Frekkas Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Kinkig sak dette. Jeg mener deres tolkning er feil. Og de at de selv har kontaktet jurist i forbrukerombudet, som har samme lovforståelse, er nok bare bambus. Kommer da helt an på hvordan de har lagt denne saken frem. Skulle gjerne ha prosedert denne saken. Stå på videre! Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Hva er det som er forskjellig på varen før og etter ? Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 irriterer meg grenseløst når sjapper prøver seg slikt. "forringet salgsverdi ved gjensalg" ingen betydning for forbrukeren, varen kan testes. Står ingensteds i noen lover "Skal varen prøves må det også tenkes på at varens salgsverdi etter at varen er prøvd, ikke reduserer sin verdi" bullshit, alt opp til moralen hos butikken om en selger det som b-vare- Og tror ikke det er mye moral her.. "Eksempelvis det å starte en PC for å se hvordan Windows ”ser ut” er nå i disse dager nesten allment kjent og en PC bør altså ikke startes og registreres med navn for å teste ut dette." fy fae.. at de ikke har skamvett. Medion maskina kommer vel med xp pre installert. så en har ikke noe valg når en starter den. Og sist jeg sjekket så finner en ikke ut om skjermkvalitet før en starter maskina. Og trekke inn windows her er skikkelig.... "Når det gjelder spesifikasjoner og informasjon er det aller meste av informasjon tilgjengelig før et kjøpt, og det finnes også en del testresultater og annen informasjon tilgjengelig på Internett. Ettersom PC’en er bestilt på Internett vil det også være nærliggende at Windows og søkemuligheter for å finne slik informasjon er kjent." herregud sier jeg bare.. hvis jeg skal kjøpe eks. "vannpumpe xx-123" skal jeg da tråle nettet etter info. Loven sier ingenting at kunden må søke all tilgjengelig info før en bestiller. Dessuten..når er all info korrekt. og til slutt.. sist jeg sjekket så solgte de ikke fiskesnøre eller grill minner veldig mye om mpx og sitt argument om klesbutikker og prøve klær.. hva er det med å bruke metaforer som ikke har noe med saken. at når en bestiller varer fra nettbutikker, så må en søke gjennom nettet for inform Lenke til kommentar
Nemiz Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Det skal også sies at vi forut for denne saken har vært i kontakt med Forbrukerrådet, der tolkningen fra juridisk leder ved Forbrukerrådets avdeling vi var i kontakt med, er i overensstemmelse med vår tolkning; varens verdi må ikke forringes, samt at varen må ikke bli tatt i bruk som sin egen vare. Blir varen prøvd på en slik måte at den ikke kan selges som ny bortfaller angreretten. Det de prøver å si her er bare at de har samme tolkning for lovbestemmelsene. De sier ingenting om at Forbrukerrådet støtter deres tolkning av om varens verdi virkelig har blitt forringet ved at PCen har blitt slått på/Windows har blitt registrert. Lenke til kommentar
Lunitari Skrevet 14. september 2004 Forfatter Del Skrevet 14. september 2004 mitt forbrukerkontor har vært i kontakt med forbrukerkontoret i Sarpsborg, som han gjemmer seg bak. I følge dem har de IKKE gitt støtte til pcutstyr, men at de er usikre.... Hvorfor de er usikre er vel en annen sak, men på tide at noen setter en stopper for praksisen til useriøse aktører i bransjen... Lenke til kommentar
Lunitari Skrevet 14. september 2004 Forfatter Del Skrevet 14. september 2004 Skulle gjerne ha prosedert denne saken. er du jurist? Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Nei, men har noen vekttall juss Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) så akkurat beskrivelsen her i webshopguiden til pcutstyr. spørsmål 1: Hvorfor virker det som pcutstyr har fått "skrive om " kritikken hun kom med, og vrenger hele situasjonen. spørsmål 2: Hvorfor får pcutstyr hevde at hun ikke har rett til innlevering i denne pixelsaken, ved å referere til barbara.no saken dreier seg om bruk av angrefristen! sånn det står nå gir det uttrykk for at angrefrist ikke gjelder ved døde pixler. Spørsmål 3: Hvorfor får pcutstyr lyge om angrefristloven, og presentere feil fakta. Mens hennes kritikk ser ut som er blitt redigert. "- Varen kan ikke være synlig brukt, altså varen skal kun sees på, ikke brukes." Dette er rein løgn på tide hardware.no lager en lengre artikkel hvor de involverer forbrukerrådet. Endret 16. september 2004 av EG-s Lenke til kommentar
