Gå til innhold

Pixelfeil på laptop ved kjøp


Lunitari

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vedr pikselfeil, se denne linken http://barbara.no/art.php?artikkelid=3166&side=2

Dere har tapt denne saken stygt uansett om hva utfallet fra forbrukerrådet blir.

 

Uansett om det er dere eller kunden som har gjort noe galt i dette tilfellet så er det dere som bedrift som taper mye på denne saken her.

Kan ikke forstå at dere gidder å legge dere opp i en sånn fille sak som dette, spesielt når resommet deres som webshop virkelig står på spill.

 

Word of mouth har sinnsykt mye å si når det kommer til webshoper, og slike saker som dette gjør at dere får ett dårlig rykte.

 

Klart en kunde velger å handle hos webshopen som behandler skikkelig (les: Lar kunden bruke angrefristen sin)

Lenke til kommentar

Vær så snill og ikke bland ukorrekte utsagn eller usaklige innspill av typen "selvfølgelig er det angrerett når det er pikselfeil" i tråden, nå som den hadde holdt seg så bra over 5 sider.

 

Pcutstyr oppfatter det dit hen at maskinen har tapt seg betraktelig nok i verdi etter at den er pakket opp og OS er startet til at de kan bruke smutthullet som nevner dette i forbrukerkjøpsloven.

Det er hvorvidt de kan si at angrefristen er ugyldig når man har pakket opp og startet pc'en vi diskuterer, ikke hvorvidt angrefrist eller reklamasjonsrett "gjelder" ved pikselfeil eller ikke.

 

Det som overrasker meg ved utspillet deres, pcutstyr.no , er at det virker som om dere fremstiller det som om dere ikke vet hva dere skal gjøre fordi dere aldri har hatt en lignende sak før, noe jeg finner underlig ? Det må da dukke opp en god del angrefrister på komplette maskiner hos en forhandler av deres størrelse ?

 

Er det bare at dere er lei av slike angrefrister og bruker Lunitari sin sak som en prøvekanin i forbrukerrådet/forbrukertvistutvalget ?

Lenke til kommentar

først og fremst, dette er selvfølgelig et privatkjøp!

 

så til pcutstyr; dere vet hva forbukerrådet som behandler saken, og dere vet også at det allerede finnes en retningsgivende vedtak på en lignende sak, jeg refererer: " At klageren har tatt varen i bruk for å kunne prøve den ut, er ikke til hinder for utøvelse av angrerett, så lenge dette ikke har ført til påviselig slitasje på varen"

 

Saknr. hos Forbrukertvistutvalget er 2000/079, hvis dette er til hjelp for andre i min situasjon.

 

PCutstyr har heller ikke tatt kontakt med vår saksbehandler i forbrukerrådet for å snakke med henne. De vil i løpet av to-tre dager få en skriftlig henvendelse fra forbrukerrådet. Selv om de allerede vet hva denne inneholder... Venter spent på neste trekk nå, kommer ikke til å gi meg, tar denne helt ut om nødvendig.

 

Har dessuten vært i kontakt med forfatteren av reportasjen på barbara, han sier at angrefristen gjelder uansett om varen er testet eller ikke.... Hans reportasje omfatter reklamasjon ved pixelfeil, men min sak omhandler angrerettloven. To helt forskjellige ting.

Endret av Lunitari
Lenke til kommentar

Off-topic:

 

Jeg er selv ekstremt usikker på om artikkelen som var henvist til av PCUtstyr.no en gang stemmer. Dersom pikselfeil ødelegger for forbrukerens bruk og nytte av skjermen, må det vurderes å være i en slik stand som ikke er brukelig som forventet.

 

On-topic:

 

DERSOM saken en gang handlet om pikselfeil, synes jeg det er lite mening i at PCUtstyr.no henviser til artikkelen hos barbara.no, som refererer til informasjon gitt av produsenter og ISO, men ikke til norsk lov om saken med pikselfeil.

 

Og når de uttaler hvordan de vil forholde seg til norsk lov ang. saken om angrerett med denne PC'en, synes jeg det virker som om de egentlig sier at de ikke gidder å gjøre noe mer enn det lover pålegger dem i saken.

 

Kundebehandlig? Tvilsomt. Og nå som flere vanlige butikker gir åpentkjøp (Elkjøp, Lefdal, ComputerCity, andre?)

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Elektronisk handel er kommet for å bli.

Angrefristen er en hjørnestein i denne virksomheten i Norge.

Uten en innarbeidet oppfatning av angrefristen hos norske kunder vil norsk netthandel miste et konkuransefortrinn på hjemmebane.

Det er på hjemmebane all norskbasert virksomhet innen netthandel nødvendighvis må starte.

