si at jeg ikke akkurat synes veldig synd på deg eller broren din.

Oyh! Jeg hadde ingenting med xboksen å gjøre :p

dessuten :

"Alle ting som er langtidslagret utenfor egen bolig/hybel/bod, skal merkes slik at det fremgår hvem som er eier. Umerkede ting vil kunne bli konfiskert av SOPP og kastet."

Dette er "utenfor", og langtidslagret. Ingen av disse gjelder meg.

http://www.sopp.no/bolig/reglement_internett_felles.html

I følge "brudd av sanksjoner", står det ingenting om å fjerne datamaskiner.

Det står derimot at de kutter forbindelsen, noe de gjorde, som er helt greit for meg, siden jeg ikke var i bruk av den likevel :p

Lenke til kommentar

Hehe, dette utartet seg igrunn til en ganske så morsom post, hvor trådstartet faktisk presterte å stikke huet lengre og lengre ned i sanda...

felzius, det du har sagt så langt henger ikke på grep - det du har sagt de siste 3 sidene i denne tråden er ikke konsistent med hva du sa de 3 første sidene...

Det er på tide du stikker finger'n i jorda og innser at det er du som har driti på draget, trødd i salaten, bæsja på leggen eller hvordan dere ville ha ordlagt dere.

Forøvrig trenger du ikke være redd for å bli bøtelagt angående brudd på opphavsrett, da dette lovverket ikke er helt oppdatert etter normer og regler ellers i verden, så det er bare å laste ned og kose seg med DVD-R'er, XBOX-spill og ymse annet...

Lenke til kommentar

"Alle ting som er langtidslagret utenfor egen bolig/hybel/bod, skal merkes slik at det fremgår hvem som er eier. Umerkede ting vil kunne bli konfiskert av SOPP og kastet."

Dette er "utenfor", og langtidslagret. Ingen av disse gjelder meg.

http://www.sopp.no/bolig/reglement_internett_felles.html

I følge "brudd av sanksjoner", står det ingenting om å fjerne datamaskiner.

Det står derimot at de kutter forbindelsen, noe de gjorde, som er helt greit for meg, siden jeg ikke var i bruk av den likevel :p

Ok, var PC'en din godt merket med navnet ditt?

Og reglementet gjelder ikke for deg. Ref quote ifra reglementet:

§1.1.1 Denne kontrakt gjelder for bruk av Studentsamskipnaden i Opplands (SOPPs) datanettverk fra Høgskolen i Lillehammer (HiL) og Høgskolen i Gjøvik (HiG) til leietakers terminal i studentboligen.

Du er ingen leietaker. Muligens bror din, men vedkjenner han seg ikke pc'en så er løpet kjørt for deg. Spesielt når du driver å henviser til reglementet. Og PC'en var heller ikke plasser i leietakers terminal i studentboligen, så uansett så gjelder ikke reglementet i denne saken.

Samt denne biten av saken:

§4.1 Datanettverkstilknytningen gjelder den som faktisk leier boligen og kan ikke lånes ut eller leies bort til andre.

Så din broder tabbet seg allerede ut når han lot deg låne et datapunkt i hybelen.

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar

Okidoki, nå ble jeg irritert.

Først å fremst, jeg vet hva som har blitt gjort galt, og trenger ikke flere svar på det framover.

Vennligst gi meg evt. spørsmål som gir dere bedre innsikt av saken, alt annet er tull.

Jeg trenger hjelp, ikke juling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...