Jan Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Er det ikke en greie med at det må være to døde pixler da? Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 spørsmål 2: Hvorfor får pcutstyr hevde at hun ikke har rett til innlevering i denne pixelsaken, ved å referere til barbara.no Det ser du hvis du kikker litt til høyre på den aktuelle siden i webshopguiden. Du vil se en annonse fra PCutstyr. Jeg kan tenke meg at PCutstyr truet hw.no med at de kom til å trekke seg som annonsør hvis kritikken ble stående. En råtten forretningspraksis fra hw.no, men penger skal man tjene, så jeg er ikke overrasket. Lenke til kommentar
duudee Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Mener å huske at det i alle fall tidligere også stod at forumet var sponset av pcutsyr... *smelly* Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 spørsmål 2: Hvorfor får pcutstyr hevde at hun ikke har rett til innlevering i denne pixelsaken, ved å referere til barbara.no Det ser du hvis du kikker litt til høyre på den aktuelle siden i webshopguiden. Du vil se en annonse fra PCutstyr. Jeg kan tenke meg at PCutstyr truet hw.no med at de kom til å trekke seg som annonsør hvis kritikken ble stående. En råtten forretningspraksis fra hw.no, men penger skal man tjene, så jeg er ikke overrasket. ahh.. bruker webwasher så ser ingen reklamer her. slo den av, og der var reklamen ja Lenke til kommentar
Howard Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Jeg kan tenke meg at PCutstyr truet hw.no med at de kom til å trekke seg som annonsør hvis kritikken ble stående. En råtten forretningspraksis fra hw.no, men penger skal man tjene, så jeg er ikke overrasket. Dovrebanen, dette er fullstendig skivebom og svært sterke beskyldninger. Det du uttaler stemmer ikke overhodet med virkeligheten. Ingen annonsører, PCutstyr eller andre, kan true eller presse HW.no på en slik måte at det går ut over det redaksjonelle på noe vis. Her har vi meget strenge og klare skillelinjer. Lenke til kommentar
Flex Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Det er forskjell på døde piksler. Sitter her med Philips sin pikselfeil-policy (har nettopp kjøpt inn mange Philips-skjermer (190S5CS) til jobben) og for den skjermen gjelder følgende (jeg tar kun med det som gjelder lysende piksler, ikke svarte): 1 piksel = 3 sub-piksler (rød, grønn og blå) 1 subpiksel lyser konstant (rødt, grønt eller blått lys): Max 4 2 subpiksler ved siden av hverandre lyser konstant (lys lilla, gult eller lys turkis lys): Max 2 3 subpiksler ved siden av hverandre lyser konstant (hvitt lys): Max 0 Med andre ord: Dersom en hel piksel (3 sub-piksler) er død, kan du sende inn skjermen, selv om det bare er en slik. For pikselfeil der kun en sub-piksel er død, må du ha 5 før du kan sende inn skjermen. Dette varierer fra produsent til produsent (og fra skjerm til skjerm), så jeg vet ikke hvordan det er med en bærbar-PC. Men jeg vil tro at en helt hvit piksel er mye nærmere en garantisak, enn om pikselen hadde vært f.eks. grønn. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Forbrukerrådet er her, som de fleste andre steder, lite verdt. Har selv vært i kontakt med de for å få klarhet i om det er 2 eller 5 års reklamasjonsrett på bærbare produkter (som digitalkamera, discman, mp3 spillere osv) og fått forskjellig svar, etter hvem jeg har snakket med. Noen sier 2 år, andre sier 5 år. Noen mener det kommer an på hvor mye kameraet kostet når det ble kjøpt. Men hvor grensen går, nei det vet de ikke. Er det rart vi som jobber i butikker blir forvirret og frustrerte? Vi vet jo ikke hva vi kan love kunden... vi kan jo ikke love en kunde mer enn 2 års reklamasjonsrett, når forbrukerrådet ikke vet selv engang. Sier vi 5 år, og verkstedet ved innlevering av kamera sier 2 år, og det havner i forbrukerrådet, så vet man faktisk ikke hva utfallet blir. Forbrukerrådet er rett og slett en tragisk organisasjon, til tross for at de i utgangspunktet skal gi forbrukere visse rettigheter. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Det vi bemerker i denne saken er at varen ikke kan leveres tilbake i tilsvarende samme stand og mengde, ettersom varen er brukt og ikke kan selges som ny vare igjenDet er dessverre slik at ikke alle varer kan testes/prøves, da verdien forringes. Det skal også sies at vi forut for denne saken har vært i kontakt med Forbrukerrådet, der tolkningen fra juridisk leder ved Forbrukerrådets avdeling vi var i kontakt med, er i overensstemmelse med vår tolkning; varens verdi må ikke forringes, samt at varen må ikke bli tatt i bruk som sin egen vare. Blir varen prøvd på en slik måte at den ikke kan selges som ny bortfaller angreretten. Det PCUtstyr gjør her er å vri fokus bort fra temaet! Spørsmålet er ikke om lovens lyd sier noe om forringelse av vare, men rett og slett om det å pakke opp / starte en bærbar PC kan tolkes som forringelse. Min klare oppfatning er nei. Man kan umulig få testet en