Myndighetene og lovgiverne skal ha ros for en paragraf som regulerer markedet til beste for alle parter.

Den er med på å holde borte mange former for useriøsitet.

Elektronikkbransjen sammen med musikk , film og kultur er spesielt egnet til denne form for omsetning .

Dersom viljen til å statuere overtramp uteblir vil det hemme utviklingen på sikt .

Jeg kan ikke se at den "fordomsfrie" praktiseringen av angrefristen som PS Data , Nettshop og Komplett står for har vært til noen ulempe for disse foretakene.

Håper at relevant myndighet kjenner sin besøkelsestid og får eliminert slike unoter.

Til PC Utstyr er det vel bare en ting å si .

Neste gang vend i tide før erfaringen blir for kostbar , (uavhengig av utfall her).

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at den "fordomsfrie" praktiseringen av angrefristen  som PS Data , Nettshop og Komplett står for har vært til noen ulempe for disse foretakene.

Ulemper for bedriftene er det så absolutt med det, som at de i de fleste tilfeller ikke har lov til å selge varen som ny igjen, og dermed må legge den ut som demovare med tilsvarende rabatt, i tillegg til arbeidstiden de bruker på å administrere og håndtere angrefrister (her inngår gjerne også testing av at produktet ikke er defekt ).

 

Om dette totalt sett oppveies av styrking av firmanavnet og økt kjøpelyst hos kundemassen, er jo et annet spørsmål (hvor svaret aller mest sannsynlig er : JA! :) )

Lenke til kommentar

Meget bra tråd. Det virker som mange faktisk har god forståelse av forbrukerkjøpsloven.

 

Jeg er ikke i tvil om at Lunitari har en særdeles god sak.

 

 

Uttalelsene under er generelle og ikke knyttet til Lunitari sin sak.

 

 

Når det er sagt er en av grunnene til at jeg kommer til å kjøpe min nye LCD skjerm på nettet, nettopp at jeg kan benytte angreretten ved en pixel feil. Å kjøre dette som en mangel/garanti sak kan være mye verre, (jfr henvisning til barbara lengere oppe i tråden.) Med angreretten slipper man å sitte igjen med en vare man ikke ønsker seg.

 

 

Forbrukerkjøpsloven er laget for å ivareta forbrukernes interesse. Det er ikke selvsagt at den "gode" angreretten bidrar til det. I mange tilfeller vil det skje et verditap når mange benytter seg av denne retten og ut fra økonomiske teser vil denne kostnaden til syvende og sist bli bakt inn i utsalgsprisen. På den annen side vil man få en pulverisering av denne kostnaden. Jeg er faktisk villig til å betale en god del mer dersom jeg vet at produktet ikke har pixelfeil.

 

Så at enkelte aktører ikke har økt utsalgsprisen for kompensere for virkningene av angrefristen må de ta konsekvensene av selv. Konkurransen skjer på like premisser så ingen har noen grunn til å beklage seg. Tross alt er vernet forbrukerne har i Norge det som hindrer mange av oss til å importere langt billigere fra utlandet, dette er noe webshopene bør tenke på når de aller nødigest vil følge lovverket.

 

 

Når det gjelder retningslinjene PCutstyr hadde fått fra forbrukerrådet så skal det understrekes at disse også skal tolkes. Videre er det ikke selvsagt at juristen/saksbehandleren som uttaler seg er så veldig dreven i teknikkens verden. Så at disse utaler seg i vage ordelag og noen ganger feil er forstålig, men uheldig.

 

 

Når det gjelder diskusjonen om 2 eller 5 år reklamasjon kan man stille seg en enkel test. Hadde du vært fornøyd dersom tv-en sluttet å fungere etter 2 år, 3 år eller 4 år osv. Den samme testen kan man ta på mobiltelefonen, harddisken osv. Svaret gir seg ofte selv og svaret vil ofte avhenge av hvor mye man f.eks. har betalt for mobiltelefonen. (De fleste forhandlere mener vel at mobilen skal vare i 1-2 år under forsiktig bruk)

 

 

Sist gang jeg kjøpte varer på nettet var hos Mpx, jeg la igjen ca 16 000 kroner der. Har skjønt av deres praktisering av angreretten at de neppe får min neste handel som skal bestå av mp3 spiller, hardisk, 17" LCD, nytt skjermkort og DVD brenner. Selv jurister liker ikke alltid og krangle.

Lenke til kommentar

:whistle: Det som er saken der er at pixelfeil vurderes utifra hvilke farve disse forskjellige pixlene har. Har de en farve, blå, gul eller rød er det såkalte sub pixler som man må ha minst 5-8 stk innenfor ett visst område for at man skal få godkjent som feilprodukt. Har man derimot 1-4 hvite pixler på skjermen som er døde så har man rett på ny skjerm på maskinen, for da er det hele pixelen som er død.

 

Men bortsett fra det, om du har en eller 2 pixler så må du nok leve med det. Alle skjermer har pixel feil, spørsmålet er når og hvor den vil komme.. . eller forsvinne.

Lenke til kommentar
Hvis det er så farlig for PC Utstyr at kunden har skrevet navnet sitt inn i Windows, så er det vel bare å formatere harddisken og reinstallere Windows... de driver med datamaskiner, så de burde jo forstår hvordan de gjør den enkle operasjonen. Eller?

Noen nevte tidligere i tråden at det til og med finnes et eget recoveryprogram som gjør denne jobben automatisk, det ligger på en gjemt partisjon. Man trengte bare trykke F12 ved oppstart elns, så ordnet resten seg selv.

Lenke til kommentar

Tror aldri pcutstyr.no noen gang vil vinne på dette.

 

1. De har allerede tapt hauger av kunder, selv om forbrukerrådet skulle gi de rett i denne saken (noe de selvsagt ikke gjør).

 

2. Det at pcutstyr.no ennå ikke har skjønt hvor utrolig viktig service er fremfor 10kr i avslag på en harddisk er jo ganske utrolig.

 

3. Min erfaring med pcutstyr.no er treg levering (varen min lå 2-3dager i som åpen selv om varen var på lager, jeg avbestilte selvsagt).

 

Får håpe dere lærer i fremtiden, la gode netshopper som netshop, psdata, komplett etc gi dere noen tips om kundeservice :roll:

 

Til trådstarter aldri gi deg :w00t:

 

Til pcutstyr.no :thumbdown:

Lenke til kommentar

Tja ... Det bare blir bedre og bedre for PCUtstyr.no om dagen:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=287017 <-- same shit all over again. (Jeg ville ikke investert penga mine i PCUstyr.no ...)

 

Jeg kom brått til å tenke på en ting. Elkjøp har jo sin 30-dagers returrett ... og denne bruker de for alt den er verdt. Noen som tror Elkjøp totalt sett taper på denne? HELL NO !! Tenk så overbevisende det er for en kunde å høre "... og hvis den ikke fungerer som du forventer deg, kan du få igjen alle pengene du betalte i 30 dager!" Da er det brått ikke så veldig farlig å kjøpe der... virker det som og da er det mye lettere å kjøpe.

 

Personlig ville jeg aldri i livet kjøpt et produkt med LCD skjerm, hvis jeg ikke ble garantert at den ikke hadde pixelfeil. Never. Not-in-a-million-years. Men siden vi har angrefristen på nettkjøp her i landet, er det brått ikke så farlig å kjøpe en LCD skjerm fra f.eks PCUtstyr.no

 

PSData og Netshop er PCUtstyr.nos rake motsetninger. De blir alltid omtalt med ros og anbefalinger. PCUtstyr.no blir det bare slengt dritt om pga. at de er vrange å ha med å gjøre... Noen som tror PCUtstyr.no går glipp av massevis av salg pga. dette?

Lenke til kommentar

Snakk om å kjøren ein "gjere det vanskeleg for seg sjølv"-taktikk frå pcutstyr

 

Skjønner ikkje at dei driv på slik å blande inn reklamasjonsretten i forhold til ISO 13406-2, når det er angrefristen saka går på.

 

Viss ikkje Pcutstyr godtek kva forbrukerombudet har komme med trur eg at TV2 hjelper deg er ein "fin og bra" plass for denne saka. Og ei så åpenbar sak trur eg nok dei er vilige til å ta.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
:whistle: Det som er saken der er at pixelfeil vurderes utifra hvilke farve disse forskjellige pixlene har. Har de en farve, blå, gul eller rød er det såkalte sub pixler som man må ha minst 5-8 stk innenfor ett visst område for at man skal få godkjent som feilprodukt. Har man derimot 1-4 hvite pixler på skjermen som er døde så har man rett på ny skjerm på maskinen, for da er det hele pixelen som er død.

 

Men bortsett fra det, om du har en eller 2 pixler så må du nok leve med det. Alle skjermer har pixel feil, spørsmålet er når og hvor den vil komme.. . eller forsvinne.

Vel, pixlene har jo egentlig ingenting med selve saken å gjøre. Saken er om det er lov å installere Windows (eller skrive navnet sitt) og fortsatt bruke angerfristen på 14 dager. (Noe det selvfølgelig er, bare pcutstyr ikke har forstått det ennå).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...