vare uten å starte denne og se hvordan skjem ser ut, høre på støy, etc. Det PCUtstyr her gjør er rett og slett forkastelig! En forbruker kan ikke forventes å skulle ta sine avgjørelser ut fra bilder på web / kartongen på PCen. På tide at noen går sammen og skaffer penger til en rettssak. -KJ Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Forbrukerrådet er her, som de fleste andre steder, lite verdt. Har selv vært i kontakt med de for å få klarhet i om det er 2 eller 5 års reklamasjonsrett på bærbare produkter (som digitalkamera, discman, mp3 spillere osv) og fått forskjellig svar, etter hvem jeg har snakket med. Noen sier 2 år, andre sier 5 år. Noen mener det kommer an på hvor mye kameraet kostet når det ble kjøpt. Men hvor grensen går, nei det vet de ikke. Er det rart vi som jobber i butikker blir forvirret og frustrerte? Vi vet jo ikke hva vi kan love kunden... vi kan jo ikke love en kunde mer enn 2 års reklamasjonsrett, når forbrukerrådet ikke vet selv engang. Sier vi 5 år, og verkstedet ved innlevering av kamera sier 2 år, og det havner i forbrukerrådet, så vet man faktisk ikke hva utfallet blir. Forbrukerrådet er rett og slett en tragisk organisasjon, til tross for at de i utgangspunktet skal gi forbrukere visse rettigheter. Forbrukerrådet har ingen reell makt, de er kun et rådgivende organ. Forbrukerombudet derimot, de har mer makt på dette området, mens det er forbrukertvistutvalget som er første dømmende instans. Så det som må til på dette området, er at forbrukertvistutvalget avgjør en sak eller lignende ang reklamasjonsrett på feks mobiler. Slik at vi får en rettslig praksis. Eller klargjøring av reglene. Problemet er bare det at det er laaaaaaaang ventetid for å få saken opp i fbtu. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Hvor bor du da? Jusshjelpa gir gratis juridisk bistand ved å vurdere enkeltsaker. Har du ikke fast inntekt skulle du ha gode muligheter for å få bistand til saken din. Da vil du få engasjerte studenter, vel så bra som hvilken som helst dyr jurist, som virkelig vil gjøre en innsats. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 (endret) Forbrukerrådet er her, som de fleste andre steder, lite verdt. Har selv vært i kontakt med de for å få klarhet i om det er 2 eller 5 års reklamasjonsrett på bærbare produkter (som digitalkamera, discman, mp3 spillere osv) og fått forskjellig svar, etter hvem jeg har snakket med. Noen sier 2 år, andre sier 5 år. Noen mener det kommer an på hvor mye kameraet kostet når det ble kjøpt. Men hvor grensen går, nei det vet de ikke. Er det rart vi som jobber i butikker blir forvirret og frustrerte? Vi vet jo ikke hva vi kan love kunden... vi kan jo ikke love en kunde mer enn 2 års reklamasjonsrett, når forbrukerrådet ikke vet selv engang. Sier vi 5 år, og verkstedet ved innlevering av kamera sier 2 år, og det havner i forbrukerrådet, så vet man faktisk ikke hva utfallet blir. Forbrukerrådet er rett og slett en tragisk organisasjon, til tross for at de i utgangspunktet skal gi forbrukere visse rettigheter. Du må da forholde deg til lovverket. Hvis du ikke skjønner hva det står, regner jeg med daglig leder i butikken , kan forklare deg hva forbrukerkjøpsloven innebærer. I tilegg er angreloven viktig for dere å forholde dere til. Edit: Moderert meg selv. Var fylle-innlegg Beklager Endret 19. september 2004 av Frekkas Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Det synes jeg var litt voldsom kritikk, frekkas. Det ER faktisk et stort praktisk problem hvorvidt man skal tolke forbrukerkjøpsloven dit hen at elektronikk og datautstyr har 2 eller 5 års reklamasjonsrett. Det hele avhenger av hva som defineres til "forventet levetid", noe som i nåværende stund tolkes til 2 år av de aller fleste aktørene. Når det gjelder svaret fra pcutstyr, var det stort sett bare en rekke selvfølgeligheter og usakligheter, ispedd et par feilaktige påstander her og der. Jeg forstår for øvrig at de synes det er kjipt å måtte godta en bærbar i retur som kun kan selges som demo, og dermed synker opptil 20% i pris, men da får de heller la være å selge datadeler, eller ta seg bedre betalt, i stedet for å gjøre en sur overraskelse for kunden ut av det. Det som også overrasker meg ganske mye, er at pcutstyr vektlegger poenget med at bruken av *windows* er det som har gjort at pc'en har sunket så hardt i verdi. Dette kan jo fikses på 10 minutter med et standard image og norton ghost. Det som burde senke den i verdi er vel heller at de ikke har lov til å selge maskinen som ny igjen, men siden de ikke vektlegger dette, hadde de kanskje tenkt til å gjøre det uansett ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå